Ненавижу "современное" искусство: заметка о Большом театре.
Только после ухода из политики появилось время куда-то выбираться. Давно собиралась посетить Большой театр, ведь прежде мне не доводилось в нём бывать, хотя и коренная москвичка. И вот наконец решили сделать себе подарок на чугунную свадьбу (6-летие).
Хотелось вот прям классику-классику, чтобы традиционнее некуда, чтобы жирный знак качества. На балетах я бывала в Кремлёвском дворце съездов, а оперу ни разу не смотрела, ищу оперу. Изучила репертуар Большого, жутко удивилась: всё какая-то иностранщина или вообще не понятно что. С трудом нашла классическую оперу. "Иоланта". Казалось бы, традиционнее не бывает... Взяли билеты сильно заранее, за два месяца, чтобы места выбрать и цена более-менее приемлема. Откопали в недрах шкафа хороший костюм мужу и торжественное платье мне. Ждём. Предвкушаем.
Пришли. С первого же взгляда недоумение: на сцене сооружение из каких-то труб, наподобие колхозной теплицы. Эта хрень перегораживает сцену пополам, левым зрителям не видно правую половину, правым - не видно левую. Оркестр сборный, даже одет в две разные формы. Моё отсутствие слуха оценить игру не позволяет, но муж говорит, что стыковался этот оркестр плохо.
Гаснет свет, начинается музыка - вообще из "Щелкунчика"! Минут 20 по сцене мечется одна актриса, молча, ничего не поёт, тыкается в стены теплицы и гладит их руками. Мы засомневались, на "Иоланту" ли попали. Пока не услышали со сцены имя героини, были уверены, что оперу заменили на какой-то модерновый спектакль...
Дальше - хуже. Петь они всё-таки начали, и пели хорошо, но все актёры одеты в одном цвете, в белое, причём не по эпохе - на девушках одинаковые ночнушки, на мужиках какие-то скафандры без шлемов, король вообще в банном халате. Действия нет, стоят рядком и поют. Хотя нет, порой залезали на стульчик, когда пели соло...
Други, это кошмар! Прекрасная, светлая, солнечная опера превращена в какое-то мрачное декадансное уродство, не достойное даже колхозной самодеятельности. Сказать, что мы были разочарованы - ничего не сказать. Нет слов, до чего скатился Большой театр...
Только после ухода из политики появилось время куда-то выбираться. Давно собиралась посетить Большой театр, ведь прежде мне не доводилось в нём бывать, хотя и коренная москвичка. И вот наконец решили сделать себе подарок на чугунную свадьбу (6-летие).
Хотелось вот прям классику-классику, чтобы традиционнее некуда, чтобы жирный знак качества. На балетах я бывала в Кремлёвском дворце съездов, а оперу ни разу не смотрела, ищу оперу. Изучила репертуар Большого, жутко удивилась: всё какая-то иностранщина или вообще не понятно что. С трудом нашла классическую оперу. "Иоланта". Казалось бы, традиционнее не бывает... Взяли билеты сильно заранее, за два месяца, чтобы места выбрать и цена более-менее приемлема. Откопали в недрах шкафа хороший костюм мужу и торжественное платье мне. Ждём. Предвкушаем.
Пришли. С первого же взгляда недоумение: на сцене сооружение из каких-то труб, наподобие колхозной теплицы. Эта хрень перегораживает сцену пополам, левым зрителям не видно правую половину, правым - не видно левую. Оркестр сборный, даже одет в две разные формы. Моё отсутствие слуха оценить игру не позволяет, но муж говорит, что стыковался этот оркестр плохо.
Гаснет свет, начинается музыка - вообще из "Щелкунчика"! Минут 20 по сцене мечется одна актриса, молча, ничего не поёт, тыкается в стены теплицы и гладит их руками. Мы засомневались, на "Иоланту" ли попали. Пока не услышали со сцены имя героини, были уверены, что оперу заменили на какой-то модерновый спектакль...
Дальше - хуже. Петь они всё-таки начали, и пели хорошо, но все актёры одеты в одном цвете, в белое, причём не по эпохе - на девушках одинаковые ночнушки, на мужиках какие-то скафандры без шлемов, король вообще в банном халате. Действия нет, стоят рядком и поют. Хотя нет, порой залезали на стульчик, когда пели соло...
