Девяностый псалом имеет великую силу, эта молитва -...

Девяностый псалом имеет великую силу, эта молитва - мощное ограждение от любого зла, и от недобрых людей и от бесов.

Блаж. Феодорит пишет: "Сей псалом учит, что сила упования на Бога есть необорима: ибо блаженный Давид, прозря издали духовными очами, что имело быть при блаженном Езекии и, увидев, как он в надежде на Бога истребил войско Ассириан, написал сей псалом в наставление людям о том, сколько благ доставляет упование на Бога".

"Как сильное оружие на демонов, 90-й псалом испытан многими поколениями христиан", - свидетельствует иеромонах Иов (Гумеров).

Псалом 90

1 Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится.
2 Речет Господеви: Заступник мой еси и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.
3 Яко Той избавит тя от сети ловчи и от словесе мятежна,
4 плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися: оружием обыдет тя истина Его.
5 Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни,
6 от вещи во тме преходящия, от сряща, и беса полуденнаго.
7 Падет от страны твоея тысяща, и тма одесную тебе, к тебе же не приближится,
8 обаче очима твоима смотриши и воздаяние грешников узриши.
9 Яко Ты, Господи, упование мое, Вышняго положил еси прибежище твое.
10 Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему,
11 яко Ангелом Своим заповесть о тебе, сохранити тя во всех путех твоих.
12 На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою,
13 на аспида и василиска наступиши и попереши льва и змия.
14 Яко на Мя упова, и избавлю и: покрыю и, яко позна имя Мое.
15 Воззовет ко Мне, и услышу eго: с ним есмь в скорби, изму eго и прославлю eго,
16 долготою дний исполню eго и явлю eму спасение Мое.

Иеромонах Иов (Гумеров):

Этот псалом был написан пророком Давидом, как считают исследователи, по случаю избавления от трехдневной моровой язвы. У евреев он не был надписан. В греческой Псалтири он имеет название, указывающее, как на автора, так и на характер этого псалма – Хвалебная песнь Давида. Главная тема псалма: Бог есть Заступник и надежное прибежище всех уповающих на Него. Эту священную песнь отличает возвышенность мысли, горячая вера, живость чувства, яркость образов и поэтичность языка. В отличие от других псалмов, он имеет сложное построение. В нем четко выделяются три части (1-2, 3-13, 14-16). Главная композиционная особенность – диалогичность. По-видимому, при музыкальном исполнении псалма в скинии или в храме пение было антифонным.

Первый голос уверенно и утешительно возвещает:

- Живый в помощи Вышняго. В крове Бога небесного водворится (1). Святитель Афанасий Великий изъясняет: «Пророческий дух ублажает человека, т. е. того, кому помощь и nocoбиe Христос, Который есть Вышний. И не блажен ли, кто сподобился иметь Покровителем Бога небесного?».

Второй голос во втором стихе подтверждает это:

- Речет Господеви: заступник мой еси и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него (2).

В стихах 3 – 13 раскрывается главная мысль псалма. Первый голос объясняет причины своего непоколебимого упования на Бога:

- Яко Той избавит тя от сети ловчи… В еврейском тесте: от сети птицелова. Образ этот часто встречается в Библии для выражения опасности, которой надо особо остерегаться, потому что она является скрытой: Душа наша избавилась, как птица, из сети ловящих (Пс.123:7); как птицы запутываются в силках, так сыны человеческие уловляются в бедственное время (Еккл.9:12).

- … и от словесе мятежна (3), т.е. злословия, клеветы.

- Плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися…(4). Плещма – значит плечами. В еврейском тесте ebrah – крыло больших птиц. Вспоминаются слова Спасителя: "Иерусалим, Иерусалим … сколько раз хотел Я собрать детей твоих, как птица собирает птенцов своих под крылья, и вы не захотели!" (Мф.23:37).

- оружием обыдет тя истина Его (4). Оружием – значит щитом. Под истиной понимается верность Бога Своим обетованиям.

- Не убоишися от страха нощнаго…(4), т.е. от всего, что может устрашать ночью: бесов, убийц, воров.

-… от стрелы летящия во дни (5). Имеется в виду, как буквальный, так и метафорический смысл: у восточных народов моровая язва иногда сравнивается со стрелой, потому что ее нельзя остановить.

-… от вещи во тьме преходящия, от сряща и беса полуденнаго (6). По толкованию святителя Афанасия Великого: «бесом полуденным называет духа лености».

- Падет от страны твоея тысяща, и тьма одесную тебе, к тебе же не приближится (7). Цифры тысяча и 10 тысяч (тьма) символически означает необыкновенно большое количество нападающих. Однако от всех их защитит Господь праведника.

- обаче (только) очима твоима смотриши, и воздаяние грешников узриши (8). Значит: будешь только смотреть очами и видеть наказание грешников. Святитель Афанасий Великий пишет: «Не потерпишь, говорит, ни малого вреда от злоумышляющих, увидишь же падение врагов твоих».

В 9-м стихе второй голос кратко и уверенно произносит:

- Яко Ты, Господи, упование мое…(9). Говорит это, чтобы подтвердить обетование, раскрытое первым голосом. Далее первый голос снова начинает и продолжает высокую тему псалма, делая обращение во втором лице:

- Вышняго положил еси прибе?6?
The ninetieth psalm has great power, this prayer is a powerful fence from any evil, and from unkind people and from demons.

