Бѣсомазная мастерская схіархидекадента Антонія не могла не выпустить къ Страстной Пятницѣ очередную икону.
На созданіе адописнаго образа Смерти Побѣдоносицы меня вдохновили документальный фильмъ «Шоа» и «Чёрная книга» Гроссмана и Эренбурга. Само же изображеніе смерти и ямы съ трупами встрѣчается на иконахъ «Единородный Сыне» и «Плоды страданій Христовыхъ». Это довольно поздніе иконографическіе сюжеты, навѣянные западными вліяніями. Тамъ смерть изображена* какъ у меня, но побѣждена и попрана.
Но какая можетъ быть побѣда надъ смертію, какой можетъ быть Христосъ и какое воскресеніе послѣ Шоа? Люди, вы чего?! Если Богъ не умеръ при Ницше, то былъ разстрѣлянъ во рву, сгинулъ въ газовой камерѣ, вознёсся на небо жирнымъ дымомъ. Смерть попрала и человѣка, и Бога…
Технически самымъ сложнымъ въ нынѣшней иконѣ было выдолбить т.н. ковчегъ — углубленіе въ центральной части. Это трудно, но стоитъ того: думаю, всѣ послѣдующія иконы будутъ съ ковчегами.
Писать же сложнѣе всего было текстъ на поляхъ и покойниковъ. (Судя по одѣяніямъ, это какіе-то буржуи и депутаты — видимо, такъ выражался обывательскій ресентиментъ въ отношеніи опредѣлённыхъ классовъ.) Вообще, хотя практика надписаній на поляхъ иконы весьма распространена, мнѣ она всегда казалась некорректною, что ли, но она же придаётъ иконѣ какую-то народную непосредственность. Короче, я не смогъ отказать себѣ въ удовольствіи попытать силы въ простенькой, но довольно-таки пижонской, славянской вязи. Текстъ взятъ изъ Псалтыри (88:49):
«Кто изъ людей жилъ — и не видѣлъ смерти, избавилъ душу свою отъ руки преисподней?»
— Никто.
Итакъ, смерть побѣждаетъ всё, умираютъ всѣ и навсегда, а воскресаютъ лишь въ сказкахъ.
___________________
*Традиціонно смерть изображали въ видѣ скелета съ корзинкою, наполненною орудіями убійства. Но поскольку на соотвѣтствующихъ иконахъ скелетъ написанъ непростительно схематично, мнѣ пришлось взять его съ т.н. пономарской двери.
#сатанизм #икона #смерть #пасха #иконопись #шоа #satanism #icon #death #easter #shoah #orthodox
На созданіе адописнаго образа Смерти Побѣдоносицы меня вдохновили документальный фильмъ «Шоа» и «Чёрная книга» Гроссмана и Эренбурга. Само же изображеніе смерти и ямы съ трупами встрѣчается на иконахъ «Единородный Сыне» и «Плоды страданій Христовыхъ». Это довольно поздніе иконографическіе сюжеты, навѣянные западными вліяніями. Тамъ смерть изображена* какъ у меня, но побѣждена и попрана.
Но какая можетъ быть побѣда надъ смертію, какой можетъ быть Христосъ и какое воскресеніе послѣ Шоа? Люди, вы чего?! Если Богъ не умеръ при Ницше, то былъ разстрѣлянъ во рву, сгинулъ въ газовой камерѣ, вознёсся на небо жирнымъ дымомъ. Смерть попрала и человѣка, и Бога…
Технически самымъ сложнымъ въ нынѣшней иконѣ было выдолбить т.н. ковчегъ — углубленіе въ центральной части. Это трудно, но стоитъ того: думаю, всѣ послѣдующія иконы будутъ съ ковчегами.
Писать же сложнѣе всего было текстъ на поляхъ и покойниковъ. (Судя по одѣяніямъ, это какіе-то буржуи и депутаты — видимо, такъ выражался обывательскій ресентиментъ въ отношеніи опредѣлённыхъ классовъ.) Вообще, хотя практика надписаній на поляхъ иконы весьма распространена, мнѣ она всегда казалась некорректною, что ли, но она же придаётъ иконѣ какую-то народную непосредственность. Короче, я не смогъ отказать себѣ въ удовольствіи попытать силы въ простенькой, но довольно-таки пижонской, славянской вязи. Текстъ взятъ изъ Псалтыри (88:49):
«Кто изъ людей жилъ — и не видѣлъ смерти, избавилъ душу свою отъ руки преисподней?»
— Никто.
Итакъ, смерть побѣждаетъ всё, умираютъ всѣ и навсегда, а воскресаютъ лишь въ сказкахъ.
___________________
*Традиціонно смерть изображали въ видѣ скелета съ корзинкою, наполненною орудіями убійства. Но поскольку на соотвѣтствующихъ иконахъ скелетъ написанъ непростительно схематично, мнѣ пришлось взять его съ т.н. пономарской двери.
#сатанизм #икона #смерть #пасха #иконопись #шоа #satanism #icon #death #easter #shoah #orthodox
The homeless workshop of Archbishop Anthony could not help but release another icon on Holy Friday.
I was inspired by the documentary film “The Shoa” and “The Black Book” by Grossman and Ehrenburg to create the described image of the Death of the Victorious. The very image of death and a pit with corpses is met on the icons of the "Only Begotten Son" and "The Fruits of Christ's Suffering." These are quite late iconographic plots inspired by Western powers. There death is depicted * like mine, but defeated and trampled.
But what kind of victory can there be over death, what kind of Christ can be, and what kind of Sunday is the Shoah? People, why are you ?! If God did not die under Nietzsche, then he was shot in a ditch, disappeared into the gas chamber, and ascended into heaven with thick smoke. Death trampled on both man and God ...
Technically, the most difficult icon in the present was to hollow out the so-called ark - deepening in the central part. This is difficult, but worth it: I think all the next icons will be with the arks.
It was the most difficult to write in the fields and the dead. (Judging by some words, these are some kind of bourgeois and deputies - apparently, the philistine resentment was expressed in relation to certain classes.) In general, although the practice of inscribing in the margins of the icon is very common, it always seemed incorrect, or something, but it gives the icons some kind of folk immediacy. In short, I couldn’t refuse my pleasure and try my strength in a simple, but pretty dude, Slavic ligature. Text taken from the Psalms (88:49):
"Who lived out people - and did not see death, delivered his soul from the hands of the underworld?"
- None.
So, death conquers everything, all die forever, and only resurrected in fairy tales.
___________________
* Traditionally, death was depicted as a skeleton with a basket filled with tools of murder. But since the skeleton is written inexcusably schematically on the corresponding icons, I had to take it with the so-called Ponomari door.
#Satanism #icon #death # Easter #icon #soa #satanism #icon #death #easter #shoah #orthodox
I was inspired by the documentary film “The Shoa” and “The Black Book” by Grossman and Ehrenburg to create the described image of the Death of the Victorious. The very image of death and a pit with corpses is met on the icons of the "Only Begotten Son" and "The Fruits of Christ's Suffering." These are quite late iconographic plots inspired by Western powers. There death is depicted * like mine, but defeated and trampled.
But what kind of victory can there be over death, what kind of Christ can be, and what kind of Sunday is the Shoah? People, why are you ?! If God did not die under Nietzsche, then he was shot in a ditch, disappeared into the gas chamber, and ascended into heaven with thick smoke. Death trampled on both man and God ...
Technically, the most difficult icon in the present was to hollow out the so-called ark - deepening in the central part. This is difficult, but worth it: I think all the next icons will be with the arks.
It was the most difficult to write in the fields and the dead. (Judging by some words, these are some kind of bourgeois and deputies - apparently, the philistine resentment was expressed in relation to certain classes.) In general, although the practice of inscribing in the margins of the icon is very common, it always seemed incorrect, or something, but it gives the icons some kind of folk immediacy. In short, I couldn’t refuse my pleasure and try my strength in a simple, but pretty dude, Slavic ligature. Text taken from the Psalms (88:49):
"Who lived out people - and did not see death, delivered his soul from the hands of the underworld?"
- None.
So, death conquers everything, all die forever, and only resurrected in fairy tales.
___________________
* Traditionally, death was depicted as a skeleton with a basket filled with tools of murder. But since the skeleton is written inexcusably schematically on the corresponding icons, I had to take it with the so-called Ponomari door.
#Satanism #icon #death # Easter #icon #soa #satanism #icon #death #easter #shoah #orthodox
У записи 5 лайков,
0 репостов,
171 просмотров.
0 репостов,
171 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Антон Воронцов