На встречу Лаг Баомеру!
Отношения между учениками рабби Акивы.
2. И предварительно надо дать общее объяснение тому, что ученики рабби Акивы «не оказывали уважения один другому», — поскольку на первый взгляд, вызывает недоумение [следующее]:
Ведь учителем этих учеников был рабби Акива, — тот из мудрецов Мишны, кто подчеркивал величие чудесного достоинства любви к евреям: «„И люби ближнего твоего как самого себя“ — рабби Акива говорит: „Это наиболее общая идея Торы“». А если так, то чрезвычайно удивительно то, что именно его ученики «не оказывали уважения один другому», — [ведь это] противоположность идее любви к евреям (основного и фундаментальнейшего указания их учителя).
И объясняется в другом месте, что, напротив, — именно бытность их учениками рабби Акивы, повлекла за собой то, что «[они] не оказывали уважения один другому»:
Сказали благословенной памяти наши учителя, что склад мышления людей неодинаков [«Эйн даатейэм шавот»]. И, разумеется, так же дело обстояло с двадцатью четырьмя тысячами учеников рабби Акивы, каждый из которых постигал Тору рабби Акивы соответственно своему пути и своему складу мышления. — И согласно своему образу мышления он делал вывод, что то, как он постиг [слова учителя], несомненно является истинным смыслом слов рабби Акивы. И потому, когда он слышал, что его товарищ учит слова его учителя иным образом, — и, с его точки зрения, неверным, — он не мог оказывать ему уважение и ценить его, — ведь тот учил извращенным образом слова его учителя!
{А притворное оказание уважения одним другому, разумеется, не может иметь отношения к ученикам рабби Акивы, поскольку они, без сомнения, были «Людьми истины [аншей эмет]», и «То, что внутри, то и снаружи [тохам киврам]», и они не могли вести себя образом: «Одно на устах, а другое в сердце»}.
И получается, что именно бытность их «учениками рабби Акивы», являлась причиной тому, что «[они] не оказывали уважения один другому». — Каждый из учеников рабби Акивы был предан всей душой Торе своего учителя до такой степени, что не мог стерпеть, чтобы кто-либо объяснял Тору его учителя неверно [«шело кеалаха»] (по его мнению), а особенно, когда этот «ошибающийся» (в Торе рабби Акивы) был учеником рабби Акивы.
И элементарно [пшита], что он не мог оказывать ему уважения.
Более того: такого тип поведения приобретает особую силу именно с точки зрения вышеупомянутого основного указания рабби Акивы, сказавшего: «И люби ближнего твоего как самого себя, — это наиболее общая идея Торы». Если бы не это указание, возможно, наличие ученика, не понимающего Тору их учителя истинным образом, не до такой степени задевало бы их [других учеников рабби Акивы]. Но поскольку рабби Акива, их учитель, научил их достоинству выполнения заповеди «И люби ближнего твоего как самого себя», — они не удовлетворялись тем, что сами с усердием занимались и достигали вершин в изучении Торы своего учителя. Но каждый из них старался воздействовать на всех, кто подходил под определение «ближнего твоего», а в особенности на учеников своего учителя, — чтобы также они постигли Тору их учителя тем же истинным (по их мнению) путем. А тем, что не восприняли этого, — не мог оказывать уважения (в особенности уважения, требовавшегося от учеников рабби Акивы).
[…]
5. И вот, этот рассказ об учениках рабби Акивы, умерших, потому что «не оказывали уважения один другому», — часть Торы, от слова «ораа [наставление]» (и вплоть до того, что из-за этой [истории] было вынесено законодательное решение, что в дни счета [Омера] соблюдается небольшое количество [законов] траура). Отсюда понятно, что несмотря на то, что говорится об учениках рабби Акивы и [при всем] величии их достоинства […] приводится это [в Торе] и отсюда Торой учится, что каждый из евреев должен обладать полнотой любви к евреям также в случаях, когда, с точки зрения ситуации, есть возможность не вести себя уважительно по отношению к другому (наподобие ситуации с учениками рабби Акивы).