Bliss. Theodoret writes: “This psalm teaches that the power of trusting in God is irreplaceable: for blessed David, received their vision from their spiritual eyes, which was with Hezekiah, and when he saw how he had destroyed the army of Assyrian in hope of God, he wrote this psalm for instruction people about how many blessings hope in God brings. "

"As a powerful weapon against demons, the 90th psalm has been tested by many generations of Christians," - hieromonk Job (Gumerov) testifies.

Psalm 90

1 Alive in the help of the Most High, in the blood of God, Heaven will be established.
2 The Lord speaks: Thou art my guard and my refuge, my God, and I trust in him.
3 Yako Toy will rid thee of the web of prey and of the word rebellious,
4 His shoulders will overshadow thee, and under His krill you hope: His truth will pass by the arms.
5 Do not be afraid of the fear of the night, of the arrow flying in the days,
6 from a thing in the darkness of the passing, from shaking, and the demon of the midday.
7 Thousands will fall from your country, and TMA right at you, but it will not come near you,
8 Behold thy watch, and behold the wickedness of sinners.
9 For thou, O Lord, my hope, the Most High has laid thy refuge.
10 Evil shall not come to you, and a wound shall not come near your body,
11 As an angel to command you, keep thee in all your ways.
12 They will carry thee in your arms, but not when you stomp your foot on a stone,
13 step on the Aspid and the basilisk, and cross the lion and the serpent.
14 I will rely on Me, and I will deliver it also: I will cover it, for My name is known.
15 He will call to me, and I will hear him: with him I am in tribulation, I will smash him, and I will glorify him,
16 I will fulfill it by long days, and manifest my salvation to it.

Hieromonk Job (Gumerov):

This psalm was written by the prophet David, according to researchers, on the occasion of getting rid of a three-day pestilence. The Jews did not have it inscribed. In the Greek Psalter, it has a name that indicates both the author and the character of this psalm - David's Praise. The main theme of the psalm: God is the Protector and a safe haven for all who trust in Him. This sacred song is distinguished by the exaltation of thought, ardent faith, liveliness of feeling, the brightness of images and the poetry of the language. Unlike other psalms, it has a complex structure. It clearly distinguishes three parts (1-2, 3-13, 14-16). The main compositional feature is dialogue. Apparently, with the musical performance of the psalm in the tabernacle or in the temple, singing was antiphonic.

The first voice confidently and comfortingly announces:

- Alive in the help of Vyshnyago. In the blood of God of heaven will be established (1). Saint Athanasius the Great explains: “The prophetic spirit pleases a person, that is, the one to whom the help and nocobie Christ, who is the Most High, helps. And isn’t he blessed who is qualified to have the Patron of the God of heaven? ”

The second voice in verse two confirms this:

- The Lord speaks: my intercessor, and my refuge, my God, and I trust in him (2).

Verses 3–13 reveal the main point of the psalm. The first voice explains the reasons for his unwavering trust in God:

“Yako Toy will save the cha from the net of prey ... In the Jewish test: from the net of the fowler.” This image is often found in the Bible to express danger, which must be especially wary, because it is hidden: Our soul has got rid, like a bird, from a network of trappers (Ps. 123: 7); just as birds get entangled in snares, so the sons of man are caught in adversity (Eccl. 9:12).

- ... and from the word rebellious (3), i.e. slander, slander.

- Your tongue will overshadow thee, and under His krill you hope ... (4). Pleshma means shoulders. In the Jewish test, ebrah is the wing of large birds. I recall the words of the Savior: "Jerusalem, Jerusalem ... how many times have I wanted to gather your children, like a bird gathers its chicks under its wings, and you did not want to!" (Matthew 23:37).

- His truth will pass by weapons (4). Weapon means a shield. Truth means God's faithfulness to His promises.

- Do not fear the fear of the night ... (4), i.e. from everything that can frighten at night: demons, killers, thieves.

- ... from the arrow flying in the days (5). This refers to both literal and metaphorical meanings: among the Eastern peoples the pestilence is sometimes compared with an arrow, because it cannot be stopped.

- ... from the thing in the passing darkness, from the shivering and demon of the midday (6). According to the interpretation of St. Athanasius the Great: "calls the demon midday spirit of laziness."

- Thousands will fall from your country, and the darkness at your right hand will not come near you (7). The numbers one thousand and ten thousand (darkness) symbolically mean an unusually large number of attackers. However, the Lord of the righteous will protect them from all.
         
- Both (only) ochima thy thy watch, and the reward of sinners be seen (8). Means: you will only look with your eyes and see the punishment of sinners. Saint Athanasius the Great writes: “You will not suffer, he says, no harm from the perpetrators, you will see the fall of your enemies.”

In verse 9, the second voice says briefly and confidently:

- As you, Lord, my hope ... (9). Says this to confirm the promise revealed in the first voice. Next, the first voice starts again and continues high
У записи 2 лайков,
0 репостов,
133 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Наталия Филимонова

Понравилось следующим людям