кого-то мне это напоминает ))
"Я читал блоги знакомых — и не мог понять, почему человек, причисляющий себя, например, к атеистам, подхватывает любую новость о том, что такого-то священника уличили в том-то, что Церковь что-то у кого-то отобрала. Я несколько раз влезал в разговоры, пытаясь сказать: «Послушай, ты же не «член клуба», не все ли тебе равно?»
Пробовал объяснить, что это интеллигентское ханжество: дескать, сам я не верю, в Церкви ни разу не был, сам делать могу что угодно, но раз вы назвались верующими, вы должны быть более праведными, и раз ты священник, я могу от тебя чего-то требовать… С чего вдруг? Причем аргументы моих собеседников мне казались малоубедительными: «Церковь лезет в мое светское пространство, включаю телевизор — там поп, и меня это раздражает». Я в ответ на это предлагаю взять программу передач и просто посчитать, сколько в ней православных программ в неделю. Один мой знакомый написал в своем блоге, что больше всего в Церкви его «выбешивает» колокольный звон возле дома. На это ему кто-то иронично заметил, что со звоном так и задумано: специально для этого и звонят…
Я задавался вопросом, почему же люди так легко и с удовольствием на Церковь раздражаются. И вдруг понял, что нечто похожее в свое время наблюдал в среде эмигрантов. Это называлось «накрутка на отъезд». Например, собирается программист эмигрировать из России в США — и задолго до отъезда на каждой встрече, на каждом семинаре вместо того, чтобы говорить о программировании, начинает говорить о том, как все ужасно, к чему все катится в этой стране. Каждый, кто собирался уезжать, должен был постоянно это проговаривать — чтобы «накрутить» самого себя, убедить знакомых и друзей в правильности своего решения, добиться ото всех сочувствия — а окружающие просто страдали от загрязнения эфира. Но уехав, он не успокаивался — вылезал на русские интернет-форумы и продолжал уже из-за океана ту же самую «накрутку». Доказывал, что уехал не зря: мол, у меня дом на море, лужайка, гриль, все умные уже тут, в России остались только идиоты.
Так вот, когда я сегодня читаю, как неверующие компьютерщики, бизнесмены-агностики или кто-то еще непрерывно публикуют у себя на страницах новости про Церковь, которые, казалось бы, их не касаются, — мне все это очень напоминает эмигрантскую накрутку из-за океана. Потому что после семидесятилетнего советского периода все мы в какой-то степени — эмигранты из Православия. Разница только в том, что за границу люди уезжают сами, а из Православия нас выкинуло поневоле. При этом в нашей стране плоскость в каком-то смысле наклонена к христианству: под ногами как будто течение, которое ведет туда. Можно за ним последовать, можно упереться. Но всё как будто подталкивает к тому, чтобы все-таки двинуться в сторону Православия: это сердцевина культуры, родственники и друзья носят крестики, вокруг много храмов.
И эмигрант из Православия чувствует, что по-хорошему он должен был бы во всем этом разобраться, что-то почитать, что-то узнать об истории, понять, почему умные приличные люди — православные. Но ему этого не хочется — и он начинает себя «накручивать»: как в Церкви все ужасно, и как правильно, что он остается в стороне. Ему дают инфоповод, и он с удовольствием по утрам садится за компьютер, чтобы поужасаться: мол, у попов все по-прежнему плохо, а значит, еще на день можно успокоиться и об этом не думать."
Игорь Ашманов
"Я читал блоги знакомых — и не мог понять, почему человек, причисляющий себя, например, к атеистам, подхватывает любую новость о том, что такого-то священника уличили в том-то, что Церковь что-то у кого-то отобрала. Я несколько раз влезал в разговоры, пытаясь сказать: «Послушай, ты же не «член клуба», не все ли тебе равно?»
