АНАТОЛИЙ ЭФРОС «О БЛАГОРОДСТВЕ»
…Знаете, есть такое презрительное западное выражение – «НУВОРИШИ». Богачи, которые неизвестно на чём разбогатели. Очень много художников-нуворишей. Чехов был интеллигентом в первом поколении. И он по капле из себя выдавливал раба. Чего он этим достиг? Он стал аристократом. В ИСКУССТВЕ НЕЛЬЗЯ БЫТЬ АРИСТОКРАТОМ. АРИСТОКРАТ – это вовсе не тот, кто интересуется кончиками своих ногтей.
ЭТО – ДУХ. Допустим, что-то исчезло, ушло, НО ДУХ-ТО ДОЛЖЕН СУЩЕСТВОВАТЬ! Ещё сегодня родилось такое ужасное слово - «ЖЛОБСТВО». Я размышлял по этому поводу и подумал: вот мы дети, мы бегаем по улице, мы слышим мат, мы к нему привыкаем (???), мы в школе плохо учимся, мы спешим на футбол, а потом – глядь становимся режиссёрами или актёрами. А МЫ – ТЕ ЖЕ ДВОРОВЫЕ МАЛЬЧИШКИ. ПОСТАВИТЬ ЧЕХОВА ИЛИ ШЕКСПИРА СЕГОДНЯ ТРУДНО, ПОТОМУ ЧТО ИНТОНАЦИИ ИДУТ ПРОСТО УЛИЧНЫЕ…Вот МХАТ – это нечто другое. Степанова, например,- НЕТ, ОНА НЕ С УЛИЦЫ. ОНА ВСЁ ВРЕМЯ ГОВОРИТ ЧТО-ТО ПРО СТАНИСЛАВСКОГО, НИКТО УЖЕ ЕЁ НЕ СЛУШАЕТ, НО ОНА ЧАСТО ГОВОРИТ ДЕЛО. Вдруг вскользь скажет : «А Станиславский считал, что водевиль нужно играть как трагедию». Я ВСЁ ЭТО ЗНАЮ, ТЫСЯЧУ РАЗ СЛЫШАЛ, НО ЭТО – ДЕЛО. Она пожилая женщина, НО КАК ОНА НОСИТ ПЛАТЬЕ, КАКАЯ У НЕЁ ФИГУРА! ДНЁМ У НЕЁ РЕПИТИЦИЯ, ВЕЧЕРОМ – СПЕКТАКЛЬ, А ОНА ВСЕГДА В ФОРМЕ, НИКАКИХ КАПРИЗОВ. НЕТ, ЧТО-ТО ЕСТЬ В ЭТОМ ТЕАТРЕ…ВОТ У НАС НА МАЛОЙ БРОННОЙ не витает дух Станиславского, хотя у нас очень хороший театр. Или в театре на Таганке – тоже не витает, хотя это замечательный театр. Всюду нувориши, А ВО МХАТЕ РОДОСЛОВНАЯ ЕСТЬ. ЭТО ВЕЩЬ СЕРЬЁЗНАЯ.