[«Ликутей Сихейс» т.32, с.149. Выделение по оригиналу].
Отношения между учениками рабби Акивы.
2. И предварительно надо дать общее объяснение тому, что ученики рабби Акивы «не оказывали уважения один другому», — поскольку на первый взгляд, вызывает недоумение [следующее]:
Ведь учителем этих учеников был рабби Акива, — тот из мудрецов Мишны, кто подчеркивал величие чудесного достоинства любви к евреям: «„И люби ближнего твоего как самого себя“ — рабби Акива говорит: „Это наиболее общая идея Торы“». А если так, то чрезвычайно удивительно то, что именно его ученики «не оказывали уважения один другому», — [ведь это] противоположность идее любви к евреям (основного и фундаментальнейшего указания их учителя).
И объясняется в другом месте, что, напротив, — именно бытность их учениками рабби Акивы, повлекла за собой то, что «[они] не оказывали уважения один другому»:
Сказали благословенной памяти наши учителя, что склад мышления людей неодинаков [«Эйн даатейэм шавот»]. И, разумеется, так же дело обстояло с двадцатью четырьмя тысячами учеников рабби Акивы, каждый из которых постигал Тору рабби Акивы соответственно своему пути и своему складу мышления. — И согласно своему образу мышления он делал вывод, что то, как он постиг [слова учителя], несомненно является истинным смыслом слов рабби Акивы. И потому, когда он слышал, что его товарищ учит слова его учителя иным образом, — и, с его точки зрения, неверным, — он не мог оказывать ему уважение и ценить его, — ведь тот учил извращенным образом слова его учителя!
{А притворное оказание уважения одним другому, разумеется, не может иметь отношения к ученикам рабби Акивы, поскольку они, без сомнения, были «Людьми истины [аншей эмет]», и «То, что внутри, то и снаружи [тохам киврам]», и они не могли вести себя образом: «Одно на устах, а другое в сердце»}.
И получается, что именно бытность их «учениками рабби Акивы», являлась причиной тому, что «[они] не оказывали уважения один другому». — Каждый из учеников рабби Акивы был предан всей душой Торе своего учителя до такой степени, что не мог стерпеть, чтобы кто-либо объяснял Тору его учителя неверно [«шело кеалаха»] (по его мнению), а особенно, когда этот «ошибающийся» (в Торе рабби Акивы) был учеником рабби Акивы.
И элементарно [пшита], что он не мог оказывать ему уважения.
Более того: такого тип поведения приобретает особую силу именно с точки зрения вышеупомянутого основного указания рабби Акивы, сказавшего: «И люби ближнего твоего как самого себя, — это наиболее общая идея Торы». Если бы не это указание, возможно, наличие ученика, не понимающего Тору их учителя истинным образом, не до такой степени задевало бы их [других учеников рабби Акивы]. Но поскольку рабби Акива, их учитель, научил их достоинству выполнения заповеди «И люби ближнего твоего как самого себя», — они не удовлетворялись тем, что сами с усердием занимались и достигали вершин в изучении Торы своего учителя. Но каждый из них старался воздействовать на всех, кто подходил под определение «ближнего твоего», а в особенности на учеников своего учителя, — чтобы также они постигли Тору их учителя тем же истинным (по их мнению) путем. А тем, что не восприняли этого, — не мог оказывать уважения (в особенности уважения, требовавшегося от учеников рабби Акивы).
[…]
5. И вот, этот рассказ об учениках рабби Акивы, умерших, потому что «не оказывали уважения один другому», — часть Торы, от слова «ораа [наставление]» (и вплоть до того, что из-за этой [истории] было вынесено законодательное решение, что в дни счета [Омера] соблюдается небольшое количество [законов] траура). Отсюда понятно, что несмотря на то, что говорится об учениках рабби Акивы и [при всем] величии их достоинства […] приводится это [в Торе] и отсюда Торой учится, что каждый из евреев должен обладать полнотой любви к евреям также в случаях, когда, с точки зрения ситуации, есть возможность не вести себя уважительно по отношению к другому (наподобие ситуации с учениками рабби Акивы).
