От Эзры Ховкина
НЕДЕЛЬНАЯ ГЛАВА «ПИНХАС»
Любавичский Ребе.
«Пинхас, сын Элазара… отвратил гнев Мой от сынов Израиля»…
Говорится в Гемаре: «Тот, кто увидел Пинхаса во сне, «пэлэ», чудо будет сделано ему. Тот, кто увидел слона («пиль») во сне, много чудес увидит он». Эти строки вызывают недоумение. Пинхас пошел на самопожертвование, чтобы наказать развратника и отвести эпидемию от евреев. Почему же среди добрых знаков его обогнал какой-то слон? Мудрецы отмечают: когда Пинхас совершал свой подвиг, Всевышний сделал для него даже не одно, а шесть чудес. Человек, чья праведность вызвала такой поток добра, не должен уступать слону дорогу, даже во сне…
В святом языке есть несколько слов, связанных с понятием «чудо»: «Пэлэ» — хорошее событие, которое, однако, не выходит за рамки природного порядка. Камень попал злодею в лоб, и в результате Давид вышел победителем в схватке с Голиафом . «Нес» — смежное значение этого слова — превознесенность. Когда в пустыне началась «нашествие змей», Всевышний приказал установить изображение змея на высоком постаменте. Ужаленный смотрел на него и исцелялся. В этом случае всем видно, что воля Б-га находится выше природного порядка. «Нифлаот» — у этого понятия тот же корень, что в слове «пэлэ», но смысл разнится. Нифлаот — это не просто набор чудес. Это другой уровень реальности. Говоря об эре Мошиаха, Всевышний обещает: «Как в дни исхода из Египта Я покажу вам чудеса». «Хидуш» Пинхаса Чудеса Избавления подготовлены нашим служением в дни галута. И даже самую высокую ступень, «нифлаот», можно отыскать в истории с Пинхасом. «Природный порядок» в еврействе — это служение Творцу в соответствии с логикой и здравым смыслом. Но бывают особые ситуации. Например, когда наши враги пытались навлечь на нас гнев Творца, призывая евреев развратничать с женщинами других народов. Тора запрещает браки с народами мира, но здесь ни о каком браке речи не шло. Мудрецы с ужасом обнаружили, что святая логика Галахи не всегда оберегает от поношения Имени Всевышнего. Кто-то должен был открыть «хидуш», новое место в Торе, и закрыть пролом в ее ограде. Этим человеком оказался Пинхас. Он вспомнил закон, согласно которому развратника нельзя судить, но ревнитель может лишить его жизни. Правда, это можно сделать только в момент греха, а иначе ревнителя казнят, и нарушитель может защищаться, и мудрецы не всегда довольны, что ревнитель взял закон в свои руки… Пинхас не придумал ничего нового. Его хидуш заключался в том, что, подвергаясь ежеминутному риску, он все-таки довел дело до конца и спас еврейский народ. Мы, живущие сейчас, можем выучить из этого следующее: если природный порядок противоречит воле Б-га, значит, должны подняться люди, для которых эта воля важнее всего, а самопожертвование – обычный путь служения Творцу. Если вернуться к добрым знакам, «пиль» — это набор отдельных чудес, а Пинхас — другой уровень реальности, когда «нифлаот» становятся так же привычны нам, как во время Исхода…
Источник: gorod-m.co.il © Город Мудрецов
НЕДЕЛЬНАЯ ГЛАВА «ПИНХАС»
Любавичский Ребе.