Пробовал объяснить, что это интеллигентское ханжество: дескать, сам я не верю, в Церкви ни разу не был, сам делать могу что угодно, но раз вы назвались верующими, вы должны быть более праведными, и раз ты священник, я могу от тебя чего-то требовать… С чего вдруг? Причем аргументы моих собеседников мне казались малоубедительными: «Церковь лезет в мое светское пространство, включаю телевизор — там поп, и меня это раздражает». Я в ответ на это предлагаю взять программу передач и просто посчитать, сколько в ней православных программ в неделю. Один мой знакомый написал в своем блоге, что больше всего в Церкви его «выбешивает» колокольный звон возле дома. На это ему кто-то иронично заметил, что со звоном так и задумано: специально для этого и звонят…
Я задавался вопросом, почему же люди так легко и с удовольствием на Церковь раздражаются. И вдруг понял, что нечто похожее в свое время наблюдал в среде эмигрантов. Это называлось «накрутка на отъезд». Например, собирается программист эмигрировать из России в США — и задолго до отъезда на каждой встрече, на каждом семинаре вместо того, чтобы говорить о программировании, начинает говорить о том, как все ужасно, к чему все катится в этой стране. Каждый, кто собирался уезжать, должен был постоянно это проговаривать — чтобы «накрутить» самого себя, убедить знакомых и друзей в правильности своего решения, добиться ото всех сочувствия — а окружающие просто страдали от загрязнения эфира. Но уехав, он не успокаивался — вылезал на русские интернет-форумы и продолжал уже из-за океана ту же самую «накрутку». Доказывал, что уехал не зря: мол, у меня дом на море, лужайка, гриль, все умные уже тут, в России остались только идиоты.
Так вот, когда я сегодня читаю, как неверующие компьютерщики, бизнесмены-агностики или кто-то еще непрерывно публикуют у себя на страницах новости про Церковь, которые, казалось бы, их не касаются, — мне все это очень напоминает эмигрантскую накрутку из-за океана. Потому что после семидесятилетнего советского периода все мы в какой-то степени — эмигранты из Православия. Разница только в том, что за границу люди уезжают сами, а из Православия нас выкинуло поневоле. При этом в нашей стране плоскость в каком-то смысле наклонена к христианству: под ногами как будто течение, которое ведет туда. Можно за ним последовать, можно упереться. Но всё как будто подталкивает к тому, чтобы все-таки двинуться в сторону Православия: это сердцевина культуры, родственники и друзья носят крестики, вокруг много храмов.
И эмигрант из Православия чувствует, что по-хорошему он должен был бы во всем этом разобраться, что-то почитать, что-то узнать об истории, понять, почему умные приличные люди — православные. Но ему этого не хочется — и он начинает себя «накручивать»: как в Церкви все ужасно, и как правильно, что он остается в стороне. Ему дают инфоповод, и он с удовольствием по утрам садится за компьютер, чтобы поужасаться: мол, у попов все по-прежнему плохо, а значит, еще на день можно успокоиться и об этом не думать."
Игорь Ашманов
it reminds someone of me))
“I read blogs of my acquaintances — and I could not understand why a person who identifies himself, for example, as an atheist, picks up any news that a certain priest was caught in that the Church had taken something away from someone. I got into conversations several times, trying to say: “Listen, you're not a“ member of the club ”, do you care?”
I tried to explain that this is intellectual hypocrisy: they say, I myself do not believe, I have never been to the Church, I can do anything myself, but since you called yourself believers, you should be more righteous, and since you are a priest, I can demand ... Why all of a sudden? And the arguments of my interlocutors seemed unconvincing to me: “The church climbs into my secular space, I turn on the TV - there is pop, and it annoys me”. In response to this, I propose to take the program schedule and simply calculate how many Orthodox programs there are per week. A friend of mine wrote in his blog that most of all in the Church he was “driven out” by the ringing of the bell near the house. To this, someone ironically remarked to him that it was conceived with the ringing: they especially call for this purpose ...
I wondered why people get so annoyed with the Church so easily and with pleasure. And suddenly I realized that something similar had once been observed among emigrants. This was called "check-out". For example, a programmer is going to emigrate from Russia to the USA - and long before leaving for each meeting, at each seminar, instead of talking about programming, he starts talking about how awful everything is, what everything is heading for in this country. Everyone who was going to leave had to constantly pronounce it - in order to “wind up” himself, convince acquaintances and friends of the correctness of his decision, to get sympathy from everyone - and people around him simply suffered from contamination of the ether. But when he left, he did not calm down - he got out onto the Russian Internet forums and continued the same “cheat” from overseas. He proved that he left for good reason: they say, I have a house on the sea, a lawn, a grill, all the smart ones are already here, only idiots are left in Russia.