[«Ликутей Сихейс» т.32, с.149. Выделение по оригиналу].
Meet Lag Baomer!
Relations between students of Rabbi Akiva.
2. And first you need to give a general explanation to the fact that the disciples of Rabbi Akiva “did not show respect to one another,” since at first glance it causes bewilderment [the following]:
After all, the teacher of these students was Rabbi Akiva, one of the sages of Mishna who emphasized the greatness of the wonderful dignity of love for Jews: ““ And love your neighbor as yourself ”- Rabbi Akiva says:“ This is the most general idea of the Torah. ” And if so, then it is extremely surprising that it was his students who “did not show respect to one another” - [after all] this is the opposite of the idea of love for Jews (the basic and fundamental instruction of their teacher).
And it is explained elsewhere that, on the contrary, it was the very existence of their students, Rabbi Akiva, that entailed the fact that "[they] did not respect one another":
Our teachers told the blessed memory that the way of thinking of people is different [“Ein daateyem shavot”]. And, of course, the situation was the same with the twenty-four thousand disciples of Rabbi Akiva, each of whom comprehended the Torah of Rabbi Akiva according to his path and his way of thinking. - And according to his way of thinking, he concluded that the way he comprehended [the words of the teacher] is undoubtedly the true meaning of the words of Rabbi Akiva. And therefore, when he heard that his companion was teaching his teacher’s words in a different way — and, from his point of view, wrong — he could not show him respect and appreciate him, because he had learned in a distorted way the words of his teacher!
{And the feigned respect for one another, of course, cannot be related to the disciples of Rabbi Akiva, since they were, without a doubt, “People of truth [Anshi Emet]”, and “That inside and outside [Toham Qivram]” , and they could not behave in the way: “One on the lips and the other on the heart”}.
And it turns out that their very existence as “disciples of Rabbi Akiva” was the reason that “[they] did not respect one another.” - Each of the students of Rabbi Akiva was betrayed by the whole Torah of his teacher to such an extent that he could not tolerate anyone explaining the Torah of his teacher incorrectly [“he went kealaha”] (in his opinion), and especially when this “erring "(In the Torah of Rabbi Akiva) was a disciple of Rabbi Akiva.
And it’s elementary [pshita] that he could not show him respect.
Moreover: this type of behavior acquires special strength precisely from the point of view of the aforementioned basic instruction of Rabbi Akiva, who said: "And love your neighbor as yourself - this is the most general idea of the Torah." If it weren’t for this indication, perhaps the presence of a student who did not understand the Torah of their teacher in a true way would not have affected them [to the other students of Rabbi Akiva] to such an extent. But since Rabbi Akiva, their teacher, taught them the dignity of fulfilling the commandment “And love your neighbor as yourself,” they were not satisfied that they themselves were diligently engaged and reached the heights in the study of the Torah of their teacher. But each of them tried to influence everyone who came under the definition of “your neighbor,” and especially the students of his teacher, so that they also comprehend the Torah of their teacher in the same true (in their opinion) way. And by the fact that they did not accept this, he could not show respect (especially the respect required from the students of Rabbi Akiva).
[...]
5. And now, this story about the disciples of Rabbi Akiva who died because they “did not show respect to one another” is part of the Torah, from the word “oraa [instruction]” (and even to the extent that because of this [story] a legislative decision was made that on the days of [Omer] counting, a small number of [laws] of mourning are respected). From this it is clear that despite the fact that it is said about the disciples of Rabbi Akiva and [with all] the greatness of their dignity [...] it is cited [in the Torah] and from here the Torah learns that each of the Jews should have full love for Jews also in cases when, from the point of view of the situation, it is possible not to behave respectfully towards another (like the situation with the students of Rabbi Akiva).
