Балет Минкуса "Дон Кихот" уже бог знает сколько времени благополучно идет на сцене питерского Мариинского театра. И вся история данного балета на данной сцене распадается на два периода: период "до" и период "после". Период "до" характеризовался тем, что Дон Кихот и Санчо Панса разъезжали по сцене соответственно на коне и на осле. И конь, и осел были живыми, настоящими, теплыми. Период "после" характеризуется тем, что Дон Кихот и Санчо Панса шляются по сцене пешком. Не славные идальго, а пилигримы какие-то. Куда подевались конь и осел? Сдохли? Сожраны хищниками?
Версии таинственного исчезновения со сцены коня и осла плодились, как грибы после дождя. Я же получил сведения о происшедшем от своего родственника, который работал осветителем в Мариинском театре. Он утверждает, что все было именно так. Не знаю. За что купил, как говорится, за то и продаю.
Итак, душераздирающий случай, поделивший историю спектакля на "до" и "после", произошел, кажется, в 1980 олимпийском году. До того дня на каждое представление "Дон Кихота" из цирка выписывались хорошо выдрессированные, привыкшие к публике конь и осел. Но в тот злосчастный день конь заболел. И администрация театра, совершенно не подумав о последствиях, арендовала коня из какой-то конноспортивной секции. Тоже хорошо вышколенное животное. М -да! Если бы только не одно но. Зверюга оказалась кобылой. Это обнаружилось только тогда, когда уже звучала увертюра. Что-либо менять было поздно.
Вы когда-нибудь пробовали в чем-либо убедить возжелавшего женской ласки осла? Легче научить таракана танцевать еврейские танцы.
В первом же совместном появлении на сцене Дон Кихота и Санчо Пансы осел, почуяв свеженькую кобылку, безумно возбудился. Издав истошный рев, он встал на дыбы, сбросив с себя Санчо. После этого из его подбрюшья начало вылезать нечто неимоверное по своим размерам и очень непристойное по своему внешнему виду. Осел начал забираться сзади на кобылу, которая явно не возражала против того, чтобы произвести на свет мула.
Дон Кихот, почуяв атаку с тыла, проявил чудеса джигитовки и каким-то диким прыжком слетел с седла. Санчо, спинным мозгом почувствовав, что сейчас произойдет, начал тянуть осла за хвост. Но проклятый ишак не сдавался. К этому моменту он уже находился в нужном отверстии на теле кобылы и работал с интенсивностью отбойного молотка.
Откуда-то из зала раздался истошный женский визг. Кто-то проорал: "Закройте занавес!" Дирижер механически продолжал размахивать руками, не отрывая глаз от творящегося на сцене безумия. Оркестранты развернули головы на 180 градусов и беззастенчиво пялились на сцену. Музыка издала пару предсмертных тактов и тихо сдохла, сменившись полоумным гоготом, доносившимся из оркестровой ямы. Пожарные начали раскатывать по сцене рукава с целью образумить распоясавшегося осла с помощью воды.
В общем, занавес закрыли только минуты через две. В течение этих двух минут на сцене прославленного Академического Театра имени Кирова наблюдалось следующее:
Ишак с победным ревом дотрахивает томно прикрывшую глаза кобылу. Санчо Панса тянет ишака за хвост, в результате чего вся сцена смахивает на перетягивание каната. В углу сцены, схватившись за голову и раскачиваясь из стороны в сторону, сидит на полу совершенно обезумевший Дон Кихот. Пожарные, изнемогая от хохота, раскатывают шланги, а из-за кулис доносится вопль режиссера: "Скорее, суки!!! Скорее!!!! Убью всех на х..!!!" Из оркестровой ямы слышен уже даже не смех, а какое-то бульканье. Дирижер, поддавшись всеобщему буйству, приплясывает на своей подставке и откровенно болеет за осла.
Наконец занавес закрывается. Половина зала возмущается, треть (в основном старые девы) лежат в обмороке, остальные требуют открыть занавес, поскольку они, мол, заплатили деньги и имеют право все это досмотреть.
Все. На этом все и закончилось. На следующем представлении Дон Кихот и Санчо ходили пешком. Сколько голов полетело после этого злосчастного дня - неизвестно, да и не важно.
Версии таинственного исчезновения со сцены коня и осла плодились, как грибы после дождя. Я же получил сведения о происшедшем от своего родственника, который работал осветителем в Мариинском театре. Он утверждает, что все было именно так. Не знаю. За что купил, как говорится, за то и продаю.
Итак, душераздирающий случай, поделивший историю спектакля на "до" и "после", произошел, кажется, в 1980 олимпийском году. До того дня на каждое представление "Дон Кихота" из цирка выписывались хорошо выдрессированные, привыкшие к публике конь и осел. Но в тот злосчастный день конь заболел. И администрация театра, совершенно не подумав о последствиях, арендовала коня из какой-то конноспортивной секции. Тоже хорошо вышколенное животное. М -да! Если бы только не одно но. Зверюга оказалась кобылой. Это обнаружилось только тогда, когда уже звучала увертюра. Что-либо менять было поздно.
