В продолжение культурной темы - гениальный текст Ревзина:
"Сцена с танцующими куполами на церемонии сочинского открытия Олимпиады – это развитие той темы «Древняя Русь как авангард», которую открыл Аристарх Лентулов. Это довольно изысканный и тонкий момент национальной истории искусства. Это история про то, как русский стиль, до того более или менее полностью укладывавшийся в парадигму историзирующей эклетики (да, да, парадигму историзирующей эклектики, я хочу сказать несколько слов об открытии Олимпиады именно в таких терминах), то есть архаизирующий и довольно-таки провинциальный, вдруг подпрыгнул, перевернулся, ударился головой об пол, и стал впереди планеты всей."
https://snob.ru/profile/5326/print/71640
"Сцена с танцующими куполами на церемонии сочинского открытия Олимпиады – это развитие той темы «Древняя Русь как авангард», которую открыл Аристарх Лентулов. Это довольно изысканный и тонкий момент национальной истории искусства. Это история про то, как русский стиль, до того более или менее полностью укладывавшийся в парадигму историзирующей эклетики (да, да, парадигму историзирующей эклектики, я хочу сказать несколько слов об открытии Олимпиады именно в таких терминах), то есть архаизирующий и довольно-таки провинциальный, вдруг подпрыгнул, перевернулся, ударился головой об пол, и стал впереди планеты всей."
https://snob.ru/profile/5326/print/71640
Continuing the cultural theme - the brilliant text of Revzin:
“The scene with the dancing domes at the Sochi Olympics opening ceremony is a development of the theme“ Ancient Russia as the avant-garde ”, which was opened by Aristarkh Lentulov. This is a rather refined and delicate moment in the national history of art. This is a story about how the Russian style, before that or less fully fit into the paradigm of historicizing eclecticism (yes, yes, the paradigm of historicizing eclecticism, I want to say a few words about the opening of the Olympics in these terms), that is, archaic and rather provincial, all of a sudden snarled, rolled over, hit his head on the floor, and stood ahead of the rest. "
https://snob.ru/profile/5326/print/71640
“The scene with the dancing domes at the Sochi Olympics opening ceremony is a development of the theme“ Ancient Russia as the avant-garde ”, which was opened by Aristarkh Lentulov. This is a rather refined and delicate moment in the national history of art. This is a story about how the Russian style, before that or less fully fit into the paradigm of historicizing eclecticism (yes, yes, the paradigm of historicizing eclecticism, I want to say a few words about the opening of the Olympics in these terms), that is, archaic and rather provincial, all of a sudden snarled, rolled over, hit his head on the floor, and stood ahead of the rest. "
https://snob.ru/profile/5326/print/71640
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Андрей Афанасьев