Мой дед посвятил много сил сбору воспоминаний и документальных свидетельств о своих предках. И вот, в ожидании получения визы и отъезда в Чехию — я начал читать целую книгу, о жизни предков.
Красной нитью через всю книгу проходят истории о постоянном страхе родных за свою жизнь.
Прапрадед, крестьянин, в 1905г поступил на службу во флот. За большие успехи, вызванные способностями и старанием, дослужился до унтер-офицера. Он стал свидетелем безумной жестокости революционеров еще в Петрограде. А потом, всю жизнь скрывал своё звание (хотя в гражданской войне он не участвовал!), т.к. за одно его в те времена репрессировали. Более того, его сын, мой прадед, всю жизнь вынужден был переезжать с место на место, т.к. его преследовали доносы что он сын белого офицера. Ради обеспечения безопасности — он вступил в партию (просто чтобы было меньше поводов придраться). Прабабушка с семьей оказалась в оккупированном немцами селе. Соседи рассказали немцам что она жена коммуниста и их с семьёй можно за это расстрелять, хорошо что немцы проигнорировали это. Это 25 лет жизни моих предков! Жизнь в постоянном страхе
Как я могу уважать этот период истории, если свои односельчане всё время держали семью в страхе? Причем, если нелюбовь к прадеду еще можно объяснить (работал бухгалтером и вскрыл воровство председателя колхоза), то прапрадеда всё село уважало, приходило к нему за советами, но параллельно кто-то всё равно писал доносы.
Свернуть
Когда пришли немцы — предложили односельчанам самим выбрать старосту. Моя прабабушка громко предложила кандидатуру одного оставшегося в селе мужика. Он и не хотел, но отказаться уже было нельзя. Во время оккупации староста помогал односельчанам, благодаря ему смогли собрать и забрать себе большую часть урожая с колхозных полей. Что сделали после освобождения? Отправили старосту в лагеря, на 8 лет, за сотрудничество с немцами. Когда он вернулся — прабабка боялась ему в глаза посмотреть, помня что она стала причиной его выдвижения.
И дед собрал множество не менее нелицеприятных историй про разных односельчан и их козни по отношению друг к другу (хорошего тоже хватает, дед не искал "чернуху", а просто описывал без прикрас).
Вообще, когда капаешь глубже историю любой страны — везде находишь множество противных историй, показывающих людей и их нравы с самой неприглядной стороны. Я вообще теперь плохо понимаю, как можно абстрактно гордиться или восхищаться любой страной. И как можно быть оголтелым патриотом. Можно любить хороших людей, но я не вижу возможности любить или уважать сограждан, только за то, что они сограждане. Потому что очень много знаю историй, когда ближайшие соседи и родственники опускались до очень мерзких поступков.
Красной нитью через всю книгу проходят истории о постоянном страхе родных за свою жизнь.
Прапрадед, крестьянин, в 1905г поступил на службу во флот. За большие успехи, вызванные способностями и старанием, дослужился до унтер-офицера. Он стал свидетелем безумной жестокости революционеров еще в Петрограде. А потом, всю жизнь скрывал своё звание (хотя в гражданской войне он не участвовал!), т.к. за одно его в те времена репрессировали. Более того, его сын, мой прадед, всю жизнь вынужден был переезжать с место на место, т.к. его преследовали доносы что он сын белого офицера. Ради обеспечения безопасности — он вступил в партию (просто чтобы было меньше поводов придраться). Прабабушка с семьей оказалась в оккупированном немцами селе. Соседи рассказали немцам что она жена коммуниста и их с семьёй можно за это расстрелять, хорошо что немцы проигнорировали это. Это 25 лет жизни моих предков! Жизнь в постоянном страхе
Как я могу уважать этот период истории, если свои односельчане всё время держали семью в страхе? Причем, если нелюбовь к прадеду еще можно объяснить (работал бухгалтером и вскрыл воровство председателя колхоза), то прапрадеда всё село уважало, приходило к нему за советами, но параллельно кто-то всё равно писал доносы.
Свернуть
Когда пришли немцы — предложили односельчанам самим выбрать старосту. Моя прабабушка громко предложила кандидатуру одного оставшегося в селе мужика. Он и не хотел, но отказаться уже было нельзя. Во время оккупации староста помогал односельчанам, благодаря ему смогли собрать и забрать себе большую часть урожая с колхозных полей. Что сделали после освобождения? Отправили старосту в лагеря, на 8 лет, за сотрудничество с немцами. Когда он вернулся — прабабка боялась ему в глаза посмотреть, помня что она стала причиной его выдвижения.
И дед собрал множество не менее нелицеприятных историй про разных односельчан и их козни по отношению друг к другу (хорошего тоже хватает, дед не искал "чернуху", а просто описывал без прикрас).
