Немного о тонкой прелести.
Всем известно, какое душевное бедствие возникло для иудейских книжников и фарисеев из их неправильного душевного настроения: они сделались не только чуждыми Бога, но и исступленными врагами Его, богоубийцами. Подобному бедствию подвергаются подвижники молитвы, извергшие из своего подвига покаяние, усиливающиеся возбуждать в сердце любовь к Богу, усиливающиеся ощущать наслаждение, восторг; они развивают свое падение, соделывают себя чуждыми Бога, вступают в общение с сатаною, заражаются ненавистью к Святому Духу. Этот род прелести — ужасен; он одинаково душепагубен как и первый (произвольное переживание и наслаждение восторженными состояниями), но менее явен, он редко оканчивается сумасшествием и самоубийством, но растлевает решительно и ум и сердце. По производимому им состоянию ума Отцы назвали его "мнением". На этот род прелести указывает святой апостол Павел, когда говорит: «Никтоже вас да прельщает изволенным ему смиренномудрием и службою ангелов, яже не уведе уча, без ума дмяся от ума плоти своея» (Кол.2:18). Одержимый сочинил о себе “мнение”, что он имеет многие добродетели и достоинства, — даже, что обилует дарами Святаго Духа. Мнение составляется из ложных понятий и ложных ощущений: по этому свойству своему, оно вполне принадлежит к области отца и представителя лжи — диавола. Молящийся, стремясь раскрыть в сердце ощущения нового человека, и не имея на это никакой возможности, заменяет их ощущениями своего сочинения, поддельными, к которым не замедляет присоединиться действие падших духов. Признав неправильные ощущения, свои и бесовские, истинными и благодатными, он получает соответствующие ощущениям понятия. Ощущения эти, постоянно усвоиваясь сердцу и усиливаясь в нем, питают и умножают ложные понятия; естественно, что от такого неправильного подвига образуются самообольщение и бесовская прелесть — “мнение”. “Мнение не допускает быть мнимому”, — сказал святой Симеон, Новый Богослов. Мнящий о себе, что он бесстрастен, никогда не очистится от страстей; мнящий о себе, что он исполнен благодати, никогда не получит благодати; мнящий о себе, что он свят, никогда не достигнет святости. Просто сказать: приписывающий себе духовные делания, добродетели, достоинства, благодатные дары, льстящий себе и потешающий себя “мнением”, заграждает этим “мнением” вход в себя и духовным деланиям, и христианским добродетелям и Божественной благодати, — открывает широко вход греховной заразе и демонам. Уже нет никакой способности к духовному преуспеянию в зараженных “мнением”: они уничтожили эту способность, принесши на алтарь лжи самые начала деятельности человека и его спасения — понятия о истине. Необыкновенная напыщенность является в недугующих этой прелестью: они как бы упоены собою, своим состоянием самообольщения, видя в нем состояние благодатное. Они пропитаны, преисполнены высокоумием и гордостью, представляясь, впрочем, смиренными для многих, судящих по лицу, не могущих оценивать по плодам, как заповедал Спаситель (Мф.7:16, 12:33), тем менее по духовному чувству, о котором упоминает Апостол (Евр.5:14). Живописно изобразил Пророк Исаия действие прелести “мнения” в падшем архангеле, действие, обольстившее и погубившее этого архангела. «Ты, — говорит пророк сатане, — рекл еси во уме твоем: на небо взыду, выше звезд небесных поставлю престол мой, сяду на горе высоце, на горах высоких, яже к северу, взыду выше облак, буду, подобен Вышнему. Ныне же во ад снидеши, и во основание земли» (Ис.14:13-15). Зараженного “мнением” обличает Господь так: «Глаголеши, яко богат есмь, и обогатихся, и ничтоже требую, и не веси, яко ты еси окаянен, и беден, и нищ, и слеп, и наг» (Откр.3:17). Господь увещевает прельщенного к покаянию, предлагает купить не у кого иного, у Самого Господа, необходимые потребности, из которых составляется покаяние (Откр.3:18). Купля настоятельно нужна: без нее нет спасения. Нет спасения без покаяния, а покаяние принимается от Бога только теми, которые, для принятия его, продадут все имущество свое, то есть, отрекутся от всего, что им ложно усвоивалось “мнением”.