So, when I read today, as non-believing computer scientists, agnostic businessmen, or someone else, they continuously publish news about the Church on their pages, which, it would seem, do not concern them, - this reminds me a lot of emigrant cheating because the ocean. Because after the seventy-year Soviet period, we are all to a certain extent - emigrants from Orthodoxy. The only difference is that people leave for the border themselves, and they have thrown us out of Orthodoxy willy-nilly. At the same time, in our country, the plane is in some sense inclined towards Christianity: under their feet it is as if the current that leads there. You can follow him, you can rest. But everything seems to be pushing to still move towards Orthodoxy: it is the core of culture, relatives and friends wear crosses, there are many churches around.
And the emigrant from Orthodoxy feels that in a good way he would have to figure it all out, read something, learn something about history, understand why smart decent people are Orthodox. But he does not want this - and he begins to "wind up" himself: how terrible everything in the Church is, and how right it is that he remains on the sidelines. He is given an information service, and with pleasure in the morning he sits down at the computer to dine on, saying that everything is still bad for the priests, which means that you can calm down and not think about it for another day. "
Igor Ashmanov
“I read blogs of my acquaintances — and I could not understand why a person who identifies himself, for example, as an atheist, picks up any news that a certain priest was caught in that the Church had taken something away from someone. I got into conversations several times, trying to say: “Listen, you're not a“ member of the club ”, do you care?”
I tried to explain that this is intellectual hypocrisy: they say, I myself do not believe, I have never been to the Church, I can do anything myself, but since you called yourself believers, you should be more righteous, and since you are a priest, I can demand ... Why all of a sudden? And the arguments of my interlocutors seemed unconvincing to me: “The church climbs into my secular space, I turn on the TV - there is pop, and it annoys me”. In response to this, I propose to take the program schedule and simply calculate how many Orthodox programs there are per week. A friend of mine wrote in his blog that most of all in the Church he was “driven out” by the ringing of the bell near the house. To this, someone ironically remarked to him that it was conceived with the ringing: they especially call for this purpose ...
I wondered why people get so annoyed with the Church so easily and with pleasure. And suddenly I realized that something similar had once been observed among emigrants. This was called "check-out". For example, a programmer is going to emigrate from Russia to the USA - and long before leaving for each meeting, at each seminar, instead of talking about programming, he starts talking about how awful everything is, what everything is heading for in this country. Everyone who was going to leave had to constantly pronounce it - in order to “wind up” himself, convince acquaintances and friends of the correctness of his decision, to get sympathy from everyone - and people around him simply suffered from contamination of the ether. But when he left, he did not calm down - he got out onto the Russian Internet forums and continued the same “cheat” from overseas. He proved that he left for good reason: they say, I have a house on the sea, a lawn, a grill, all the smart ones are already here, only idiots are left in Russia.
So, when I read today, as non-believing computer scientists, agnostic businessmen, or someone else, they continuously publish news about the Church on their pages, which, it would seem, do not concern them, - this reminds me a lot of emigrant cheating because the ocean. Because after the seventy-year Soviet period, we are all to a certain extent - emigrants from Orthodoxy. The only difference is that people leave for the border themselves, and they have thrown us out of Orthodoxy willy-nilly. At the same time, in our country, the plane is in some sense inclined towards Christianity: under their feet it is as if the current that leads there. You can follow him, you can rest. But everything seems to be pushing to still move towards Orthodoxy: it is the core of culture, relatives and friends wear crosses, there are many churches around.
And the emigrant from Orthodoxy feels that in a good way he would have to figure it all out, read something, learn something about history, understand why smart decent people are Orthodox. But he does not want this - and he begins to "wind up" himself: how terrible everything in the Church is, and how right it is that he remains on the sidelines. He is given an information service, and with pleasure in the morning he sits down at the computer to dine on, saying that everything is still bad for the priests, which means that you can calm down and not think about it for another day. "
Igor Ashmanov
У записи 6 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Василий Григорьев