Постмодернизм на службе «лавочной глобализации» и его враги | ИА КРАСНАЯ ВЕСНА
Постмодернизм — это философская легитимация законов глобального капитала. Вот некоторые из них:
Первый — утверждение господства частного принципа как основы мироздания: имеет право быть только то, что реализует мой частный интерес.
Второй — утверждение отчуждения как субстанции бытия: пусть будут все, но эти все мне равно безразличны.
Третий — постмодернизм отрицает сам принцип субъектности как в истории (и потому история, согласно его позиции, закончилась), так и в культуре (и потому в ней нет ни автора, ни героя).
Четвертый — постмодернизм редуцирует/сводит разные формы сознания (научного, художественного, философского, религиозного и т. д.) к одному общему понятию — «тексту».
Пятый — хронотоп постмодернизма тождественен хронотопу капитализма: время — деньги, пространство — рынок.
Вот почему для постмодернизма вся культурная классика со всей определенностью ее художественных стилей, направлений, жанров, исторических особенностей, мировоззренческих принципов, общественных идеалов — допотопная архаика.
Но «заслуга» постмодернизма состоит в том, что он, выражая свою суть, причем, что особенно важно, на языке своих понятий, тем самым выразил антигуманистическую сущность культурной парадигмы глобальной гегемонии: человек — лишний.
Постмодернизм — это философская легитимация законов глобального капитала. Вот некоторые из них:
Первый — утверждение господства частного принципа как основы мироздания: имеет право быть только то, что реализует мой частный интерес.
Второй — утверждение отчуждения как субстанции бытия: пусть будут все, но эти все мне равно безразличны.
Третий — постмодернизм отрицает сам принцип субъектности как в истории (и потому история, согласно его позиции, закончилась), так и в культуре (и потому в ней нет ни автора, ни героя).
Четвертый — постмодернизм редуцирует/сводит разные формы сознания (научного, художественного, философского, религиозного и т. д.) к одному общему понятию — «тексту».
Пятый — хронотоп постмодернизма тождественен хронотопу капитализма: время — деньги, пространство — рынок.
Вот почему для постмодернизма вся культурная классика со всей определенностью ее художественных стилей, направлений, жанров, исторических особенностей, мировоззренческих принципов, общественных идеалов — допотопная архаика.
Но «заслуга» постмодернизма состоит в том, что он, выражая свою суть, причем, что особенно важно, на языке своих понятий, тем самым выразил антигуманистическую сущность культурной парадигмы глобальной гегемонии: человек — лишний.
Postmodernism in the service of “shop globalization” and its enemies | IA RED SPRING
Postmodernism is the philosophical legitimization of the laws of global capital. Here are some of them:
The first is the assertion of the domination of a private principle as the basis of the universe: only that which implements my private interest has the right to be.
The second is the statement of alienation as a substance of being: let there be everything, but these are all the same to me indifferent.
The third - postmodernism denies the very principle of subjectivity, both in history (and therefore history, according to its position, has ended) and in culture (and therefore there is neither an author nor a hero in it).
Fourthly, postmodernism reduces / reduces various forms of consciousness (scientific, artistic, philosophical, religious, etc.) to one common concept - the “text”.
The fifth, the chronotope of postmodernism, is identical with the chronotope of capitalism: time is money, space is a market.
That is why, for postmodernism, the entire cultural classic with all the definiteness of its artistic styles, trends, genres, historical features, world outlook principles, and social ideals is antediluvian archaic.
But the “merit” of postmodernism lies in the fact that it, expressing its essence, and, most importantly, in the language of its concepts, thereby expressed the anti-humanistic essence of the cultural paradigm of global hegemony: man is superfluous.
Postmodernism is the philosophical legitimization of the laws of global capital. Here are some of them:
The first is the assertion of the domination of a private principle as the basis of the universe: only that which implements my private interest has the right to be.
The second is the statement of alienation as a substance of being: let there be everything, but these are all the same to me indifferent.
The third - postmodernism denies the very principle of subjectivity, both in history (and therefore history, according to its position, has ended) and in culture (and therefore there is neither an author nor a hero in it).
Fourthly, postmodernism reduces / reduces various forms of consciousness (scientific, artistic, philosophical, religious, etc.) to one common concept - the “text”.
The fifth, the chronotope of postmodernism, is identical with the chronotope of capitalism: time is money, space is a market.
That is why, for postmodernism, the entire cultural classic with all the definiteness of its artistic styles, trends, genres, historical features, world outlook principles, and social ideals is antediluvian archaic.
But the “merit” of postmodernism lies in the fact that it, expressing its essence, and, most importantly, in the language of its concepts, thereby expressed the anti-humanistic essence of the cultural paradigm of global hegemony: man is superfluous.
У записи 2 лайков,
0 репостов,
70 просмотров.
0 репостов,
70 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Алексей Ларичкин