МНЕ КАЖЕТСЯ, МЫ СЛИШКОМ ОПРОСТИЛИСЬ. МЫ СЛИШКОМ ОПРОСТИЛИ ИСКУССТВО, МЫ СЛИШКОМ ОПРОСТИЛИ СОБСТВЕННУЮ ЖИЗНЬ, МЫ ПОТЕРЯЛИ ФОРМУ. Почему трудно поставить Чехова, почему трудно произнести монолог Треплева? Сейчас скажу… Когда-то во МХАТЕ шёл спектакль «НА ДНЕ», и Луку играл Москвин. И ЭТОТ ЛУКА ВЕРИЛ В «ПРАВЕДНУЮ ЗЕМЛЮ». А потом играл Грибов, и он в «праведную землю» уже не очень верил. И вокруг него всё стало чуть проще. СТАРЫЙ МХАТ ЖИЗНЬ ВЫСВЕТЛЯЛ, ИСКАЛ СВЕТ. ОНИ БЫЛИ ПОЭТАМИ, ХОТЯ ПРИ ЭТОМ БЫЛИ РЕАЛИСТАМИ! А мы систему выучили, НО ЗАБЫЛИ ПРО СВЕТ. СИСТЕМА БЕЗ ПОЭЗИИ – НИЧТО. ПОЭТОМУ СЕЙЧАС ТАК ВАЖНА ЛИЧНОСТЬ СТАНИСЛАВСКОГО. Говорят, когда он входил в комнату, люди бывали потрясены его красотой. А КОГДА ОН НАЧИНАЛ ГОВОРИТЬ, ОН ГОВОРИЛ ТАК ПРОСТО! ЧЕМ ЧЕЛОВЕК БОЛЬШЕ, ТЕМ ОН РАЗГОВАРИВАЕТ ПРОЩЕ, ТЕМ ШИРЕ СМОТРИТ НА МИР. Станиславский мог признавать Крэга и мог любить Мейерхольда. СТАНИСЛАВСКИЙ – ЭТО СВЕТ, ЭТО ВЫСОТА, ЭТО РЕЛИГИЯ. СЕЙЧАС В ТЕАТРЕ НЕ ХВАТАЕТ ПРОСТОДУШИЯ, НЕ ХВАТАЕТ ТОЙ НАИВНОСТИ, КОТОРАЯ БЫЛА В ЭТОМ ОГРОМНОМ ГЕНИИ. ЕСТЬ ВЫСОКИЕ ИДЕАЛЫ – ВОТ ЧТО Я ХОЧУ СКАЗАТЬ. МЫ НЕ СОПОСТАВЛЯЕМ СЕБЯ С ВЫСОТОЙ, А, НАВЕРНОЕ , ЭТО НАДО ДЕЛАТЬ.
ОНИ БЫЛИ ОЧЕНЬ ВЫСОКИ ДУХОВНО – СТАНИСЛАВСКИЙ, ТУРГЕНЕВ, ХЕМИНГУЭЙ, ЧЕХОВ…ТЕПЕРЬ В ТЕАТРЕ ЭТОГО НЕ ХВАТАЕТ.
…Знаете, есть такое презрительное западное выражение – «НУВОРИШИ». Богачи, которые неизвестно на чём разбогатели. Очень много художников-нуворишей. Чехов был интеллигентом в первом поколении. И он по капле из себя выдавливал раба. Чего он этим достиг? Он стал аристократом. В ИСКУССТВЕ НЕЛЬЗЯ БЫТЬ АРИСТОКРАТОМ. АРИСТОКРАТ – это вовсе не тот, кто интересуется кончиками своих ногтей.
ЭТО – ДУХ. Допустим, что-то исчезло, ушло, НО ДУХ-ТО ДОЛЖЕН СУЩЕСТВОВАТЬ! Ещё сегодня родилось такое ужасное слово - «ЖЛОБСТВО». Я размышлял по этому поводу и подумал: вот мы дети, мы бегаем по улице, мы слышим мат, мы к нему привыкаем (???), мы в школе плохо учимся, мы спешим на футбол, а потом – глядь становимся режиссёрами или актёрами. А МЫ – ТЕ ЖЕ ДВОРОВЫЕ МАЛЬЧИШКИ. ПОСТАВИТЬ ЧЕХОВА ИЛИ ШЕКСПИРА СЕГОДНЯ ТРУДНО, ПОТОМУ ЧТО ИНТОНАЦИИ ИДУТ ПРОСТО УЛИЧНЫЕ…Вот МХАТ – это нечто другое. Степанова, например,- НЕТ, ОНА НЕ С УЛИЦЫ. ОНА ВСЁ ВРЕМЯ ГОВОРИТ ЧТО-ТО ПРО СТАНИСЛАВСКОГО, НИКТО УЖЕ ЕЁ НЕ СЛУШАЕТ, НО ОНА ЧАСТО ГОВОРИТ ДЕЛО. Вдруг вскользь скажет : «А Станиславский считал, что водевиль нужно играть как трагедию». Я ВСЁ ЭТО ЗНАЮ, ТЫСЯЧУ РАЗ СЛЫШАЛ, НО ЭТО – ДЕЛО. Она пожилая женщина, НО КАК ОНА НОСИТ ПЛАТЬЕ, КАКАЯ У НЕЁ ФИГУРА! ДНЁМ У НЕЁ РЕПИТИЦИЯ, ВЕЧЕРОМ – СПЕКТАКЛЬ, А ОНА ВСЕГДА В ФОРМЕ, НИКАКИХ КАПРИЗОВ. НЕТ, ЧТО-ТО ЕСТЬ В ЭТОМ ТЕАТРЕ…ВОТ У НАС НА МАЛОЙ БРОННОЙ не витает дух Станиславского, хотя у нас очень хороший театр. Или в театре на Таганке – тоже не витает, хотя это замечательный театр. Всюду нувориши, А ВО МХАТЕ РОДОСЛОВНАЯ ЕСТЬ. ЭТО ВЕЩЬ СЕРЬЁЗНАЯ.
МНЕ КАЖЕТСЯ, МЫ СЛИШКОМ ОПРОСТИЛИСЬ. МЫ СЛИШКОМ ОПРОСТИЛИ ИСКУССТВО, МЫ СЛИШКОМ ОПРОСТИЛИ СОБСТВЕННУЮ ЖИЗНЬ, МЫ ПОТЕРЯЛИ ФОРМУ. Почему трудно поставить Чехова, почему трудно произнести монолог Треплева? Сейчас скажу… Когда-то во МХАТЕ шёл спектакль «НА ДНЕ», и Луку играл Москвин. И ЭТОТ ЛУКА ВЕРИЛ В «ПРАВЕДНУЮ ЗЕМЛЮ». А потом играл Грибов, и он в «праведную землю» уже не очень верил. И вокруг него всё стало чуть проще. СТАРЫЙ МХАТ ЖИЗНЬ ВЫСВЕТЛЯЛ, ИСКАЛ СВЕТ. ОНИ БЫЛИ ПОЭТАМИ, ХОТЯ ПРИ ЭТОМ БЫЛИ РЕАЛИСТАМИ! А мы систему выучили, НО ЗАБЫЛИ ПРО СВЕТ. СИСТЕМА БЕЗ ПОЭЗИИ – НИЧТО. ПОЭТОМУ СЕЙЧАС ТАК ВАЖНА ЛИЧНОСТЬ СТАНИСЛАВСКОГО. Говорят, когда он входил в комнату, люди бывали потрясены его красотой. А КОГДА ОН НАЧИНАЛ ГОВОРИТЬ, ОН ГОВОРИЛ ТАК ПРОСТО! ЧЕМ ЧЕЛОВЕК БОЛЬШЕ, ТЕМ ОН РАЗГОВАРИВАЕТ ПРОЩЕ, ТЕМ ШИРЕ СМОТРИТ НА МИР. Станиславский мог признавать Крэга и мог любить Мейерхольда. СТАНИСЛАВСКИЙ – ЭТО СВЕТ, ЭТО ВЫСОТА, ЭТО РЕЛИГИЯ. СЕЙЧАС В ТЕАТРЕ НЕ ХВАТАЕТ ПРОСТОДУШИЯ, НЕ ХВАТАЕТ ТОЙ НАИВНОСТИ, КОТОРАЯ БЫЛА В ЭТОМ ОГРОМНОМ ГЕНИИ. ЕСТЬ ВЫСОКИЕ ИДЕАЛЫ – ВОТ ЧТО Я ХОЧУ СКАЗАТЬ. МЫ НЕ СОПОСТАВЛЯЕМ СЕБЯ С ВЫСОТОЙ, А, НАВЕРНОЕ , ЭТО НАДО ДЕЛАТЬ.
ОНИ БЫЛИ ОЧЕНЬ ВЫСОКИ ДУХОВНО – СТАНИСЛАВСКИЙ, ТУРГЕНЕВ, ХЕМИНГУЭЙ, ЧЕХОВ…ТЕПЕРЬ В ТЕАТРЕ ЭТОГО НЕ ХВАТАЕТ.
ANATOLY EFROS "ABOUT CHARITY"
... You know, there is such a contemptuous Western expression - "NUVORISHI". Rich people who got rich for no one knows what. There are a lot of nouveau riche artists. Chekhov was an intellectual in the first generation. And he squeezed the slave out of himself drop by drop. What did he achieve by this? He became an aristocrat. IN ART, YOU CANNOT BE AN ARISTOCRATE. ARISTOCRAT is not at all one who is interested in the tips of his nails.
THIS IS SPIRIT. Let's say something has disappeared, gone, BUT THE SPIRIT MUST EXIST! Even today, such a terrible word was born - "REALITY". I thought about this and thought: here we are children, we are running down the street, we hear obscenities, we get used to it (???), we study poorly at school, we rush to football, and then look like we become directors or actors ... AND WE ARE THE SAME YARD BOYS. IT'S DIFFICULT TO SUPPLY A CHEKHOV OR SHAKESPEARE TODAY, BECAUSE INTONATIONS ARE JUST STREET ... The Moscow Art Theater is something else. Stepanova, for example, - NO, SHE'S NOT FROM THE STREET. SHE SAYS SOMETHING ABOUT STANISLAVSKY ALL THE TIME, NO ONE ALREADY HEARS TO HER, BUT SHE OFTEN SAYS THE DEAL. Suddenly he will casually say: "But Stanislavsky believed that vaudeville should be played like a tragedy." I KNOW ALL THIS, HAVE HEARED A THOUSAND TIMES, BUT THIS IS A BUSINESS. She is an elderly woman, BUT HOW SHE WEARS THE DRESS, WHAT IS HER FIGURE! IN THE AFTERNOON HER A REPITATION, IN THE EVENING - A PERFORMANCE, AND SHE IS ALWAYS IN FORM, ANY WAY. NO, THERE IS SOMETHING IN THIS THEATER ... HERE ON THE SMALL ARMOR, Stanislavsky's spirit does not soar, although we have a very good theater. Or in the Taganka theater - it also does not hover, although it is a wonderful theater. Everywhere the nouveau riche, AND IN THE MKHAT THE PEDIGREE IS. THIS IS A SERIOUS THING.
I THINK WE ARE TOO GREAT. WE SIMPLIFIED ART TOO MUCH, WE SIMPLIFIED OUR LIFE TOO MUCH, WE LOST FORM. Why is it difficult to stage Chekhov, why is it difficult to pronounce Treplev's monologue? Now I'll tell you ... Once upon a time at the Moscow Art Theater there was a play "At the bottom", and Luka was played by Moskvin. AND THIS ONION BELIEVED IN THE "RIGHT EARTH". And then Gribov played, and he didn't really believe in the "righteous land" anymore. And everything around him became a little easier. THE OLD MKHAT LIFE LIGHTENED, SEEKED LIGHT. THEY WERE POETS, ALWAYS WERE REALISTS! And we learned the system, BUT FORGOT ABOUT THE LIGHT. A SYSTEM WITHOUT POETRY IS NOTHING. THEREFORE STANISLAVSKY'S PERSONALITY IS SO IMPORTANT NOW. They say when he entered the room, people were shocked by his beauty. AND WHEN HE BEGAN TO SPEAK, HE SPEAKED SO EASY! THE MORE A PERSON IS, THE EASIER HE SPEAKS EASIER, THE WIDER LOOKS AT THE WORLD. Stanislavsky could recognize Craig and could love Meyerhold. STANISLAVSKY IS LIGHT, THIS IS HEIGHT, THIS IS RELIGION. NOW THE THEATER DOES NOT ENOUGH SIMPLICITY, DO NOT ENOUGH THE NATIVITY THAT WAS IN THIS HUGE GENIUS. THERE ARE HIGH IDEALS - THAT'S WHAT I WANT TO SAY. WE DON'T COMPARE OURSELVES WITH HEIGHT, BUT IT'S PROBABLE TO DO IT.
THEY WERE VERY HIGH SPIRITUALLY - STANISLAVSKY, TURGENEV, KHEMINGUEY, CHEKHOV ... NOW THIS IS NOT ENOUGH IN THE THEATER.