Вообще, когда капаешь глубже историю любой страны — везде находишь множество противных историй, показывающих людей и их нравы с самой неприглядной стороны. Я вообще теперь плохо понимаю, как можно абстрактно гордиться или восхищаться любой страной. И как можно быть оголтелым патриотом. Можно любить хороших людей, но я не вижу возможности любить или уважать сограждан, только за то, что они сограждане. Потому что очень много знаю историй, когда ближайшие соседи и родственники опускались до очень мерзких поступков.
My grandfather devoted a lot of effort to collecting memories and documentary evidence of his ancestors. And so, while waiting for a visa and departure to the Czech Republic - I began to read a whole book about the life of my ancestors.
Stories about the constant fear of relatives for their lives run through the entire book.
Great-great-grandfather, a peasant, in 1905 joined the Navy. For the great successes caused by ability and diligence, he rose to the rank of non-commissioned officer. He witnessed the insane cruelty of the revolutionaries back in Petrograd. And then, all his life he hid his rank (although he did not participate in the civil war!), Because for one he was repressed in those days. Moreover, his son, my great-grandfather, had to move from place to place all his life, because he was pursued by denunciations that he was the son of a white officer. For the sake of safety - he joined the party (just to have fewer reasons to find fault). Great-grandmother and her family ended up in a German-occupied village. Neighbors told the Germans that she was a communist's wife and that they and their family could be shot for this, it is good that the Germans ignored this. This is 25 years of the life of my ancestors! Living in constant fear
How can I respect this period of history if my fellow villagers kept the family at bay all the time? Moreover, if the dislike for the great-grandfather can still be explained (he worked as an accountant and discovered the theft of the collective farm chairman), then the whole village respected the great-great-grandfather, came to him for advice, but at the same time someone still wrote denunciations.
Collapse
When the Germans came, they offered the fellow villagers to choose the headman themselves. My great-grandmother loudly proposed the candidacy of one peasant who remained in the village. He did not want to, but it was already impossible to refuse. During the occupation, the headman helped his fellow villagers, thanks to him they were able to collect and take most of the harvest from the collective farm fields. What did you do after being released? The headman was sent to the camps for 8 years for cooperation with the Germans. When he returned, his great-grandmother was afraid to look him in the eye, remembering that she became the reason for his nomination.
And the grandfather collected many no less impartial stories about different fellow villagers and their intrigues towards each other (there is also enough good, the grandfather did not look for "crap", but simply described without embellishment).
In general, when you dig deeper into the history of any country, you find everywhere a lot of nasty stories that show people and their customs from the most unattractive side. In general, now I hardly understand how one can abstractly be proud of or admire any country. And how can you be an outrageous patriot. You can love good people, but I don't see an opportunity to love or respect fellow citizens, just because they are fellow citizens. Because I know a lot of stories when the closest neighbors and relatives descended to very disgusting deeds.
Stories about the constant fear of relatives for their lives run through the entire book.
Great-great-grandfather, a peasant, in 1905 joined the Navy. For the great successes caused by ability and diligence, he rose to the rank of non-commissioned officer. He witnessed the insane cruelty of the revolutionaries back in Petrograd. And then, all his life he hid his rank (although he did not participate in the civil war!), Because for one he was repressed in those days. Moreover, his son, my great-grandfather, had to move from place to place all his life, because he was pursued by denunciations that he was the son of a white officer. For the sake of safety - he joined the party (just to have fewer reasons to find fault). Great-grandmother and her family ended up in a German-occupied village. Neighbors told the Germans that she was a communist's wife and that they and their family could be shot for this, it is good that the Germans ignored this. This is 25 years of the life of my ancestors! Living in constant fear
How can I respect this period of history if my fellow villagers kept the family at bay all the time? Moreover, if the dislike for the great-grandfather can still be explained (he worked as an accountant and discovered the theft of the collective farm chairman), then the whole village respected the great-great-grandfather, came to him for advice, but at the same time someone still wrote denunciations.
Collapse
When the Germans came, they offered the fellow villagers to choose the headman themselves. My great-grandmother loudly proposed the candidacy of one peasant who remained in the village. He did not want to, but it was already impossible to refuse. During the occupation, the headman helped his fellow villagers, thanks to him they were able to collect and take most of the harvest from the collective farm fields. What did you do after being released? The headman was sent to the camps for 8 years for cooperation with the Germans. When he returned, his great-grandmother was afraid to look him in the eye, remembering that she became the reason for his nomination.
And the grandfather collected many no less impartial stories about different fellow villagers and their intrigues towards each other (there is also enough good, the grandfather did not look for "crap", but simply described without embellishment).
In general, when you dig deeper into the history of any country, you find everywhere a lot of nasty stories that show people and their customs from the most unattractive side. In general, now I hardly understand how one can abstractly be proud of or admire any country. And how can you be an outrageous patriot. You can love good people, but I don't see an opportunity to love or respect fellow citizens, just because they are fellow citizens. Because I know a lot of stories when the closest neighbors and relatives descended to very disgusting deeds.
У записи 6 лайков,
0 репостов,
209 просмотров.
0 репостов,
209 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Олег Демиденко