Други, это кошмар! Прекрасная, светлая, солнечная опера превращена в какое-то мрачное декадансное уродство, не достойное даже колхозной самодеятельности. Сказать, что мы были разочарованы - ничего не сказать. Нет слов, до чего скатился Большой театр...
I hate "modern" art: a note on the Bolshoi Theater.
Only after leaving politics did time appear somewhere to get out. For a long time I was planning to visit the Bolshoi Theater, because before I had never been to it, although it was a native Muscovite. And finally, they decided to make a present for a cast-iron wedding (6th anniversary).
I just wanted straight classic-classics, so that there is nowhere more traditional, so that a fat quality mark. I have been to ballets in the Kremlin Palace of Congresses, but I have never watched opera, I am looking for opera. She studied the repertoire of the Bolshoi, she was terribly surprised: everything is some kind of foreignism or what is not clear at all. I hardly found a classical opera. "Iolanthe." It would seem that it doesn’t happen more traditionally ... They took tickets much in advance, two months in order to choose places and the price is more or less acceptable. They dug up a good suit to her husband in the bowels of the closet and a formal dress for me. We wait. Looking forward.
Have come. At first glance, bewilderment: on the stage, a construction of some kind of pipes, like a collective farm greenhouse. This crap blocks the scene in half, the left half is not visible to the left viewers, the left is not visible to the right. The orchestra is prefabricated, even dressed in two different forms. My lack of hearing does not allow me to evaluate the game, but my husband says that this orchestra docked poorly.
The lights go out, the music begins - generally from The Nutcracker! For about 20 minutes one actress rushes about on the stage, silently, sings nothing, pokes at the walls of the greenhouse and strokes them with her hands. We doubted whether Iolanta had hit. Until they heard the name of the heroine from the stage, they were sure that the opera was replaced with some kind of modern performance ...
Further worse. They started to sing, and they sang well, but all the actors are dressed in the same color, in white, and not according to the era - the girls have the same nighties, the men have some kind of spacesuits without helmets, the king is in a bathrobe. No action, stand next to and sing. Although no, sometimes they climbed on a chair when they sang solo ...
Friends, this is a nightmare! The beautiful, bright, solar opera has been turned into some kind of gloomy decadent ugliness, not worthy even of collective farm initiative. To say that we were disappointed is to say nothing. There are no words to which the Bolshoi Theater has slipped ...
Only after leaving politics did time appear somewhere to get out. For a long time I was planning to visit the Bolshoi Theater, because before I had never been to it, although it was a native Muscovite. And finally, they decided to make a present for a cast-iron wedding (6th anniversary).
I just wanted straight classic-classics, so that there is nowhere more traditional, so that a fat quality mark. I have been to ballets in the Kremlin Palace of Congresses, but I have never watched opera, I am looking for opera. She studied the repertoire of the Bolshoi, she was terribly surprised: everything is some kind of foreignism or what is not clear at all. I hardly found a classical opera. "Iolanthe." It would seem that it doesn’t happen more traditionally ... They took tickets much in advance, two months in order to choose places and the price is more or less acceptable. They dug up a good suit to her husband in the bowels of the closet and a formal dress for me. We wait. Looking forward.
Have come. At first glance, bewilderment: on the stage, a construction of some kind of pipes, like a collective farm greenhouse. This crap blocks the scene in half, the left half is not visible to the left viewers, the left is not visible to the right. The orchestra is prefabricated, even dressed in two different forms. My lack of hearing does not allow me to evaluate the game, but my husband says that this orchestra docked poorly.
The lights go out, the music begins - generally from The Nutcracker! For about 20 minutes one actress rushes about on the stage, silently, sings nothing, pokes at the walls of the greenhouse and strokes them with her hands. We doubted whether Iolanta had hit. Until they heard the name of the heroine from the stage, they were sure that the opera was replaced with some kind of modern performance ...
Further worse. They started to sing, and they sang well, but all the actors are dressed in the same color, in white, and not according to the era - the girls have the same nighties, the men have some kind of spacesuits without helmets, the king is in a bathrobe. No action, stand next to and sing. Although no, sometimes they climbed on a chair when they sang solo ...
Friends, this is a nightmare! The beautiful, bright, solar opera has been turned into some kind of gloomy decadent ugliness, not worthy even of collective farm initiative. To say that we were disappointed is to say nothing. There are no words to which the Bolshoi Theater has slipped ...
У записи 5 лайков,
1 репостов,
219 просмотров.
1 репостов,
219 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Анна Васильцова