Свт. Игнатий Брянчанинов "Аскетические опыты".
Всем известно, какое душевное бедствие возникло для иудейских книжников и фарисеев из их неправильного душевного настроения: они сделались не только чуждыми Бога, но и исступленными врагами Его, богоубийцами. Подобному бедствию подвергаются подвижники молитвы, извергшие из своего подвига покаяние, усиливающиеся возбуждать в сердце любовь к Богу, усиливающиеся ощущать наслаждение, восторг; они развивают свое падение, соделывают себя чуждыми Бога, вступают в общение с сатаною, заражаются ненавистью к Святому Духу. Этот род прелести — ужасен; он одинаково душепагубен как и первый (произвольное переживание и наслаждение восторженными состояниями), но менее явен, он редко оканчивается сумасшествием и самоубийством, но растлевает решительно и ум и сердце. По производимому им состоянию ума Отцы назвали его "мнением". На этот род прелести указывает святой апостол Павел, когда говорит: «Никтоже вас да прельщает изволенным ему смиренномудрием и службою ангелов, яже не уведе уча, без ума дмяся от ума плоти своея» (Кол.2:18). Одержимый сочинил о себе “мнение”, что он имеет многие добродетели и достоинства, — даже, что обилует дарами Святаго Духа. Мнение составляется из ложных понятий и ложных ощущений: по этому свойству своему, оно вполне принадлежит к области отца и представителя лжи — диавола. Молящийся, стремясь раскрыть в сердце ощущения нового человека, и не имея на это никакой возможности, заменяет их ощущениями своего сочинения, поддельными, к которым не замедляет присоединиться действие падших духов. Признав неправильные ощущения, свои и бесовские, истинными и благодатными, он получает соответствующие ощущениям понятия. Ощущения эти, постоянно усвоиваясь сердцу и усиливаясь в нем, питают и умножают ложные понятия; естественно, что от такого неправильного подвига образуются самообольщение и бесовская прелесть — “мнение”. “Мнение не допускает быть мнимому”, — сказал святой Симеон, Новый Богослов. Мнящий о себе, что он бесстрастен, никогда не очистится от страстей; мнящий о себе, что он исполнен благодати, никогда не получит благодати; мнящий о себе, что он свят, никогда не достигнет святости. Просто сказать: приписывающий себе духовные делания, добродетели, достоинства, благодатные дары, льстящий себе и потешающий себя “мнением”, заграждает этим “мнением” вход в себя и духовным деланиям, и христианским добродетелям и Божественной благодати, — открывает широко вход греховной заразе и демонам. Уже нет никакой способности к духовному преуспеянию в зараженных “мнением”: они уничтожили эту способность, принесши на алтарь лжи самые начала деятельности человека и его спасения — понятия о истине. Необыкновенная напыщенность является в недугующих этой прелестью: они как бы упоены собою, своим состоянием самообольщения, видя в нем состояние благодатное. Они пропитаны, преисполнены высокоумием и гордостью, представляясь, впрочем, смиренными для многих, судящих по лицу, не могущих оценивать по плодам, как заповедал Спаситель (Мф.7:16, 12:33), тем менее по духовному чувству, о котором упоминает Апостол (Евр.5:14). Живописно изобразил Пророк Исаия действие прелести “мнения” в падшем архангеле, действие, обольстившее и погубившее этого архангела. «Ты, — говорит пророк сатане, — рекл еси во уме твоем: на небо взыду, выше звезд небесных поставлю престол мой, сяду на горе высоце, на горах высоких, яже к северу, взыду выше облак, буду, подобен Вышнему. Ныне же во ад снидеши, и во основание земли» (Ис.14:13-15). Зараженного “мнением” обличает Господь так: «Глаголеши, яко богат есмь, и обогатихся, и ничтоже требую, и не веси, яко ты еси окаянен, и беден, и нищ, и слеп, и наг» (Откр.3:17). Господь увещевает прельщенного к покаянию, предлагает купить не у кого иного, у Самого Господа, необходимые потребности, из которых составляется покаяние (Откр.3:18). Купля настоятельно нужна: без нее нет спасения. Нет спасения без покаяния, а покаяние принимается от Бога только теми, которые, для принятия его, продадут все имущество свое, то есть, отрекутся от всего, что им ложно усвоивалось “мнением”.