«Пинхас, сын Элазара… отвратил гнев Мой от сынов Израиля»…
Говорится в Гемаре: «Тот, кто увидел Пинхаса во сне, «пэлэ», чудо будет сделано ему. Тот, кто увидел слона («пиль») во сне, много чудес увидит он». Эти строки вызывают недоумение. Пинхас пошел на самопожертвование, чтобы наказать развратника и отвести эпидемию от евреев. Почему же среди добрых знаков его обогнал какой-то слон? Мудрецы отмечают: когда Пинхас совершал свой подвиг, Всевышний сделал для него даже не одно, а шесть чудес. Человек, чья праведность вызвала такой поток добра, не должен уступать слону дорогу, даже во сне…
В святом языке есть несколько слов, связанных с понятием «чудо»: «Пэлэ» — хорошее событие, которое, однако, не выходит за рамки природного порядка. Камень попал злодею в лоб, и в результате Давид вышел победителем в схватке с Голиафом . «Нес» — смежное значение этого слова — превознесенность. Когда в пустыне началась «нашествие змей», Всевышний приказал установить изображение змея на высоком постаменте. Ужаленный смотрел на него и исцелялся. В этом случае всем видно, что воля Б-га находится выше природного порядка. «Нифлаот» — у этого понятия тот же корень, что в слове «пэлэ», но смысл разнится. Нифлаот — это не просто набор чудес. Это другой уровень реальности. Говоря об эре Мошиаха, Всевышний обещает: «Как в дни исхода из Египта Я покажу вам чудеса». «Хидуш» Пинхаса Чудеса Избавления подготовлены нашим служением в дни галута. И даже самую высокую ступень, «нифлаот», можно отыскать в истории с Пинхасом. «Природный порядок» в еврействе — это служение Творцу в соответствии с логикой и здравым смыслом. Но бывают особые ситуации. Например, когда наши враги пытались навлечь на нас гнев Творца, призывая евреев развратничать с женщинами других народов. Тора запрещает браки с народами мира, но здесь ни о каком браке речи не шло. Мудрецы с ужасом обнаружили, что святая логика Галахи не всегда оберегает от поношения Имени Всевышнего. Кто-то должен был открыть «хидуш», новое место в Торе, и закрыть пролом в ее ограде. Этим человеком оказался Пинхас. Он вспомнил закон, согласно которому развратника нельзя судить, но ревнитель может лишить его жизни. Правда, это можно сделать только в момент греха, а иначе ревнителя казнят, и нарушитель может защищаться, и мудрецы не всегда довольны, что ревнитель взял закон в свои руки… Пинхас не придумал ничего нового. Его хидуш заключался в том, что, подвергаясь ежеминутному риску, он все-таки довел дело до конца и спас еврейский народ. Мы, живущие сейчас, можем выучить из этого следующее: если природный порядок противоречит воле Б-га, значит, должны подняться люди, для которых эта воля важнее всего, а самопожертвование – обычный путь служения Творцу. Если вернуться к добрым знакам, «пиль» — это набор отдельных чудес, а Пинхас — другой уровень реальности, когда «нифлаот» становятся так же привычны нам, как во время Исхода…
Источник: gorod-m.co.il © Город Мудрецов
From Ezra Khovkin
WEEKLY CHAPTER "PINCHAS"
Lubavitcher Rebbe.
"Pinchas, son of Elazar ... turned away My anger from the sons of Israel" ...
It is said in the Gemara: “He who saw Pinchas in a dream,“ pele, ”a miracle will be done to him. He who saw an elephant ("peel") in a dream, he will see many miracles. " These lines are perplexing. Pinchas made a self-sacrifice to punish the libertine and ward off the epidemic from the Jews. Why, in the midst of good signs, was an elephant ahead of him? The sages note: when Pinchas performed his feat, the Almighty did not even one, but six miracles for him. A man whose righteousness caused such a flood of goodness should not give way to an elephant, even in a dream ...
