Феноменология Достоевского и Кьеркегора
К: Я дочитала братьев Карамазовых. Алеша вызвал такое отвращение, даже несмотря на его финальную речь. Я до последнего надеялась на нечто такое от него. Но, увы... Потому и говорит Достоевский в начале: что «в нём лишь заложено было, но не развилось».
Л: Алёша мне не нравится ваще. Я блаженных не люблю.
К: Ни хера он не блаженный! Он не верит в Бога.
Л: А кто верит? Ну, кстати, да. Иван, по-моему, и то – больше верит. По крайней мере, критически осмысляет существование Бога и пытается (читай – хочет) в него поверить. А Алёша просто берёт инфу без всякого осмысления. Помнишь, Кьеркегор говорит, что мир надо осмыслять не только умом, но и душой?
К: Да! Родная моя! Феноменологически судишь – по Кьеркегору. Бог без отрицания к людям не приходит. Его надо отрицать, чтобы поверить.
Л: А Митя... Митя верит в бога душой, знаешь. И Митя его в себе всё время отрицает, как будто Бог – внутри него (что, опять же, по Кьеркегору). Я никогда не видела, чтобы человек ТАК себя отрицал, так жертвовал собой в духовном смысле. Он ведь экспериментирует: ведет себя дурно, позорит родню, пропивает деньги жены. Проверяет, а до какой степени можно в себе Бога отвергнуть? До какой бездны можно дойти?
К: Да... Лена, я бы тебя сейчас сильно обняла и плакала.
Л: Я, как Митя, Кэм
К: Я потому бы плакала, что ты, как Митя. Человек о двух безднах. Это мучительно, но есть шанс на невиданное открытие.
Л: А ты, как Иван. Ты отрицаешь умом, а душой веришь. И это тоже полно открытий! В первую очередь, феноменологических.
К: Я дочитала братьев Карамазовых. Алеша вызвал такое отвращение, даже несмотря на его финальную речь. Я до последнего надеялась на нечто такое от него. Но, увы... Потому и говорит Достоевский в начале: что «в нём лишь заложено было, но не развилось».
Л: Алёша мне не нравится ваще. Я блаженных не люблю.
К: Ни хера он не блаженный! Он не верит в Бога.
Л: А кто верит? Ну, кстати, да. Иван, по-моему, и то – больше верит. По крайней мере, критически осмысляет существование Бога и пытается (читай – хочет) в него поверить. А Алёша просто берёт инфу без всякого осмысления. Помнишь, Кьеркегор говорит, что мир надо осмыслять не только умом, но и душой?
К: Да! Родная моя! Феноменологически судишь – по Кьеркегору. Бог без отрицания к людям не приходит. Его надо отрицать, чтобы поверить.
Л: А Митя... Митя верит в бога душой, знаешь. И Митя его в себе всё время отрицает, как будто Бог – внутри него (что, опять же, по Кьеркегору). Я никогда не видела, чтобы человек ТАК себя отрицал, так жертвовал собой в духовном смысле. Он ведь экспериментирует: ведет себя дурно, позорит родню, пропивает деньги жены. Проверяет, а до какой степени можно в себе Бога отвергнуть? До какой бездны можно дойти?
К: Да... Лена, я бы тебя сейчас сильно обняла и плакала.
Л: Я, как Митя, Кэм
К: Я потому бы плакала, что ты, как Митя. Человек о двух безднах. Это мучительно, но есть шанс на невиданное открытие.
Л: А ты, как Иван. Ты отрицаешь умом, а душой веришь. И это тоже полно открытий! В первую очередь, феноменологических.
Phenomenology of Dostoevsky and Kierkegaard
K: I have finished reading the Karamazov brothers. Alyosha aroused such disgust, even in spite of his final speech. Until the last I hoped for something like that from him. But, alas ... That is why Dostoevsky says at the beginning: that "it was only laid down in him, but did not develop."
L: I don't like Alyosha finally. I do not like the blessed.
K: He's not fucking blissful! He doesn't believe in God.
L: Who believes? Well, by the way, yes. Ivan, in my opinion, even then - believes more. At least, he critically comprehends the existence of God and tries (read - wants) to believe in him. And Alyosha just takes information without any comprehension. Do you remember Kierkegaard says that the world must be comprehended not only with the mind, but also with the soul?
K: Yes! My dear! Phenomenologically, you judge by Kierkegaard. God does not come to people without denial. It must be denied to be believed.
L: And Mitya ... Mitya believes in God with his soul, you know. And Mitya denies him in himself all the time, as if God is inside him (which, again, according to Kierkegaard). I have never seen a person SO denied himself, so sacrificed himself in a spiritual sense. He is experimenting: he behaves badly, dishonors his relatives, drinks his wife's money on drink. Checks, and to what extent can you reject God in yourself? What abyss can you walk to?
K: Yes ... Lena, I would hug you and cry now.
L: I, like Mitya, Cam
K: I would cry because you are like Mitya. A man about two abysses. It's painful, but there is a chance for an unprecedented discovery.
L: And you, like Ivan. You deny with your mind, but you believe in your soul. And this is also full of discoveries! First of all, phenomenological.
K: I have finished reading the Karamazov brothers. Alyosha aroused such disgust, even in spite of his final speech. Until the last I hoped for something like that from him. But, alas ... That is why Dostoevsky says at the beginning: that "it was only laid down in him, but did not develop."
L: I don't like Alyosha finally. I do not like the blessed.
K: He's not fucking blissful! He doesn't believe in God.
L: Who believes? Well, by the way, yes. Ivan, in my opinion, even then - believes more. At least, he critically comprehends the existence of God and tries (read - wants) to believe in him. And Alyosha just takes information without any comprehension. Do you remember Kierkegaard says that the world must be comprehended not only with the mind, but also with the soul?
K: Yes! My dear! Phenomenologically, you judge by Kierkegaard. God does not come to people without denial. It must be denied to be believed.
L: And Mitya ... Mitya believes in God with his soul, you know. And Mitya denies him in himself all the time, as if God is inside him (which, again, according to Kierkegaard). I have never seen a person SO denied himself, so sacrificed himself in a spiritual sense. He is experimenting: he behaves badly, dishonors his relatives, drinks his wife's money on drink. Checks, and to what extent can you reject God in yourself? What abyss can you walk to?
K: Yes ... Lena, I would hug you and cry now.
L: I, like Mitya, Cam
K: I would cry because you are like Mitya. A man about two abysses. It's painful, but there is a chance for an unprecedented discovery.
L: And you, like Ivan. You deny with your mind, but you believe in your soul. And this is also full of discoveries! First of all, phenomenological.
У записи 3 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Лена Савенко