Свт. Игнатий Брянчанинов "Аскетические опыты".
A little about subtle charms.
Everyone knows what spiritual disaster arose for the Jewish scribes and Pharisees because of their incorrect mental mood: they became not only alien to God, but also frenzied enemies of Him, the deicide. The devotees of prayer are subjected to a similar calamity, spewing repentance from their feat, intensifying to arouse love of God in the heart, intensifying feeling pleasure, delight; they develop their downfall, make themselves alien to God, enter into fellowship with Satan, and become infected with hatred of the Holy Spirit. This kind of charms is terrible; it is equally destructive as the first one (voluntary experiencing and enjoying enthusiastic states), but less obvious, it rarely ends in madness and suicide, but corrupts both mind and heart. According to his state of mind, the Fathers called it "opinion." This kind of charms is indicated by the holy apostle Paul when he says: “Let no one be seduced by the humble wisdom and service of the angels deigned to him, even if you do not lead them away, dumbing from the mind of your flesh” (Col.2: 18). The obsessed wrote about himself an “opinion” that he has many virtues and virtues — even that he abounds in the gifts of the Holy Spirit. Opinion is composed of false concepts and false feelings: according to this property, it completely belongs to the field of the father and the representative of the lie - the devil. The worshiper, trying to reveal in his heart the sensations of a new person, and having no opportunity for this, replaces them with sensations of his composition, fake, to which the action of fallen spirits does not slow to join. Having recognized the wrong sensations, his own and demonic ones, as true and gracious, he receives concepts corresponding to sensations. These feelings, constantly assimilated to the heart and strengthened in it, nourish and multiply false concepts; Naturally, self-seduction and demonic charm - “opinion” are formed from such an incorrect feat. “Opinion does not allow being imaginary,” said St. Simeon, the New Theologian. He who imagines himself to be passionless will never be cleansed of passion; he who imagines himself to be full of grace will never receive grace; imagining himself holy, he will never attain holiness. It’s simple to say: attributing spiritual works, virtues, dignities, graceful gifts to oneself, flattering oneself and amusing oneself with “opinion”, blocks this entrance into spiritual works, and Christian virtues and Divine grace, - it opens the door to a sinful infection and demons. There is no longer any ability for spiritual prosperity in those infected with “opinion”: they destroyed this ability, bringing to the altar of lies the very beginnings of man’s activity and his salvation - the concept of truth. Unusual pomp is in the undead this charm: they are as if intoxicated by themselves, by their state of self-seduction, seeing in it a gracious state. They are saturated, filled with arrogance and pride, seeming, however, humble for many, judging by their faces, not able to judge by their fruits, as the Savior commanded (Matthew 7:16, 12:33), all the less by the spiritual feeling that he mentions The Apostle (Heb. 5:14). The Prophet Isaiah pictured the action of the charm of “opinion” in the fallen archangel, the action that deceived and destroyed this archangel. “You,” says the prophet Satan, “admit in your mind: I will ascend to heaven, I will set my throne above the stars of heaven, I will sit on a high mountain, on high mountains, even to the north, above a cloud, I will be like the Almighty. Now he shall be descended into hell, and into the foundation of the earth ”(Isa. 14: 13-15). The Lord condemns the infected person with “opinion”: “Verbally, as I am rich, and am enriched, and I demand nothing, and do not weigh, because you are repented, and poor, and poor, and blind, and naked” (Rev. 3:17) . The Lord exhorts the seduced to repentance, offers to buy from none other than the Lord Himself the necessary needs, from which repentance is composed (Rev. 3:18). A purchase is urgently needed: without it, there is no salvation. There is no salvation without repentance, and repentance is accepted from God only by those who, for accepting it, will sell all their property, that is, they will renounce everything that they have been falsely assimilated by “opinion”.
