В Ленинграде с первых дней Блокады выставляли трофейную технику. Для поднятия духа, для осознания пусть маленькой, но победы над грозным врагом. А в 44 году открыли выставку, вскоре превратившуюся в музей «Героическая оборона Ленинграда».
Открытие выставки, 44г.
Попков на открытии выставки, 44г.
Говоров на выставке.
Расположился музей в Соляном городке. А вскоре музей даже не закрылся, а скорее подвергся разгрому. В ходе Ленинградского дела возвеличивание особой роли Ленинграда в Великой Отечественной было одним из серьезных обвинений. Все это – история достаточно известная. Но хотелось бысделать некоторые замечания.
Это был непростой музей. Это был прорыв в музейном деле.
Вид бомбардировщика Героя Советского Союза Плоткина на выставке.
Большая часть экспонатов – реальные орудия, боевая техника, и вражеская и своя.
Причем связанная с деятельностью и подвигами конкретных людей.
Экспонат выставки Героическая оборона Ленинграда орудие старшего сержанта Алымова (ствол орудия украшен семью звездочками по количеству сбитых самолетов противника). 14 ноября 1944
Для музейного дела эта выставка тоже невероятный шаг вперед. Потому что оружие,военная техника стала художественным средством, средством выражения идеи подвига Лениградцев. Обычная жизнь пришла в музей. Здесь были Ленинградские квартиры, партизанский лагерь, поля недавних сражений, развернутые в музейные залы.
Экспозиция "Партизанский лагерь"
Вид экспонатов в апофеозном зале "Разгром немцев под Ленинградом"
Конечно, у такой новаторской выставки были корни в музейном деле 20-х –30-х (о музее «Вагоны» в Александрии обязательно напишу когда-нибудь отдельный пост). Но все равно это был новый шаг, новое представление о музее.
Электрифицированная карта артобстрелов города.
1944 г. Скульптура Стрекавина Молодые разведчики
И еще. Люди, сражавшиеся за Ленинград понимали, что творили историю. И выставка сделала из только что пережитых событий историю, важную не только для всего народа, но и глубоко личную. Это был музей молодых героев, часть из которых погибла, но часть была жива и приходила на выставку посмотреть на свои самолеты и пушки, рассказать о недавних событиях.
Старший сержант П. С. Алымов у своего зенитного орудия. 44г.
Летчики в музее. Второй слева Пилютов, 49г.
Но то был и музей каждого Ленинградца, пережившего Блокаду. Выставка давала понять, что все те лишения, которые претерпели горожане – они были не зря, они были вкладом в общую победу. Именно поэтому разгром музея отозвался такой болью в сердцах горожан. Ну и сами смелые выставочные решения тоже становились легендами. В детстве я жил совсем рядом и бабушка рассказывала мне об удивительном музее, где из касок немцев сложили пирамиду…
P.S. Мы, оценивая экспозицию выставки, смотрим на нее через призму множества блокадных музеев и экспозиций, известных нам с детсва. Но это не правильно. Не было тогда таких музеев. Все современные экспозиции выросли из музея в Соляном городке. И этим он нам важен.
Открытие выставки, 44г.
Попков на открытии выставки, 44г.
Говоров на выставке.
Расположился музей в Соляном городке. А вскоре музей даже не закрылся, а скорее подвергся разгрому. В ходе Ленинградского дела возвеличивание особой роли Ленинграда в Великой Отечественной было одним из серьезных обвинений. Все это – история достаточно известная. Но хотелось бысделать некоторые замечания.
Это был непростой музей. Это был прорыв в музейном деле.
Вид бомбардировщика Героя Советского Союза Плоткина на выставке.
Большая часть экспонатов – реальные орудия, боевая техника, и вражеская и своя.
Причем связанная с деятельностью и подвигами конкретных людей.
Экспонат выставки Героическая оборона Ленинграда орудие старшего сержанта Алымова (ствол орудия украшен семью звездочками по количеству сбитых самолетов противника). 14 ноября 1944
Для музейного дела эта выставка тоже невероятный шаг вперед. Потому что оружие,военная техника стала художественным средством, средством выражения идеи подвига Лениградцев. Обычная жизнь пришла в музей. Здесь были Ленинградские квартиры, партизанский лагерь, поля недавних сражений, развернутые в музейные залы.
Экспозиция "Партизанский лагерь"
Вид экспонатов в апофеозном зале "Разгром немцев под Ленинградом"
Конечно, у такой новаторской выставки были корни в музейном деле 20-х –30-х (о музее «Вагоны» в Александрии обязательно напишу когда-нибудь отдельный пост). Но все равно это был новый шаг, новое представление о музее.
Электрифицированная карта артобстрелов города.
1944 г. Скульптура Стрекавина Молодые разведчики
И еще. Люди, сражавшиеся за Ленинград понимали, что творили историю. И выставка сделала из только что пережитых событий историю, важную не только для всего народа, но и глубоко личную. Это был музей молодых героев, часть из которых погибла, но часть была жива и приходила на выставку посмотреть на свои самолеты и пушки, рассказать о недавних событиях.
Старший сержант П. С. Алымов у своего зенитного орудия. 44г.
Летчики в музее. Второй слева Пилютов, 49г.
Но то был и музей каждого Ленинградца, пережившего Блокаду. Выставка давала понять, что все те лишения, которые претерпели горожане – они были не зря, они были вкладом в общую победу. Именно поэтому разгром музея отозвался такой болью в сердцах горожан. Ну и сами смелые выставочные решения тоже становились легендами. В детстве я жил совсем рядом и бабушка рассказывала мне об удивительном музее, где из касок немцев сложили пирамиду…
P.S. Мы, оценивая экспозицию выставки, смотрим на нее через призму множества блокадных музеев и экспозиций, известных нам с детсва. Но это не правильно. Не было тогда таких музеев. Все современные экспозиции выросли из музея в Соляном городке. И этим он нам важен.
