When I see a beautiful example of the...

When I see a beautiful example of the art of the azulejos I literally stop breathing.

Obviously you can find azulejos everywhere in Portugal. But it's more delightful to stumble across this beauty unexpectedly somewhere on the other side of the Earth. So happend to us when we where exploring these antique saunas on the shore of the Indian Ocean in Mozambique. These tiles have a specific functional capacity like temperature control that's why they are so good not only for the decoration on walls in churches, monasteries, palaces, park seats, fountains, or railway stations but also for homes and saunas.

In fact, they are not a Portuguese invention, they have been used more imaginatively and consistently in Portugal and in former Spanish and Portuguese colonies. They became an art form, and by the 18th century no other European country was producing as many tiles for such a variety of purposes and in so many different designs.

After the Gothic period, most large buildings had extensive areas of flat plaster on their interior walls, which needed some form of decoration. These empty architectural spaces produced the art of the fresco in Italy, and in Portugal, the art of the azulejo.

The term azulejo comes from the Arabic word az-zulayj, meaning "polished stone." The Moors brought this term to the Iberian Peninsula, but despite their long presence, their influence in early Portuguese azulejos was actually introduced from Spain in the 15th century, well after the Christian reconquest.

King Manuel I was dazzled by the Alhambra in Granada, and decided to have his palace in Sintra decorated with the same rich ceramic tiles. The first ones were imported from Seville, and in accordance to Islamic law, they portrayed no human figures, only geometric patterns.

Gradually the Portuguese painters weaned themselves off ornamental decoration and employed human or animal figures in their designs. The dominant colors were blue, yellow, green and white, but in the 17th century, large, carpet-like tiles used just white and blue, the fashionable colors at the time of the Great Discoveries, influenced by the Ming Dynasty porcelain from China. #WorduuupGoesToMozambique
Когда я вижу прекрасный образец искусства азулежу, я буквально перестаю дышать.

Очевидно, азулежу можно найти повсюду в Португалии. Но приятнее неожиданно наткнуться на эту красоту где-нибудь на другом конце Земли. Так случилось с нами, когда мы исследовали эти старинные сауны на берегу Индийского океана в Мозамбике. Эта плитка обладает определенной функциональной способностью, такой как контроль температуры, поэтому она так хороша не только для украшения стен церквей, монастырей, дворцов, парковых мест, фонтанов или железнодорожных вокзалов, но также для домов и саун.

На самом деле, это не португальское изобретение, они использовались более творчески и последовательно в Португалии и в бывших испанских и португальских колониях. Они стали формой искусства, и к 18 веку ни одна другая европейская страна не производила столько плитки для такого разнообразия целей и с таким разнообразием дизайна.

После готического периода на внутренних стенах большинства больших зданий были обширные участки плоской штукатурки, которые нуждались в некоторой отделке. Эти пустые архитектурные пространства породили искусство фрески в Италии, а в Португалии - искусство азулежу.

Термин азулежу происходит от арабского слова аз-зулайдж, что означает «полированный камень». Мавры принесли этот термин на Пиренейский полуостров, но, несмотря на их длительное присутствие, их влияние на ранние португальские азулежу на самом деле пришло из Испании в 15 веке, намного позже христианского завоевания.

Король Мануэль I был поражен Альгамброй в Гранаде и решил украсить свой дворец в Синтре такой же богатой керамической плиткой. Первые были привезены из Севильи и в соответствии с исламским правом изображали не человеческие фигуры, а только геометрические узоры.

Постепенно португальские художники отказались от декоративных украшений и стали использовать в своих проектах фигуры людей или животных. Доминирующими цветами были синий, желтый, зеленый и белый, но в 17 веке для больших ковровых плиток использовались только белый и синий, модные цвета во времена Великих открытий, под влиянием фарфора династии Мин из Китая. #WorduuupGoesToMozambique
У записи 1 лайков,
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Polina Kazak

Понравилось следующим людям