Игнатий Брянчанинов о смирении.
Ученик.
Мне представляется несообразным, как тот, кто со всею тщательностью исполняет евангельские заповеди, приходит к сознанию, что он величайший грешник? Кажется, последствием должно быть противное. Кто совершает постоянно добродетели, и совершает с особенным усердием, тот не может не видеть себя добродетельным.
Старец.
Последнее относится к делающим мнимое добро «из себя», из своего падшего естества. Делающий такое добро по своему разумению, по влечению, и указаниям своего сердца, не может не видеть этого добра, не может не удовлетворяться, не восхищаться им; сам тщеславится им, и услаждается похвалами человеческими; ищет, требует их; прогневляется и враждует на отказывающих в похвале. Он исчисляет свои добрые дела, по множеству их составляет мнение о себе, и, по мнению о себе, мнение о ближних, как составил упоминаемый в Евангелии фарисей. Такого рода деятельность приводит к мнению о своей праведности, образует праведников, отвергаемых Господом и отвергающих Господа, или только поверхностно и хладно исповедующих Его мертвым исповеданием (Мф.9:13). Противоположные последствия являются от исполнения евангельских заповедей. Подвижник, только что начнет исполнять их, как и увидит, что он исполняет их весьма недостаточно, нечисто, что он ежечасно увлекается страстями своими, то есть, поврежденною волею, к деятельности, воспрещаемой заповедями. Затем он с ясностью усмотрит, что падшее естество враждебно Евангелию. Усиленная деятельность по Евангелию яснее и яснее открывает ему недостаточество его добрых дел, множество его уклонений и побеждений, несчастное состояние падшего естества, отчуждившегося от Бога, стяжавшего в отношении к Богу враждебное настроение. Озираясь на протекшую жизнь свою, он видит, что она – непрерывная цепь согрешений, падений, действий, прогневляющих Бога, и от искренности сердца признает себя величайшим грешником, достойным временных и вечных казней, вполне нуждающимся в Искупителе, имеющим в Нем единственную надежду спасения. Образуется у него незаметным образом такое мнение о себе от делания заповедей. С достоверностью можно утверждать, что руководствующийся в жительстве Евангелием, не остановится принести полное удостоверение в том, что он не знает за собою ни одного доброго дела. Исполнение им заповедей он признает искажением и осквернением их, как говорит святой Петр Дамаскин. «Научи мя творити волю твою» (Пс.142:10), вопиет он с плачем к Богу, ту волю, которую Ты заповедал мне творить, которую я усиливаюсь творить, но не могу, потому что падшее естество мое не понимает ее, и не покоряется ей. Тщетными были и будут все мои усилия, если Ты не прострешь мне руку помощи. «Дух Твой благий», только Он один, «наставит мя на землю праву». “Благое не может быть ни веруемо, ни действуемо иначе, как только о Христе Иисусе и о Святом Духе”, – сказал преподобный Марк Подвижник.
Ученик.
Такое воззрение на себя не приведет ли к унынию или отчаянию?
Старец.
Оно приведет к христианству. Для таких-то грешников и снизошел Господь на землю, как Он Сам объявил: «Не приидох призвати праведники, но грешники на покаяние» (Мф.9:13). Такие-то грешники могут от всей души принять и исповедать Искупителя.
Ученик.
Мне представляется несообразным, как тот, кто со всею тщательностью исполняет евангельские заповеди, приходит к сознанию, что он величайший грешник? Кажется, последствием должно быть противное. Кто совершает постоянно добродетели, и совершает с особенным усердием, тот не может не видеть себя добродетельным.
Старец.
Последнее относится к делающим мнимое добро «из себя», из своего падшего естества. Делающий такое добро по своему разумению, по влечению, и указаниям своего сердца, не может не видеть этого добра, не может не удовлетворяться, не восхищаться им; сам тщеславится им, и услаждается похвалами человеческими; ищет, требует их; прогневляется и враждует на отказывающих в похвале. Он исчисляет свои добрые дела, по множеству их составляет мнение о себе, и, по мнению о себе, мнение о ближних, как составил упоминаемый в Евангелии фарисей. Такого рода деятельность приводит к мнению о своей праведности, образует праведников, отвергаемых Господом и отвергающих Господа, или только поверхностно и хладно исповедующих Его мертвым исповеданием (Мф.9:13). Противоположные последствия являются от исполнения евангельских заповедей. Подвижник, только что начнет исполнять их, как и увидит, что он исполняет их весьма недостаточно, нечисто, что он ежечасно увлекается страстями своими, то есть, поврежденною волею, к деятельности, воспрещаемой заповедями. Затем он с ясностью усмотрит, что падшее естество враждебно Евангелию. Усиленная деятельность по Евангелию яснее и яснее открывает ему недостаточество его добрых дел, множество его уклонений и побеждений, несчастное состояние падшего естества, отчуждившегося от Бога, стяжавшего в отношении к Богу враждебное настроение. Озираясь на протекшую жизнь свою, он видит, что она – непрерывная цепь согрешений, падений, действий, прогневляющих Бога, и от искренности сердца признает себя величайшим грешником, достойным временных и вечных казней, вполне нуждающимся в Искупителе, имеющим в Нем единственную надежду спасения. Образуется у него незаметным образом такое мнение о себе от делания заповедей. С достоверностью можно утверждать, что руководствующийся в жительстве Евангелием, не остановится принести полное удостоверение в том, что он не знает за собою ни одного доброго дела. Исполнение им заповедей он признает искажением и осквернением их, как говорит святой Петр Дамаскин. «Научи мя творити волю твою» (Пс.142:10), вопиет он с плачем к Богу, ту волю, которую Ты заповедал мне творить, которую я усиливаюсь творить, но не могу, потому что падшее естество мое не понимает ее, и не покоряется ей. Тщетными были и будут все мои усилия, если Ты не прострешь мне руку помощи. «Дух Твой благий», только Он один, «наставит мя на землю праву». “Благое не может быть ни веруемо, ни действуемо иначе, как только о Христе Иисусе и о Святом Духе”, – сказал преподобный Марк Подвижник.
Ученик.
Такое воззрение на себя не приведет ли к унынию или отчаянию?
Старец.
Оно приведет к христианству. Для таких-то грешников и снизошел Господь на землю, как Он Сам объявил: «Не приидох призвати праведники, но грешники на покаяние» (Мф.9:13). Такие-то грешники могут от всей души принять и исповедать Искупителя.
Ignatius Brianchaninov on humility.
The student.
It seems inconsistent to me, how does one who, with all thoroughness, obeys the gospel commandments, comes to the conclusion that he is the greatest sinner? The consequence seems to be the opposite. He who constantly performs virtues, and performs with particular zeal, cannot but see himself as virtuous.
Elder.
The latter refers to those who make an imaginary good “from themselves”, from their fallen nature. He who does such good, according to his understanding, attraction, and the instructions of his heart, cannot but see this good, cannot but be satisfied, do not admire him; he himself is vain of it, and delights in the praises of men; seeks, demands them; gets angry and feuds at those who refuse praise. He calculates his good deeds, for many of them makes up an opinion about himself, and, according to himself, an opinion about his neighbors, as the Pharisee mentioned in the Gospel composed. This kind of activity leads to the opinion of one’s righteousness, forms the righteous who are rejected by the Lord and reject the Lord, or only superficially and coldly confess His dead confession (Matthew 9:13). Opposing consequences are from fulfilling gospel commandments. The ascetic has just begun to fulfill them, and he will see that he does not perform them enough, uncleanly, that he is hourly keen on his passions, that is, his damaged will, for activities prohibited by the commandments. He will then see clearly that the fallen nature is hostile to the gospel. The intensified activity of the Gospel more clearly and clearly reveals to him the lack of good deeds, his many evasions and defeats, the unfortunate state of a fallen nature, alienated from God, which has acquired a hostile attitude towards God. Looking at his life that has passed, he sees that it is an unbroken chain of sins, falls, actions that anger God, and from the sincerity of his heart he acknowledges himself to be the greatest sinner, worthy of temporary and eternal executions, completely in need of the Redeemer, having the only hope of salvation in Him. Such an opinion of himself from the making of the commandments is formed in him imperceptibly. It can be argued with certainty that the one who is guided in his living by the gospel will not stop to bring full evidence that he does not know a single good deed. He recognizes the fulfillment of his commandments by distortion and desecration of them, as St. Peter Damascene says. “Teach me to do your will” (Psalm 142: 10), he cries with a cry to God, the will that You have commanded me to do, which I am intensifying to do, but I cannot, because my fallen nature does not understand it, and Don't submit to her. All my efforts were and will be futile, if You do not give me a helping hand. “Your good spirit,” only He alone, “will set me on the earth right.” “The good can neither be believed nor acted otherwise than about Christ Jesus and the Holy Spirit,” said Rev. Mark the Ascetic.