[“Likutei Seycheus” vol. 32, p. 149. Original selection].
Relations between students of Rabbi Akiva.
2. And first you need to give a general explanation to the fact that the disciples of Rabbi Akiva “did not show respect to one another,” since at first glance it causes bewilderment [the following]:
After all, the teacher of these students was Rabbi Akiva, one of the sages of Mishna who emphasized the greatness of the wonderful dignity of love for Jews: ““ And love your neighbor as yourself ”- Rabbi Akiva says:“ This is the most general idea of the Torah. ” And if so, then it is extremely surprising that it was his students who “did not show respect to one another” - [after all] this is the opposite of the idea of love for Jews (the basic and fundamental instruction of their teacher).
And it is explained elsewhere that, on the contrary, it was the very existence of their students, Rabbi Akiva, that entailed the fact that "[they] did not respect one another":
Our teachers told the blessed memory that the way of thinking of people is different [“Ein daateyem shavot”]. And, of course, the situation was the same with the twenty-four thousand disciples of Rabbi Akiva, each of whom comprehended the Torah of Rabbi Akiva according to his path and his way of thinking. - And according to his way of thinking, he concluded that the way he comprehended [the words of the teacher] is undoubtedly the true meaning of the words of Rabbi Akiva. And therefore, when he heard that his companion was teaching his teacher’s words in a different way — and, from his point of view, wrong — he could not show him respect and appreciate him, because he had learned in a distorted way the words of his teacher!
{And the feigned respect for one another, of course, cannot be related to the disciples of Rabbi Akiva, since they were, without a doubt, “People of truth [Anshi Emet]”, and “That inside and outside [Toham Qivram]” , and they could not behave in the way: “One on the lips and the other on the heart”}.
And it turns out that their very existence as “disciples of Rabbi Akiva” was the reason that “[they] did not respect one another.” - Each of the students of Rabbi Akiva was betrayed by the whole Torah of his teacher to such an extent that he could not tolerate anyone explaining the Torah of his teacher incorrectly [“he went kealaha”] (in his opinion), and especially when this “erring "(In the Torah of Rabbi Akiva) was a disciple of Rabbi Akiva.
And it’s elementary [pshita] that he could not show him respect.
Moreover: this type of behavior acquires special strength precisely from the point of view of the aforementioned basic instruction of Rabbi Akiva, who said: "And love your neighbor as yourself - this is the most general idea of the Torah." If it weren’t for this indication, perhaps the presence of a student who did not understand the Torah of their teacher in a true way would not have affected them [to the other students of Rabbi Akiva] to such an extent. But since Rabbi Akiva, their teacher, taught them the dignity of fulfilling the commandment “And love your neighbor as yourself,” they were not satisfied that they themselves were diligently engaged and reached the heights in the study of the Torah of their teacher. But each of them tried to influence everyone who came under the definition of “your neighbor,” and especially the students of his teacher, so that they also comprehend the Torah of their teacher in the same true (in their opinion) way. And by the fact that they did not accept this, he could not show respect (especially the respect required from the students of Rabbi Akiva).
[...]
5. And now, this story about the disciples of Rabbi Akiva who died because they “did not show respect to one another” is part of the Torah, from the word “oraa [instruction]” (and even to the extent that because of this [story] a legislative decision was made that on the days of [Omer] counting, a small number of [laws] of mourning are respected). From this it is clear that despite the fact that it is said about the disciples of Rabbi Akiva and [with all] the greatness of their dignity [...] it is cited [in the Torah] and from here the Torah learns that each of the Jews should have full love for Jews also in cases when, from the point of view of the situation, it is possible not to behave respectfully towards another (like the situation with the students of Rabbi Akiva).
[“Likutei Seycheus” vol. 32, p. 149. Original selection].
У записи 13 лайков,
0 репостов,
323 просмотров.
0 репостов,
323 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский