http://cont.ws/post/72867
В XVII веке перед Россией встала задача европеизации, но осуществить ее на основе тогдашней великорусской культуры было невозможно. Прежде всего потому, что это была самозамкнутая культура, которой оказались присущи устойчивость, консерватизм, великорусский национализм. Эти качества делали ее во многом неконкурентной по отношению к Западу.
Петр I взял за основу европеизации украинский вариант культуры и последовательно насаждал его в России. Все церковные кафедры, кроме одной, заняли выходцы с Украины. Активно внедрялись церковный обряд киевского извода, иные, прежде чужеродные, музыка, литература, архитектурный стиль.
Украина подверглась сильному влиянию Польши, но, являясь глухой провинцией Европы, неизбежно несла в себе признаки провинциальности культурного стиля. При Петре I эта провинциальная культура переехала в столицу, став основой для дальнейшей «романо-германской» европеизации России.
Плата за империю была высока: утрата великорусской культуры, окончательно ушедшей в подполье (например, у старообрядцев), усиление начавшейся еще в допетровские времена церковной смуты, потеря великорусского литературного языка. Последний был воссоздан веком позже, в эпоху Александра Пушкина, хотя сложился уже ко времени протопопа Аввакума (Петрова).
В XVII веке перед Россией встала задача европеизации, но осуществить ее на основе тогдашней великорусской культуры было невозможно. Прежде всего потому, что это была самозамкнутая культура, которой оказались присущи устойчивость, консерватизм, великорусский национализм. Эти качества делали ее во многом неконкурентной по отношению к Западу.
Петр I взял за основу европеизации украинский вариант культуры и последовательно насаждал его в России. Все церковные кафедры, кроме одной, заняли выходцы с Украины. Активно внедрялись церковный обряд киевского извода, иные, прежде чужеродные, музыка, литература, архитектурный стиль.
Украина подверглась сильному влиянию Польши, но, являясь глухой провинцией Европы, неизбежно несла в себе признаки провинциальности культурного стиля. При Петре I эта провинциальная культура переехала в столицу, став основой для дальнейшей «романо-германской» европеизации России.
Плата за империю была высока: утрата великорусской культуры, окончательно ушедшей в подполье (например, у старообрядцев), усиление начавшейся еще в допетровские времена церковной смуты, потеря великорусского литературного языка. Последний был воссоздан веком позже, в эпоху Александра Пушкина, хотя сложился уже ко времени протопопа Аввакума (Петрова).
http://cont.ws/post/72867
In the 17th century, Russia faced the task of Europeanization, but it was impossible to carry it out on the basis of the then Great Russian culture. First of all, because it was a self-contained culture, which turned out to be characterized by stability, conservatism, and Great Russian nationalism. These qualities made it largely uncompetitive with respect to the West.
Peter I took the Ukrainian version of culture as the basis for Europeanization and consistently implanted it in Russia. All the church pulpits, except one, were occupied by people from Ukraine. The church rite of the Kiev version, other, previously alien, music, literature, and architectural style were actively introduced.
Ukraine was strongly influenced by Poland, but, being a remote province of Europe, it inevitably bore signs of a provincial cultural style. Under Peter I, this provincial culture moved to the capital, becoming the basis for further "Romano-Germanic" Europeanization of Russia.
The payment for the empire was high: the loss of Great Russian culture, which finally went underground (for example, among the Old Believers), the intensification of the church turmoil that began in pre-Petrine times, the loss of the Great Russian literary language. The latter was recreated a century later, in the era of Alexander Pushkin, although it had already taken shape by the time of Archpriest Avvakum (Petrov).
In the 17th century, Russia faced the task of Europeanization, but it was impossible to carry it out on the basis of the then Great Russian culture. First of all, because it was a self-contained culture, which turned out to be characterized by stability, conservatism, and Great Russian nationalism. These qualities made it largely uncompetitive with respect to the West.
Peter I took the Ukrainian version of culture as the basis for Europeanization and consistently implanted it in Russia. All the church pulpits, except one, were occupied by people from Ukraine. The church rite of the Kiev version, other, previously alien, music, literature, and architectural style were actively introduced.
Ukraine was strongly influenced by Poland, but, being a remote province of Europe, it inevitably bore signs of a provincial cultural style. Under Peter I, this provincial culture moved to the capital, becoming the basis for further "Romano-Germanic" Europeanization of Russia.
The payment for the empire was high: the loss of Great Russian culture, which finally went underground (for example, among the Old Believers), the intensification of the church turmoil that began in pre-Petrine times, the loss of the Great Russian literary language. The latter was recreated a century later, in the era of Alexander Pushkin, although it had already taken shape by the time of Archpriest Avvakum (Petrov).
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Ми-Xa Gladshewhisky