Оттуда же - совсем жесть:
"Особо интересен для выявления форм сакрального истолкования посадок картофеля следующий случай. В 1842 г. один из крестьян села Язвицы Волоколамского уезда Московской губернии распространял в окрестностях “нелепые” толки о греховном употреблении картофеля, называя его “идольским хлебом”. Расследование показало, что “причиной
распространения нелепых слухов о греховном употреблении картофеля был крестьянин того села Семен Андреев, человек грамотный и не старообрядец, занимавшийся чтением священных книг и истолкованием Откровения Св. Иоанна” [29]. Последний сознался, что мысль о греховном употреблении картофеля была заимствована из читанной им рукописной тетради, находящейся у крестьянина казенной деревни Шалковой Рузского уезда
Федора Яковлева, который достал ее где-то под Москвой, живя в работниках на фабрике. При обыске у Яковлева эта тетрадь была найдена.
Становой пристав Волоколамского уезда Натуччи, производивший следствие, переоделся в платье богомольца и из разговоров крестьян в селе Язвицы заключил, что между ними существует убеждение в наступлении “последних времен”, и что распространение посева картофеля есть предзнаменование скорого пришествия Антихриста [31].
Расследование показало, что в 1836 г. крестьянин деревни Шаловой Федор Яковлев, живя в Москве на фабрике купца Тюляева, списал у одного неизвестного ему фабричного тетрадь, которая называлась: “Книга греческая Златоструй, толкование от Апостолов Христовых о Антихристе како придет, родится и воцарится”. И тогда “небо будет и земля железно;
небо не даст дождя, а земля плода, тогда исполнится пророчество Исайино: яко не пройдет облак дождевой всю вашу землю или роса оросила бы рощи ваши. Древа масличные увянут; море и реки иссохнут и рыбы в морях изомрут – и тогда Антихрист пошлет во все стороны верных христиан слуг своих во все места где бы ни был хлеб, собирати на каждую душу по
пяти четвертей шевелей и на всех местах будут у магазинов приставники с печатию чувственною, с прописанием клейма тиранова” [32].
Во-первых, описание “климатических” признаков пришествия антихриста в этом тексте очень похоже на то, что говорят о погодных условиях 1831 г. источники по истории холерных бунтов в Новгородской губернии. Во-вторых, описываемый Антихрист очень похож на “Министера”, под власть которого
боялись попасть государственные крестьяне во время картофельных бунтов 1830-1840-х гг., ведь именно по его приказанию, как они считали, вводятся запасные магазины и засевается картофель. Окружные, волостные и сельские начальники оказывались в роли “слуг антихриста” в “новых кафтанах” и с новыми печатями, которые есть “знаки антихриста”."
"Особо интересен для выявления форм сакрального истолкования посадок картофеля следующий случай. В 1842 г. один из крестьян села Язвицы Волоколамского уезда Московской губернии распространял в окрестностях “нелепые” толки о греховном употреблении картофеля, называя его “идольским хлебом”. Расследование показало, что “причиной
распространения нелепых слухов о греховном употреблении картофеля был крестьянин того села Семен Андреев, человек грамотный и не старообрядец, занимавшийся чтением священных книг и истолкованием Откровения Св. Иоанна” [29]. Последний сознался, что мысль о греховном употреблении картофеля была заимствована из читанной им рукописной тетради, находящейся у крестьянина казенной деревни Шалковой Рузского уезда
Федора Яковлева, который достал ее где-то под Москвой, живя в работниках на фабрике. При обыске у Яковлева эта тетрадь была найдена.
Становой пристав Волоколамского уезда Натуччи, производивший следствие, переоделся в платье богомольца и из разговоров крестьян в селе Язвицы заключил, что между ними существует убеждение в наступлении “последних времен”, и что распространение посева картофеля есть предзнаменование скорого пришествия Антихриста [31].
Расследование показало, что в 1836 г. крестьянин деревни Шаловой Федор Яковлев, живя в Москве на фабрике купца Тюляева, списал у одного неизвестного ему фабричного тетрадь, которая называлась: “Книга греческая Златоструй, толкование от Апостолов Христовых о Антихристе како придет, родится и воцарится”. И тогда “небо будет и земля железно;
небо не даст дождя, а земля плода, тогда исполнится пророчество Исайино: яко не пройдет облак дождевой всю вашу землю или роса оросила бы рощи ваши. Древа масличные увянут; море и реки иссохнут и рыбы в морях изомрут – и тогда Антихрист пошлет во все стороны верных христиан слуг своих во все места где бы ни был хлеб, собирати на каждую душу по
пяти четвертей шевелей и на всех местах будут у магазинов приставники с печатию чувственною, с прописанием клейма тиранова” [32].
Во-первых, описание “климатических” признаков пришествия антихриста в этом тексте очень похоже на то, что говорят о погодных условиях 1831 г. источники по истории холерных бунтов в Новгородской губернии. Во-вторых, описываемый Антихрист очень похож на “Министера”, под власть которого
боялись попасть государственные крестьяне во время картофельных бунтов 1830-1840-х гг., ведь именно по его приказанию, как они считали, вводятся запасные магазины и засевается картофель. Окружные, волостные и сельские начальники оказывались в роли “слуг антихриста” в “новых кафтанах” и с новыми печатями, которые есть “знаки антихриста”."