In Leningrad, from the first days of the Blockade, captured equipment was exhibited. To raise the spirit, to realize, albeit small, but victory over a formidable enemy. And in 44, an exhibition was opened, which soon turned into a museum "The Heroic Defense of Leningrad".
Exhibition opening, 44g.
Popkov at the opening of the exhibition, 44g.
Govorov at the exhibition.
The museum is located in the Salt town. And soon the museum did not even close, but rather was destroyed. In the course of the Leningrad case, the exaltation of the special role of Leningrad in the Great Patriotic War was one of the serious accusations. All this is a fairly well-known story. But I would like to make some comments.
It was not an easy museum. It was a breakthrough in the museum business.
View of the bomber of the Hero of the Soviet Union Plotkin at the exhibition.
Most of the exhibits are real guns, military equipment, both enemy and our own.
Moreover, it is associated with the activities and exploits of specific people.
The exhibit of the exhibition Heroic Defense of Leningrad is the gun of senior sergeant Alymov (the barrel of the gun is decorated with seven stars according to the number of enemy aircraft shot down). November 14, 1944
For the museum business, this exhibition is also an incredible step forward. Because weapons, military equipment became an artistic means, a means of expressing the idea of the feat of the Leningrad people. Ordinary life came to the museum. There were Leningrad apartments, a partisan camp, the fields of recent battles deployed into museum halls.
Exposition "Partisan Camp"
View of the exhibits in the apotheosis hall "The defeat of the Germans near Leningrad"
Of course, such an innovative exhibition had roots in the museum business of the 1920s and 1930s (I will definitely write a separate post about the Wagon Museum in Alexandria someday). But still, it was a new step, a new idea of the museum.
An electrified map of the city's shelling.
1944 Sculpture Strekavin Young scouts
And further. The people who fought for Leningrad understood that they were making history. And the exhibition has made from the events just experienced a history that is important not only for the whole people, but also deeply personal. It was a museum of young heroes, some of whom died, but some were still alive and came to the exhibition to look at their planes and guns, to tell about recent events.
Senior Sergeant PS Alymov at his anti-aircraft gun. 44g.
Pilots in the museum. Second from the left Pilyutov, 49g.
But it was also a museum of every Leningrader who survived the Blockade. The exhibition made it clear that all the hardships that the townspeople endured were not in vain, they were a contribution to the common victory. That is why the destruction of the museum caused such pain in the hearts of the townspeople. Well, the bold exhibition solutions themselves also became legends. As a child, I lived very close and my grandmother told me about an amazing museum, where a pyramid was made of German helmets ...
P.S. When evaluating the exposition of the exhibition, we look at it through the prism of many blockade museums and expositions, known to us from childhood. But this is wrong. There were no such museums then. All modern expositions grew out of the museum in the Salt Town. And that is why he is important to us.
Exhibition opening, 44g.
Popkov at the opening of the exhibition, 44g.
Govorov at the exhibition.
The museum is located in the Salt town. And soon the museum did not even close, but rather was destroyed. In the course of the Leningrad case, the exaltation of the special role of Leningrad in the Great Patriotic War was one of the serious accusations. All this is a fairly well-known story. But I would like to make some comments.
It was not an easy museum. It was a breakthrough in the museum business.
View of the bomber of the Hero of the Soviet Union Plotkin at the exhibition.
Most of the exhibits are real guns, military equipment, both enemy and our own.
Moreover, it is associated with the activities and exploits of specific people.
The exhibit of the exhibition Heroic Defense of Leningrad is the gun of senior sergeant Alymov (the barrel of the gun is decorated with seven stars according to the number of enemy aircraft shot down). November 14, 1944
For the museum business, this exhibition is also an incredible step forward. Because weapons, military equipment became an artistic means, a means of expressing the idea of the feat of the Leningrad people. Ordinary life came to the museum. There were Leningrad apartments, a partisan camp, the fields of recent battles deployed into museum halls.
Exposition "Partisan Camp"
View of the exhibits in the apotheosis hall "The defeat of the Germans near Leningrad"
Of course, such an innovative exhibition had roots in the museum business of the 1920s and 1930s (I will definitely write a separate post about the Wagon Museum in Alexandria someday). But still, it was a new step, a new idea of the museum.
An electrified map of the city's shelling.
1944 Sculpture Strekavin Young scouts
And further. The people who fought for Leningrad understood that they were making history. And the exhibition has made from the events just experienced a history that is important not only for the whole people, but also deeply personal. It was a museum of young heroes, some of whom died, but some were still alive and came to the exhibition to look at their planes and guns, to tell about recent events.
Senior Sergeant PS Alymov at his anti-aircraft gun. 44g.
Pilots in the museum. Second from the left Pilyutov, 49g.
But it was also a museum of every Leningrader who survived the Blockade. The exhibition made it clear that all the hardships that the townspeople endured were not in vain, they were a contribution to the common victory. That is why the destruction of the museum caused such pain in the hearts of the townspeople. Well, the bold exhibition solutions themselves also became legends. As a child, I lived very close and my grandmother told me about an amazing museum, where a pyramid was made of German helmets ...
P.S. When evaluating the exposition of the exhibition, we look at it through the prism of many blockade museums and expositions, known to us from childhood. But this is wrong. There were no such museums then. All modern expositions grew out of the museum in the Salt Town. And that is why he is important to us.
У записи 3 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Сева Пежемский