Вы когда-нибудь пробовали в чем-либо убедить возжелавшего женской ласки осла? Легче научить таракана танцевать еврейские танцы.
В первом же совместном появлении на сцене Дон Кихота и Санчо Пансы осел, почуяв свеженькую кобылку, безумно возбудился. Издав истошный рев, он встал на дыбы, сбросив с себя Санчо. После этого из его подбрюшья начало вылезать нечто неимоверное по своим размерам и очень непристойное по своему внешнему виду. Осел начал забираться сзади на кобылу, которая явно не возражала против того, чтобы произвести на свет мула.
Дон Кихот, почуяв атаку с тыла, проявил чудеса джигитовки и каким-то диким прыжком слетел с седла. Санчо, спинным мозгом почувствовав, что сейчас произойдет, начал тянуть осла за хвост. Но проклятый ишак не сдавался. К этому моменту он уже находился в нужном отверстии на теле кобылы и работал с интенсивностью отбойного молотка.
Откуда-то из зала раздался истошный женский визг. Кто-то проорал: "Закройте занавес!" Дирижер механически продолжал размахивать руками, не отрывая глаз от творящегося на сцене безумия. Оркестранты развернули головы на 180 градусов и беззастенчиво пялились на сцену. Музыка издала пару предсмертных тактов и тихо сдохла, сменившись полоумным гоготом, доносившимся из оркестровой ямы. Пожарные начали раскатывать по сцене рукава с целью образумить распоясавшегося осла с помощью воды.
В общем, занавес закрыли только минуты через две. В течение этих двух минут на сцене прославленного Академического Театра имени Кирова наблюдалось следующее:
Ишак с победным ревом дотрахивает томно прикрывшую глаза кобылу. Санчо Панса тянет ишака за хвост, в результате чего вся сцена смахивает на перетягивание каната. В углу сцены, схватившись за голову и раскачиваясь из стороны в сторону, сидит на полу совершенно обезумевший Дон Кихот. Пожарные, изнемогая от хохота, раскатывают шланги, а из-за кулис доносится вопль режиссера: "Скорее, суки!!! Скорее!!!! Убью всех на х..!!!" Из оркестровой ямы слышен уже даже не смех, а какое-то бульканье. Дирижер, поддавшись всеобщему буйству, приплясывает на своей подставке и откровенно болеет за осла.
Наконец занавес закрывается. Половина зала возмущается, треть (в основном старые девы) лежат в обмороке, остальные требуют открыть занавес, поскольку они, мол, заплатили деньги и имеют право все это досмотреть.
Все. На этом все и закончилось. На следующем представлении Дон Кихот и Санчо ходили пешком. Сколько голов полетело после этого злосчастного дня - неизвестно, да и не важно.
The ballet of Minkus "Don Quixote" already god knows how long it goes safely on the stage of the St. Petersburg Mariinsky Theater. And the whole history of this ballet on this stage falls into two periods: the period "before" and the period "after." The “before” period was characterized by the fact that Don Quixote and Sancho Panza traveled around the scene on horseback and donkey, respectively. Both the horse and the donkey were alive, real, warm. The “after” period is characterized by the fact that Don Quixote and Sancho Panza wander around the scene on foot. Not glorious hidalgo, but some pilgrims. Where are the horse and the donkey? Are dead? Are you devoured by predators?
Versions of the mysterious disappearance from the stage of the horse and the donkey bred like mushrooms after rain. I received information about the incident from my relative, who worked as an illuminator at the Mariinsky Theater. He argues that it was just that. I do not know. For what I bought, as they say, for what I sell.
So, the heartbreaking event, which divided the history of the play into “before” and “after”, occurred, it seems, in the 1980 Olympic year. Until that day, for every performance of Don Quixote, a well-trained horse and a donkey accustomed to the public were discharged from the circus. But on that ill-fated day the horse fell ill. And the administration of the theater, completely without thinking about the consequences, rented a horse from some equestrian section. Well trained animal too. M-yes! If only not for one thing. The beast turned out to be a mare. It was discovered only when the overture already sounded. It was too late to change anything.
Have you ever tried to convince anything of the desired female caress of an ass? It is easier to teach the cockroach to dance Jewish dances.
At the very first joint appearance on the stage of Don Quixote and Sancho Panza, the donkey, sensing the freshly filly, was madly excited. Making a heart-rending roar, he reared up, throwing Sancho off. After that, something incredible in size and very obscene in appearance began to emerge from its underbelly. The donkey began to climb back on the mare, which clearly did not object to producing a mule.