St. Ignatius Brianchaninov "Ascetic experiments."
Everyone knows what spiritual disaster arose for the Jewish scribes and Pharisees because of their incorrect mental mood: they became not only alien to God, but also frenzied enemies of Him, the deicide. The devotees of prayer are subjected to a similar calamity, spewing repentance from their feat, intensifying to arouse love of God in the heart, intensifying feeling pleasure, delight; they develop their downfall, make themselves alien to God, enter into fellowship with Satan, and become infected with hatred of the Holy Spirit. This kind of charms is terrible; it is equally destructive as the first one (voluntary experiencing and enjoying enthusiastic states), but less obvious, it rarely ends in madness and suicide, but corrupts both mind and heart. According to his state of mind, the Fathers called it "opinion." This kind of charms is indicated by the holy apostle Paul when he says: “Let no one be seduced by the humble wisdom and service of the angels deigned to him, even if you do not lead them away, dumbing from the mind of your flesh” (Col.2: 18). The obsessed wrote about himself an “opinion” that he has many virtues and virtues — even that he abounds in the gifts of the Holy Spirit. Opinion is composed of false concepts and false feelings: according to this property, it completely belongs to the field of the father and the representative of the lie - the devil. The worshiper, trying to reveal in his heart the sensations of a new person, and having no opportunity for this, replaces them with sensations of his composition, fake, to which the action of fallen spirits does not slow to join. Having recognized the wrong sensations, his own and demonic ones, as true and gracious, he receives concepts corresponding to sensations. These feelings, constantly assimilated to the heart and strengthened in it, nourish and multiply false concepts; Naturally, self-seduction and demonic charm - “opinion” are formed from such an incorrect feat. “Opinion does not allow being imaginary,” said St. Simeon, the New Theologian. He who imagines himself to be passionless will never be cleansed of passion; he who imagines himself to be full of grace will never receive grace; imagining himself holy, he will never attain holiness. It’s simple to say: attributing spiritual works, virtues, dignities, graceful gifts to oneself, flattering oneself and amusing oneself with “opinion”, blocks this entrance into spiritual works, and Christian virtues and Divine grace, - it opens the door to a sinful infection and demons. There is no longer any ability for spiritual prosperity in those infected with “opinion”: they destroyed this ability, bringing to the altar of lies the very beginnings of man’s activity and his salvation - the concept of truth. Unusual pomp is in the undead this charm: they are as if intoxicated by themselves, by their state of self-seduction, seeing in it a gracious state. They are saturated, filled with arrogance and pride, seeming, however, humble for many, judging by their faces, not able to judge by their fruits, as the Savior commanded (Matthew 7:16, 12:33), all the less by the spiritual feeling that he mentions The Apostle (Heb. 5:14). The Prophet Isaiah pictured the action of the charm of “opinion” in the fallen archangel, the action that deceived and destroyed this archangel. “You,” says the prophet Satan, “admit in your mind: I will ascend to heaven, I will set my throne above the stars of heaven, I will sit on a high mountain, on high mountains, even to the north, above a cloud, I will be like the Almighty. Now he shall be descended into hell, and into the foundation of the earth ”(Isa. 14: 13-15). The Lord condemns the infected person with “opinion”: “Verbally, as I am rich, and am enriched, and I demand nothing, and do not weigh, because you are repented, and poor, and poor, and blind, and naked” (Rev. 3:17) . The Lord exhorts the seduced to repentance, offers to buy from none other than the Lord Himself the necessary needs, from which repentance is composed (Rev. 3:18). A purchase is urgently needed: without it, there is no salvation. There is no salvation without repentance, and repentance is accepted from God only by those who, for accepting it, will sell all their property, that is, they will renounce everything that they have been falsely assimilated by “opinion”.
St. Ignatius Brianchaninov "Ascetic experiments."
У записи 5 лайков,
2 репостов,
317 просмотров.
2 репостов,
317 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вячеслав Камаев