... You know, there is such a contemptuous Western expression - "NUVORISHI". Rich people who got rich for no one knows what. There are a lot of nouveau riche artists. Chekhov was an intellectual in the first generation. And he squeezed the slave out of himself drop by drop. What did he achieve by this? He became an aristocrat. IN ART, YOU CANNOT BE AN ARISTOCRATE. ARISTOCRAT is not at all one who is interested in the tips of his nails.
THIS IS SPIRIT. Let's say something has disappeared, gone, BUT THE SPIRIT MUST EXIST! Even today, such a terrible word was born - "REALITY". I thought about this and thought: here we are children, we are running down the street, we hear obscenities, we get used to it (???), we study poorly at school, we rush to football, and then look like we become directors or actors ... AND WE ARE THE SAME YARD BOYS. IT'S DIFFICULT TO SUPPLY A CHEKHOV OR SHAKESPEARE TODAY, BECAUSE INTONATIONS ARE JUST STREET ... The Moscow Art Theater is something else. Stepanova, for example, - NO, SHE'S NOT FROM THE STREET. SHE SAYS SOMETHING ABOUT STANISLAVSKY ALL THE TIME, NO ONE ALREADY HEARS TO HER, BUT SHE OFTEN SAYS THE DEAL. Suddenly he will casually say: "But Stanislavsky believed that vaudeville should be played like a tragedy." I KNOW ALL THIS, HAVE HEARED A THOUSAND TIMES, BUT THIS IS A BUSINESS. She is an elderly woman, BUT HOW SHE WEARS THE DRESS, WHAT IS HER FIGURE! IN THE AFTERNOON HER A REPITATION, IN THE EVENING - A PERFORMANCE, AND SHE IS ALWAYS IN FORM, ANY WAY. NO, THERE IS SOMETHING IN THIS THEATER ... HERE ON THE SMALL ARMOR, Stanislavsky's spirit does not soar, although we have a very good theater. Or in the Taganka theater - it also does not hover, although it is a wonderful theater. Everywhere the nouveau riche, AND IN THE MKHAT THE PEDIGREE IS. THIS IS A SERIOUS THING.
I THINK WE ARE TOO GREAT. WE SIMPLIFIED ART TOO MUCH, WE SIMPLIFIED OUR LIFE TOO MUCH, WE LOST FORM. Why is it difficult to stage Chekhov, why is it difficult to pronounce Treplev's monologue? Now I'll tell you ... Once upon a time at the Moscow Art Theater there was a play "At the bottom", and Luka was played by Moskvin. AND THIS ONION BELIEVED IN THE "RIGHT EARTH". And then Gribov played, and he didn't really believe in the "righteous land" anymore. And everything around him became a little easier. THE OLD MKHAT LIFE LIGHTENED, SEEKED LIGHT. THEY WERE POETS, ALWAYS WERE REALISTS! And we learned the system, BUT FORGOT ABOUT THE LIGHT. A SYSTEM WITHOUT POETRY IS NOTHING. THEREFORE STANISLAVSKY'S PERSONALITY IS SO IMPORTANT NOW. They say when he entered the room, people were shocked by his beauty. AND WHEN HE BEGAN TO SPEAK, HE SPEAKED SO EASY! THE MORE A PERSON IS, THE EASIER HE SPEAKS EASIER, THE WIDER LOOKS AT THE WORLD. Stanislavsky could recognize Craig and could love Meyerhold. STANISLAVSKY IS LIGHT, THIS IS HEIGHT, THIS IS RELIGION. NOW THE THEATER DOES NOT ENOUGH SIMPLICITY, DO NOT ENOUGH THE NATIVITY THAT WAS IN THIS HUGE GENIUS. THERE ARE HIGH IDEALS - THAT'S WHAT I WANT TO SAY. WE DON'T COMPARE OURSELVES WITH HEIGHT, BUT IT'S PROBABLE TO DO IT.
THEY WERE VERY HIGH SPIRITUALLY - STANISLAVSKY, TURGENEV, KHEMINGUEY, CHEKHOV ... NOW THIS IS NOT ENOUGH IN THE THEATER.
У записи 2 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Анастасия Виноградова