Простота и элементарность жизни еще не составляют ее гармонии, потому что гармония — это примирение противоречий, а не простое их отсутствие, объединение разнообразного, а не простое однообразие. Если гармония не всегда воплощается в могучем движении, то она всегда заключает в себе возможность могучего движения. Этого нет в первобытной жизни людей: она неподвижна, стихийно-консервативна.
Бедность содержания жизни — такая бедность, какой мы не можем себе представить, — основная причина этого консерватизма. Развитие, творчество жизни возникают из богатства комбинаций опыта. Где весь материал опыта сводится к небольшому числу привычных ассоциаций образов, привычных эмоций и действий, там нет условий для развития и творчества. Где все строение психики основано на привычке, там нет и потребности в изменениях. Основное орудие человеческого развития — познание, строго говоря, не существует в этом мире: то, что лежит в рамках привычного, не вызывает потребности «объяснения»; то, что, неожиданно являясь извне, нарушают эти рамки, в ничтожном материале психики не находит данных для своего объяснения. Жизнь без познания стихийна, власть природы над нею безраздельна.
http://lib.rus.ec/b/371299/read#t3
Бедность содержания жизни — такая бедность, какой мы не можем себе представить, — основная причина этого консерватизма. Развитие, творчество жизни возникают из богатства комбинаций опыта. Где весь материал опыта сводится к небольшому числу привычных ассоциаций образов, привычных эмоций и действий, там нет условий для развития и творчества. Где все строение психики основано на привычке, там нет и потребности в изменениях. Основное орудие человеческого развития — познание, строго говоря, не существует в этом мире: то, что лежит в рамках привычного, не вызывает потребности «объяснения»; то, что, неожиданно являясь извне, нарушают эти рамки, в ничтожном материале психики не находит данных для своего объяснения. Жизнь без познания стихийна, власть природы над нею безраздельна.
http://lib.rus.ec/b/371299/read#t3
The simplicity and elementary nature of life do not yet constitute its harmony, because harmony is the reconciliation of contradictions, not their mere absence, the unification of diverse, and not simple monotony. If harmony is not always embodied in a mighty movement, then it always implies the possibility of a mighty movement. This is not in the primitive life of people: it is immobile, spontaneously conservative.
The poverty of the content of life — such poverty as we cannot imagine — is the main cause of this conservatism. Development, creativity of life arise from the wealth of combinations of experience. Where all the material of experience comes down to a small number of the usual associations of images, habitual emotions and actions, there are no conditions for development and creativity. Where the whole structure of the psyche is based on habit, there is no need for change. The main instrument of human development - cognition, strictly speaking, does not exist in this world: that which lies within the framework of the usual does not cause the need for an “explanation”; that, unexpectedly appearing from the outside, violates this framework, in the insignificant material of the psyche does not find data for its explanation. Life without knowledge is spontaneous, the power of nature over it is indivisible.
http://lib.rus.ec/b/371299/read#t3
The poverty of the content of life — such poverty as we cannot imagine — is the main cause of this conservatism. Development, creativity of life arise from the wealth of combinations of experience. Where all the material of experience comes down to a small number of the usual associations of images, habitual emotions and actions, there are no conditions for development and creativity. Where the whole structure of the psyche is based on habit, there is no need for change. The main instrument of human development - cognition, strictly speaking, does not exist in this world: that which lies within the framework of the usual does not cause the need for an “explanation”; that, unexpectedly appearing from the outside, violates this framework, in the insignificant material of the psyche does not find data for its explanation. Life without knowledge is spontaneous, the power of nature over it is indivisible.
http://lib.rus.ec/b/371299/read#t3
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Алексей Ларичкин