The student.
Will such a view of self lead to despondency or despair?
Elder.
It will lead to Christianity. For such and such sinners, the Lord came down to earth, as He Himself announced: “Do not come and call the righteous, but sinners to repent” (Matthew 9:13). Such sinners can wholeheartedly accept and confess the Redeemer.
The student.
It seems inconsistent to me, how does one who, with all thoroughness, obeys the gospel commandments, comes to the conclusion that he is the greatest sinner? The consequence seems to be the opposite. He who constantly performs virtues, and performs with particular zeal, cannot but see himself as virtuous.
Elder.
The latter refers to those who make an imaginary good “from themselves”, from their fallen nature. He who does such good, according to his understanding, attraction, and the instructions of his heart, cannot but see this good, cannot but be satisfied, do not admire him; he himself is vain of it, and delights in the praises of men; seeks, demands them; gets angry and feuds at those who refuse praise. He calculates his good deeds, for many of them makes up an opinion about himself, and, according to himself, an opinion about his neighbors, as the Pharisee mentioned in the Gospel composed. This kind of activity leads to the opinion of one’s righteousness, forms the righteous who are rejected by the Lord and reject the Lord, or only superficially and coldly confess His dead confession (Matthew 9:13). Opposing consequences are from fulfilling gospel commandments. The ascetic has just begun to fulfill them, and he will see that he does not perform them enough, uncleanly, that he is hourly keen on his passions, that is, his damaged will, for activities prohibited by the commandments. He will then see clearly that the fallen nature is hostile to the gospel. The intensified activity of the Gospel more clearly and clearly reveals to him the lack of good deeds, his many evasions and defeats, the unfortunate state of a fallen nature, alienated from God, which has acquired a hostile attitude towards God. Looking at his life that has passed, he sees that it is an unbroken chain of sins, falls, actions that anger God, and from the sincerity of his heart he acknowledges himself to be the greatest sinner, worthy of temporary and eternal executions, completely in need of the Redeemer, having the only hope of salvation in Him. Such an opinion of himself from the making of the commandments is formed in him imperceptibly. It can be argued with certainty that the one who is guided in his living by the gospel will not stop to bring full evidence that he does not know a single good deed. He recognizes the fulfillment of his commandments by distortion and desecration of them, as St. Peter Damascene says. “Teach me to do your will” (Psalm 142: 10), he cries with a cry to God, the will that You have commanded me to do, which I am intensifying to do, but I cannot, because my fallen nature does not understand it, and Don't submit to her. All my efforts were and will be futile, if You do not give me a helping hand. “Your good spirit,” only He alone, “will set me on the earth right.” “The good can neither be believed nor acted otherwise than about Christ Jesus and the Holy Spirit,” said Rev. Mark the Ascetic.
The student.
Will such a view of self lead to despondency or despair?
Elder.
It will lead to Christianity. For such and such sinners, the Lord came down to earth, as He Himself announced: “Do not come and call the righteous, but sinners to repent” (Matthew 9:13). Such sinners can wholeheartedly accept and confess the Redeemer.
У записи 13 лайков,
2 репостов,
449 просмотров.
2 репостов,
449 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вячеслав Камаев