Don Quixote, sensing the attack from the rear, showed miracles of horse-riding and with some wild leap flew off the saddle. Sancho, with his spinal cord feeling what was going to happen now, began to pull the donkey by the tail. But the damned donkey did not give up. By this time he was already in the right hole on the body of the mare and worked with the intensity of a jackhammer.
From somewhere in the hall came a heart-rending feminine screech. Someone yelled: "Close the curtain!" The conductor mechanically continued to swing his arms, never taking his eyes off the madness on the stage. The orchestrants turned their heads 180 degrees and shamelessly staring at the stage. The music issued a couple of death ticks and quietly died, replaced by a mad-witted clamor coming from the orchestra pit. Firefighters began rolling their sleeves around the stage with the aim of educating a loose donkey with water.
In general, the curtain was closed only after two minutes. During these two minutes, the following was observed on the stage of the renowned Academic Theater of Kirov:
Ishak with a victorious roar shatters a mare languidly covering his eyes. Sancho Panza pulls a donkey by the tail, causing the whole scene to look like a rope pulling. In the corner of the scene, clutching his head and swaying from side to side, sits on the floor completely distraught Don Quixote. The firefighters, exhausted from laughter, roll out the hoses, and from behind the scenes the director shrieks: “Rather, bitch !!! Rather !!!! I will kill everyone on x .. !!! From the orchestra pit, not even laughter is already heard, but some kind of gurgling. The conductor, yielding to the universal riot, dances on his stand and frankly supports the donkey.
Finally the curtain closes. Half of the room is indignant, a third (mostly old maids) lie in a swoon, the rest demand to open the curtain, as they supposedly paid money and have the right to watch it all.
Everything. That's it all over. Don Quixote and Sancho went on foot on the next performance. How many goals flew after this ill-fated day is unknown, and it does not matter.
Versions of the mysterious disappearance from the stage of the horse and the donkey bred like mushrooms after rain. I received information about the incident from my relative, who worked as an illuminator at the Mariinsky Theater. He argues that it was just that. I do not know. For what I bought, as they say, for what I sell.
So, the heartbreaking event, which divided the history of the play into “before” and “after”, occurred, it seems, in the 1980 Olympic year. Until that day, for every performance of Don Quixote, a well-trained horse and a donkey accustomed to the public were discharged from the circus. But on that ill-fated day the horse fell ill. And the administration of the theater, completely without thinking about the consequences, rented a horse from some equestrian section. Well trained animal too. M-yes! If only not for one thing. The beast turned out to be a mare. It was discovered only when the overture already sounded. It was too late to change anything.
Have you ever tried to convince anything of the desired female caress of an ass? It is easier to teach the cockroach to dance Jewish dances.
At the very first joint appearance on the stage of Don Quixote and Sancho Panza, the donkey, sensing the freshly filly, was madly excited. Making a heart-rending roar, he reared up, throwing Sancho off. After that, something incredible in size and very obscene in appearance began to emerge from its underbelly. The donkey began to climb back on the mare, which clearly did not object to producing a mule.
Don Quixote, sensing the attack from the rear, showed miracles of horse-riding and with some wild leap flew off the saddle. Sancho, with his spinal cord feeling what was going to happen now, began to pull the donkey by the tail. But the damned donkey did not give up. By this time he was already in the right hole on the body of the mare and worked with the intensity of a jackhammer.
From somewhere in the hall came a heart-rending feminine screech. Someone yelled: "Close the curtain!" The conductor mechanically continued to swing his arms, never taking his eyes off the madness on the stage. The orchestrants turned their heads 180 degrees and shamelessly staring at the stage. The music issued a couple of death ticks and quietly died, replaced by a mad-witted clamor coming from the orchestra pit. Firefighters began rolling their sleeves around the stage with the aim of educating a loose donkey with water.
In general, the curtain was closed only after two minutes. During these two minutes, the following was observed on the stage of the renowned Academic Theater of Kirov:
Ishak with a victorious roar shatters a mare languidly covering his eyes. Sancho Panza pulls a donkey by the tail, causing the whole scene to look like a rope pulling. In the corner of the scene, clutching his head and swaying from side to side, sits on the floor completely distraught Don Quixote. The firefighters, exhausted from laughter, roll out the hoses, and from behind the scenes the director shrieks: “Rather, bitch !!! Rather !!!! I will kill everyone on x .. !!! From the orchestra pit, not even laughter is already heard, but some kind of gurgling. The conductor, yielding to the universal riot, dances on his stand and frankly supports the donkey.
Finally the curtain closes. Half of the room is indignant, a third (mostly old maids) lie in a swoon, the rest demand to open the curtain, as they supposedly paid money and have the right to watch it all.
Everything. That's it all over. Don Quixote and Sancho went on foot on the next performance. How many goals flew after this ill-fated day is unknown, and it does not matter.
У записи 14 лайков,
0 репостов,
273 просмотров.
0 репостов,
273 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Игорь Фертман