From the same place - absolutely tin:
“The following case is especially interesting for revealing the forms of sacred interpretation of potato planting. In 1842, one of the peasants of the village of Yazvitsy, Volokolamsk uyezd, Moscow province, spread“ absurd ”rumors about the sinful use of potatoes in the vicinity, calling it“ idol’s bread. ”An investigation showed that“ cause
the spread of ridiculous rumors about the sinful use of potatoes was the peasant of that village Semyon Andreev, a literate man and not an Old Believer, who was engaged in reading sacred books and interpreting the Revelation of St. John ”[29]. The latter confessed that the idea of the sinful use of potatoes was borrowed from a handwritten notebook he had read, which was held by a peasant from the state-owned village of Shalkovaya, Ruza district.
Fedor Yakovlev, who got it somewhere near Moscow, living in the workers at the factory. During a search at Yakovlev's, this notebook was found.
The bailiff of the Volokolamsk district of Natucci, who carried out the investigation, changed into the dress of a pilgrim and, from the conversations of the peasants in the village of Yazvitsy, concluded that there was a conviction between them that the “end times” had come, and that the spread of potato sowing was an omen of the imminent coming of the Antichrist [31].
The investigation showed that in 1836 the peasant of the village of Shalovoy Fyodor Yakovlev, living in Moscow at the factory of the merchant Tyulyaev, copied from a factory unknown to him, a notebook called: “The Greek Book Goldblast, an interpretation from the Apostles of Christ about the Antichrist will come, be born and reign ”. And then “the heavens and the earth will be iron;
the sky will not give rain, and the earth will produce fruit, then Isaiah's prophecy will be fulfilled: as if a rain cloud would not pass all your land, or dew would water your groves. The olive trees will fade; the sea and rivers will dry up and the fish in the seas will die away - and then the Antichrist will send his faithful Christians in all directions to all places where there is bread, collect for each soul
five quarters of the stir and in all places there will be supervisors at the shops with a sensual seal, with the prescription of the stigma of a tyrant ”[32].
First, the description of the “climatic” signs of the coming of the Antichrist in this text is very similar to what the sources on the history of the cholera riots in the Novgorod province say about the weather conditions in 1831. Secondly, the described Antichrist is very similar to the "Minister", under whose authority
the state peasants were afraid to get in during the potato riots of the 1830s-1840s, because it was on his order, as they believed, that spare stores were introduced and potatoes were sown. District, volost and village chiefs found themselves in the role of "servants of the Antichrist" in "new caftans" and with new seals, which are "signs of the Antichrist."
“The following case is especially interesting for revealing the forms of sacred interpretation of potato planting. In 1842, one of the peasants of the village of Yazvitsy, Volokolamsk uyezd, Moscow province, spread“ absurd ”rumors about the sinful use of potatoes in the vicinity, calling it“ idol’s bread. ”An investigation showed that“ cause
the spread of ridiculous rumors about the sinful use of potatoes was the peasant of that village Semyon Andreev, a literate man and not an Old Believer, who was engaged in reading sacred books and interpreting the Revelation of St. John ”[29]. The latter confessed that the idea of the sinful use of potatoes was borrowed from a handwritten notebook he had read, which was held by a peasant from the state-owned village of Shalkovaya, Ruza district.
Fedor Yakovlev, who got it somewhere near Moscow, living in the workers at the factory. During a search at Yakovlev's, this notebook was found.
The bailiff of the Volokolamsk district of Natucci, who carried out the investigation, changed into the dress of a pilgrim and, from the conversations of the peasants in the village of Yazvitsy, concluded that there was a conviction between them that the “end times” had come, and that the spread of potato sowing was an omen of the imminent coming of the Antichrist [31].
The investigation showed that in 1836 the peasant of the village of Shalovoy Fyodor Yakovlev, living in Moscow at the factory of the merchant Tyulyaev, copied from a factory unknown to him, a notebook called: “The Greek Book Goldblast, an interpretation from the Apostles of Christ about the Antichrist will come, be born and reign ”. And then “the heavens and the earth will be iron;
the sky will not give rain, and the earth will produce fruit, then Isaiah's prophecy will be fulfilled: as if a rain cloud would not pass all your land, or dew would water your groves. The olive trees will fade; the sea and rivers will dry up and the fish in the seas will die away - and then the Antichrist will send his faithful Christians in all directions to all places where there is bread, collect for each soul
five quarters of the stir and in all places there will be supervisors at the shops with a sensual seal, with the prescription of the stigma of a tyrant ”[32].
First, the description of the “climatic” signs of the coming of the Antichrist in this text is very similar to what the sources on the history of the cholera riots in the Novgorod province say about the weather conditions in 1831. Secondly, the described Antichrist is very similar to the "Minister", under whose authority
the state peasants were afraid to get in during the potato riots of the 1830s-1840s, because it was on his order, as they believed, that spare stores were introduced and potatoes were sown. District, volost and village chiefs found themselves in the role of "servants of the Antichrist" in "new caftans" and with new seals, which are "signs of the Antichrist."
У записи 2 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Станислав Аверин