There are several words in the holy language related to the concept of “miracle”: “Pele” is a good event, which, however, does not go beyond the framework of the natural order. The stone hit the villain in the forehead, and as a result, David came out victorious in the battle with Goliath. "Nes" is an adjacent meaning of the word - exaltation. When the “invasion of snakes” began in the desert, the Almighty ordered the image of the snake to be mounted on a high pedestal. The stung one looked at him and healed. In this case, everyone can see that the will of God is above the natural order. "Niflaot" - this concept has the same root as in the word "pele", but the meaning is different. Niflaot is not just a collection of wonders. This is a different level of reality. Speaking about the era of Moshiach, the Almighty promises: "As in the days of the exodus from Egypt I will show you miracles." The Khidush of Pinchas Miracles of Deliverance was prepared by our ministry in the days of the Galut. And even the highest step, “Niflaot,” can be found in the story of Pinchas. The “natural order” in Jewry is serving the Creator in accordance with logic and common sense. But there are special situations. For example, when our enemies tried to incur the wrath of the Creator on us, urging Jews to debaucher women of other nations. The Torah forbids marriages with the peoples of the world, but there was no question of any marriage here. The sages with horror discovered that the holy logic of Halakha does not always protect against reproaching the Name of the Most High. Someone had to open a “hidush”, a new place in the Torah, and close the gap in its fence. This person turned out to be Pinchas. He recalled the law according to which a libertine cannot be judged, but a zealot can take his life. True, this can be done only at the time of sin, otherwise the jealous will be executed, and the violator can defend himself, and the sages are not always happy that the jealous took the law in their hands ... Pinchas did not come up with anything new. His hidush consisted in the fact that, being exposed to minute risk, he nevertheless brought the matter to an end and saved the Jewish people. We, living now, can learn from this the following: if the natural order is contrary to the will of God, then people should rise, for whom this will is most important, and self-sacrifice is the usual way of serving the Creator. If we return to the good signs, “peel” is a set of individual miracles, and Pinchas is a different level of reality, when “niflaot” become as familiar to us as during the Exodus ...
Source: gorod-m.co.il © City of Sages
WEEKLY CHAPTER "PINCHAS"
Lubavitcher Rebbe.
"Pinchas, son of Elazar ... turned away My anger from the sons of Israel" ...
It is said in the Gemara: “He who saw Pinchas in a dream,“ pele, ”a miracle will be done to him. He who saw an elephant ("peel") in a dream, he will see many miracles. " These lines are perplexing. Pinchas made a self-sacrifice to punish the libertine and ward off the epidemic from the Jews. Why, in the midst of good signs, was an elephant ahead of him? The sages note: when Pinchas performed his feat, the Almighty did not even one, but six miracles for him. A man whose righteousness caused such a flood of goodness should not give way to an elephant, even in a dream ...
There are several words in the holy language related to the concept of “miracle”: “Pele” is a good event, which, however, does not go beyond the framework of the natural order. The stone hit the villain in the forehead, and as a result, David came out victorious in the battle with Goliath. "Nes" is an adjacent meaning of the word - exaltation. When the “invasion of snakes” began in the desert, the Almighty ordered the image of the snake to be mounted on a high pedestal. The stung one looked at him and healed. In this case, everyone can see that the will of God is above the natural order. "Niflaot" - this concept has the same root as in the word "pele", but the meaning is different. Niflaot is not just a collection of wonders. This is a different level of reality. Speaking about the era of Moshiach, the Almighty promises: "As in the days of the exodus from Egypt I will show you miracles." The Khidush of Pinchas Miracles of Deliverance was prepared by our ministry in the days of the Galut. And even the highest step, “Niflaot,” can be found in the story of Pinchas. The “natural order” in Jewry is serving the Creator in accordance with logic and common sense. But there are special situations. For example, when our enemies tried to incur the wrath of the Creator on us, urging Jews to debaucher women of other nations. The Torah forbids marriages with the peoples of the world, but there was no question of any marriage here. The sages with horror discovered that the holy logic of Halakha does not always protect against reproaching the Name of the Most High. Someone had to open a “hidush”, a new place in the Torah, and close the gap in its fence. This person turned out to be Pinchas. He recalled the law according to which a libertine cannot be judged, but a zealot can take his life. True, this can be done only at the time of sin, otherwise the jealous will be executed, and the violator can defend himself, and the sages are not always happy that the jealous took the law in their hands ... Pinchas did not come up with anything new. His hidush consisted in the fact that, being exposed to minute risk, he nevertheless brought the matter to an end and saved the Jewish people. We, living now, can learn from this the following: if the natural order is contrary to the will of God, then people should rise, for whom this will is most important, and self-sacrifice is the usual way of serving the Creator. If we return to the good signs, “peel” is a set of individual miracles, and Pinchas is a different level of reality, when “niflaot” become as familiar to us as during the Exodus ...
Source: gorod-m.co.il © City of Sages
У записи 5 лайков,
0 репостов,
185 просмотров.
0 репостов,
185 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский