Я давно хотела прочесть это произведение, и наконец то решилась. Не буду описывать все переживания, с которыми связано прочтение данного романа, поделюсь лишь одним из возникших наблюдений
Роман «Камо грядеши» («Quo vadis») по праву считается одним из лучших исторических романов
Сенкевича. Писатель начал работать над книгой весной 1894 года. Роман, завершенный в феврале 1896 года, очень
скоро был переведен на все основные европейские языки.
Действие романа развивается в Римской империи во время правления императора Нерона и охватывает период 64-68 гг.
Основная тема произведения — жизнь первых христиан римской общины и первые гонения христиан в Римской империи.
Сенкевич сумел воссоздать картину Рима 60-х годов I века с большой исторической достоверностью. По словам писателя, при написании ни одного другого романа он столько не работал с историческими документами.
Итак. Первую церковь, которую насаждали Апостолы Петр и Павел называли сектой. Что до сих пор происходит по отношению к церквям, которые созданы в духе Апостолов и не несут в своем учении ничего, кроме того, о чем говорит Слово Божие - Библия.
Вот несколько отрывков:
Я спросил у него как у иудея, одно ли и то же христиане и иудеи? Он ответил, что у иудеев религия древняя, а христиане – это новая секта, недавно
возникшая в Иудее. Во времена Тиберия там распяли одного человека, приверженцы которого умножаются с каждым днем и считают его богом. Никаких других богов, особенно же наших, они
как будто и знать не хотят. Не понимаю, чем бы это им повредило.
– Эта религия, – сказал он, – как и все прочие, имеет среди нас своих приверженцев, но ведь в основном христиане – секта иудейская.
Это новая секта, – сказал он, только чтобы сказать что-нибудь. И, помолчав, прибавил: –
Клянусь божественной обитательницей пафосских лесов! Как все это отравляет жизнь! Ты восхищаешься добротой и милосердием этих людей, а я тебе скажу, что они дурные люди, потому что
они враги жизни, подобно болезням и самой смерти. Довольно нам и этих зол, к чему нам еще
христиане. Только сосчитай: болезни, император, Тигеллин, стихи императора, сапожники, повелевающие потомками древних квиритов, вольноотпущенники, заседающие в сенате. Клянусь Кастором, довольно и этого! Пагубная, отвратительная секта! А ты не пробовал развеяться, отряхнуться от печальных мыслей, отдаться радостям жизни?
Вот какие мысли бродили в умах современников того времени:
В Риме ходили слухи, что грандиозный пожар в июле 64 года, длившийся почти девять дней, был устроен по приказу императора. Чтобы отвести от себя подозрения, Нерон «предал изощреннейшим казням тех,
кто своими мерзостями навлек на себя всеобщую ненависть и кого толпа называла христианами.
Христа, от имени которого происходит это название, казнил при Тиберии прокуратор Понтий Пилат; подавленное на время, это зловредное суеверие стало вновь прорываться наружу, и не только
в Иудее, откуда пошла эта пагуба, но и в Риме…» (Тацит. Анналы, XV, 44). Эти слова Тацита – первое историческое свидетельст-
во о распространении в Риме христианства. Конечно, Тацит разделял все предрассудки своего времени относительно нового учения.
Эта цитата Тацина вошла в роман. Так же там описаны и другие предрассудки, которые до сих пор можно услышать про истинных христиан: привнесение в жертву детей, вымогательство, оргии, отравление колодцев и тд.
А этот отрывок тронул меня сильнее всего:
Для меня нет спасенья! – глухо произнес он.
– Ты ведь слышал, что бог простил раскаявшегося разбойника на кресте? – спросил Павел.
– А ты знаешь, что совершил я?
– Я видел сокрушение твое и слышал, как ты свидетельствовал истину.
– О господин мой!
– И ежели раб Христов простил тебя в минуту мучений и смерти, ужели Христос тебя не
простит?
– Прощенье? Для меня – прощенье? – И Хилон, точно теряя рассудок, схватился руками за
голову.
– Наш бог – бог милосердия, – отвечал апостол.
– Для меня? – повторил Хилон.
И он застонал как человек, уже не имеющий сил подавить свою боль и страданье. Но Павел
заговорил снова:
– Обопрись на меня и идем со мною.
И, взяв Хилона за руку, пошел с ним по пересекающимся аллеям, прислушиваясь к шуму
фонтана, который, мнилось, плакал в ночной тиши над телами замученных.
– Наш бог – бог милосердия, – повторил апостол. – Если бы ты стал на берегу и бросал бы в море камни, мог бы ты ими заполнить пучину морскую? И я говорю тебе, что милосердие Христово подобно морю, и все грехи и злодеяния человеческие потонут в нем, как камень в пучине. Я го-
ворю тебе, что оно подобно небу, покрывающему горы, долины и моря, ибо оно вездесуще и нет ему ни пределов, ни конца. Ты страдал у столба Главка, и Христос видел твое страданье. Не заботясь о том, что ждет тебя завтра, ты сказал: «Это он – поджигатель!» – и Христос запомнил слова
твои. Ибо злоба твоя и ложь ушли из твоего сердца, и осталась в нем одна лишь скорбь великая.
Идем со мною и слушай, что я тебе скажу: ведь я тоже ненавидел его и преследовал его избранников. Я не признавал его, не вери
Роман «Камо грядеши» («Quo vadis») по праву считается одним из лучших исторических романов
Сенкевича. Писатель начал работать над книгой весной 1894 года. Роман, завершенный в феврале 1896 года, очень
скоро был переведен на все основные европейские языки.
Действие романа развивается в Римской империи во время правления императора Нерона и охватывает период 64-68 гг.
Основная тема произведения — жизнь первых христиан римской общины и первые гонения христиан в Римской империи.
Сенкевич сумел воссоздать картину Рима 60-х годов I века с большой исторической достоверностью. По словам писателя, при написании ни одного другого романа он столько не работал с историческими документами.
Итак. Первую церковь, которую насаждали Апостолы Петр и Павел называли сектой. Что до сих пор происходит по отношению к церквям, которые созданы в духе Апостолов и не несут в своем учении ничего, кроме того, о чем говорит Слово Божие - Библия.
Вот несколько отрывков:
Я спросил у него как у иудея, одно ли и то же христиане и иудеи? Он ответил, что у иудеев религия древняя, а христиане – это новая секта, недавно
возникшая в Иудее. Во времена Тиберия там распяли одного человека, приверженцы которого умножаются с каждым днем и считают его богом. Никаких других богов, особенно же наших, они
как будто и знать не хотят. Не понимаю, чем бы это им повредило.
– Эта религия, – сказал он, – как и все прочие, имеет среди нас своих приверженцев, но ведь в основном христиане – секта иудейская.
Это новая секта, – сказал он, только чтобы сказать что-нибудь. И, помолчав, прибавил: –
Клянусь божественной обитательницей пафосских лесов! Как все это отравляет жизнь! Ты восхищаешься добротой и милосердием этих людей, а я тебе скажу, что они дурные люди, потому что
они враги жизни, подобно болезням и самой смерти. Довольно нам и этих зол, к чему нам еще
христиане. Только сосчитай: болезни, император, Тигеллин, стихи императора, сапожники, повелевающие потомками древних квиритов, вольноотпущенники, заседающие в сенате. Клянусь Кастором, довольно и этого! Пагубная, отвратительная секта! А ты не пробовал развеяться, отряхнуться от печальных мыслей, отдаться радостям жизни?
Вот какие мысли бродили в умах современников того времени:
В Риме ходили слухи, что грандиозный пожар в июле 64 года, длившийся почти девять дней, был устроен по приказу императора. Чтобы отвести от себя подозрения, Нерон «предал изощреннейшим казням тех,
кто своими мерзостями навлек на себя всеобщую ненависть и кого толпа называла христианами.
Христа, от имени которого происходит это название, казнил при Тиберии прокуратор Понтий Пилат; подавленное на время, это зловредное суеверие стало вновь прорываться наружу, и не только
в Иудее, откуда пошла эта пагуба, но и в Риме…» (Тацит. Анналы, XV, 44). Эти слова Тацита – первое историческое свидетельст-
во о распространении в Риме христианства. Конечно, Тацит разделял все предрассудки своего времени относительно нового учения.
Эта цитата Тацина вошла в роман. Так же там описаны и другие предрассудки, которые до сих пор можно услышать про истинных христиан: привнесение в жертву детей, вымогательство, оргии, отравление колодцев и тд.
А этот отрывок тронул меня сильнее всего:
Для меня нет спасенья! – глухо произнес он.
– Ты ведь слышал, что бог простил раскаявшегося разбойника на кресте? – спросил Павел.
– А ты знаешь, что совершил я?
– Я видел сокрушение твое и слышал, как ты свидетельствовал истину.
– О господин мой!
– И ежели раб Христов простил тебя в минуту мучений и смерти, ужели Христос тебя не
простит?
– Прощенье? Для меня – прощенье? – И Хилон, точно теряя рассудок, схватился руками за
голову.
– Наш бог – бог милосердия, – отвечал апостол.
– Для меня? – повторил Хилон.
И он застонал как человек, уже не имеющий сил подавить свою боль и страданье. Но Павел
заговорил снова:
– Обопрись на меня и идем со мною.
И, взяв Хилона за руку, пошел с ним по пересекающимся аллеям, прислушиваясь к шуму
фонтана, который, мнилось, плакал в ночной тиши над телами замученных.
– Наш бог – бог милосердия, – повторил апостол. – Если бы ты стал на берегу и бросал бы в море камни, мог бы ты ими заполнить пучину морскую? И я говорю тебе, что милосердие Христово подобно морю, и все грехи и злодеяния человеческие потонут в нем, как камень в пучине. Я го-
ворю тебе, что оно подобно небу, покрывающему горы, долины и моря, ибо оно вездесуще и нет ему ни пределов, ни конца. Ты страдал у столба Главка, и Христос видел твое страданье. Не заботясь о том, что ждет тебя завтра, ты сказал: «Это он – поджигатель!» – и Христос запомнил слова
твои. Ибо злоба твоя и ложь ушли из твоего сердца, и осталась в нем одна лишь скорбь великая.
Идем со мною и слушай, что я тебе скажу: ведь я тоже ненавидел его и преследовал его избранников. Я не признавал его, не вери
I have long wanted to read this work, and finally made up my mind. I will not describe all the experiences with which the reading of this novel is connected, I will share only one of the observations that have arisen
The novel "Kamo vadis" ("Quo vadis") is rightfully considered one of the best historical novels
Senkevich. The writer began working on the book in the spring of 1894. The novel, completed in February 1896, is very
was soon translated into all major European languages.
The novel is set in the Roman Empire during the reign of Emperor Nero and covers the period 64-68.
The main theme of the work is the life of the first Christians of the Roman community and the first persecutions of Christians in the Roman Empire.
Sienkiewicz managed to recreate a picture of Rome in the 60s of the 1st century with great historical accuracy. According to the writer, when writing any other novel, he did not work so much with historical documents.
So. The first church planted by the Apostles Peter and Paul was called a sect. What is still happening in relation to the churches that were created in the spirit of the Apostles and do not carry anything in their teaching, except what the Word of God says - the Bible.
Here are some excerpts:
I asked him as a Jew, are Christians and Jews the same? He replied that the Jews have an ancient religion, and Christians are a new sect, recently
originated in Judea. In the time of Tiberius, one man was crucified there, whose adherents multiply every day and consider him a god. No other gods, especially ours, they
as if they don't want to know. I don’t understand how it would hurt them.
“This religion,” he said, “like all the others, has its adherents among us, but after all, mostly Christians are a Jewish sect.
This is a new sect, ”he said, only to say something. And, after a pause, he added: -
I swear by the divine inhabitant of the Paphos forests! How all this poisons life! You admire the kindness and mercy of these people, and I will tell you that they are bad people, because
they are enemies of life, like disease and death itself. Enough for us and these evils, what else do we need
Christians. Just count: diseases, the emperor, Tigellinus, the poems of the emperor, the shoemakers who ruled the descendants of the ancient Quirites, freedmen sitting in the Senate. By Castor, that's enough! A pernicious, disgusting sect! Have you tried to unwind, shake off sad thoughts, surrender to the joys of life?
Here are the thoughts that wandered in the minds of contemporaries of that time:
In Rome, there were rumors that a grand fire in July 64, which lasted almost nine days, was started by order of the emperor. To divert suspicion from himself, Nero “betrayed to the most sophisticated executions those
who by their abominations incurred universal hatred and whom the crowd called Christians.
Christ, on whose behalf this name is derived, was executed under Tiberius by the procurator Pontius Pilate; suppressed for a while, this malicious superstition began to break out again, and not only
in Judea, whence this destruction came, but also in Rome ... "(Tacitus. Annals, XV, 44). These words of Tacitus are the first historical evidence
in the spread of Christianity in Rome. Of course, Tacitus shared all the prejudices of his time regarding the new teaching.
This quote from Tacin was included in the novel. It also describes other prejudices that can still be heard about true Christians: the sacrifice of children, extortion, orgies, poisoning of wells, etc.
And this passage touched me the most:
There is no escape for me! He said dully.
- You heard that God forgave the repentant robber on the cross? - Pavel asked.
- Do you know what I did?
“I have seen your contrition and heard you testify to the truth.
- Oh my lord!
- And if the servant of Christ has forgiven you in the moment of torment and death, then Christ will not
forgive?
- Forgiveness? Is forgiveness for me? - And Chilo, as if losing his mind, grabbed his hands for
head.
“Our god is a god of mercy,” answered the apostle.
- For me? Chilo repeated.
And he groaned like a man who no longer has the strength to suppress his pain and suffering. But Paul
spoke again:
- Lean on me and come with me.
And, taking Chilo by the hand, he walked with him along the intersecting alleys, listening to the noise
fountain, which, it seemed, was crying in the silence of the night over the bodies of the tortured.
“Our god is a god of mercy,” the apostle repeated. - If you stood on the shore and threw stones into the sea, could you fill the depths of the sea with them? And I tell you that the mercy of Christ is like the sea, and all human sins and atrocities will sink in it like a stone in the depths. I am
I tell you that it is like the sky that covers mountains, valleys and seas, for it is omnipresent and has no limits or end. You suffered at the pillar of Glaucus, and Christ saw your suffering. Not caring about what awaits you tomorrow, you said: "He's the arsonist!" - and Christ remembered the words
yours. For your malice and lies have gone from your heart, and only great sorrow remains in it.
Come with me and listen to what I tell you: after all, I also hated him and persecuted his chosen ones. I didn’t recognize him, don’t ve
The novel "Kamo vadis" ("Quo vadis") is rightfully considered one of the best historical novels
Senkevich. The writer began working on the book in the spring of 1894. The novel, completed in February 1896, is very
was soon translated into all major European languages.
The novel is set in the Roman Empire during the reign of Emperor Nero and covers the period 64-68.
The main theme of the work is the life of the first Christians of the Roman community and the first persecutions of Christians in the Roman Empire.
Sienkiewicz managed to recreate a picture of Rome in the 60s of the 1st century with great historical accuracy. According to the writer, when writing any other novel, he did not work so much with historical documents.
So. The first church planted by the Apostles Peter and Paul was called a sect. What is still happening in relation to the churches that were created in the spirit of the Apostles and do not carry anything in their teaching, except what the Word of God says - the Bible.
Here are some excerpts:
I asked him as a Jew, are Christians and Jews the same? He replied that the Jews have an ancient religion, and Christians are a new sect, recently
originated in Judea. In the time of Tiberius, one man was crucified there, whose adherents multiply every day and consider him a god. No other gods, especially ours, they
as if they don't want to know. I don’t understand how it would hurt them.
“This religion,” he said, “like all the others, has its adherents among us, but after all, mostly Christians are a Jewish sect.
This is a new sect, ”he said, only to say something. And, after a pause, he added: -
I swear by the divine inhabitant of the Paphos forests! How all this poisons life! You admire the kindness and mercy of these people, and I will tell you that they are bad people, because
they are enemies of life, like disease and death itself. Enough for us and these evils, what else do we need
Christians. Just count: diseases, the emperor, Tigellinus, the poems of the emperor, the shoemakers who ruled the descendants of the ancient Quirites, freedmen sitting in the Senate. By Castor, that's enough! A pernicious, disgusting sect! Have you tried to unwind, shake off sad thoughts, surrender to the joys of life?
Here are the thoughts that wandered in the minds of contemporaries of that time:
In Rome, there were rumors that a grand fire in July 64, which lasted almost nine days, was started by order of the emperor. To divert suspicion from himself, Nero “betrayed to the most sophisticated executions those
who by their abominations incurred universal hatred and whom the crowd called Christians.
Christ, on whose behalf this name is derived, was executed under Tiberius by the procurator Pontius Pilate; suppressed for a while, this malicious superstition began to break out again, and not only
in Judea, whence this destruction came, but also in Rome ... "(Tacitus. Annals, XV, 44). These words of Tacitus are the first historical evidence
in the spread of Christianity in Rome. Of course, Tacitus shared all the prejudices of his time regarding the new teaching.
This quote from Tacin was included in the novel. It also describes other prejudices that can still be heard about true Christians: the sacrifice of children, extortion, orgies, poisoning of wells, etc.
And this passage touched me the most:
There is no escape for me! He said dully.
- You heard that God forgave the repentant robber on the cross? - Pavel asked.
- Do you know what I did?
“I have seen your contrition and heard you testify to the truth.
- Oh my lord!
- And if the servant of Christ has forgiven you in the moment of torment and death, then Christ will not
forgive?
- Forgiveness? Is forgiveness for me? - And Chilo, as if losing his mind, grabbed his hands for
head.
“Our god is a god of mercy,” answered the apostle.
- For me? Chilo repeated.
And he groaned like a man who no longer has the strength to suppress his pain and suffering. But Paul
spoke again:
- Lean on me and come with me.
And, taking Chilo by the hand, he walked with him along the intersecting alleys, listening to the noise
fountain, which, it seemed, was crying in the silence of the night over the bodies of the tortured.
“Our god is a god of mercy,” the apostle repeated. - If you stood on the shore and threw stones into the sea, could you fill the depths of the sea with them? And I tell you that the mercy of Christ is like the sea, and all human sins and atrocities will sink in it like a stone in the depths. I am
I tell you that it is like the sky that covers mountains, valleys and seas, for it is omnipresent and has no limits or end. You suffered at the pillar of Glaucus, and Christ saw your suffering. Not caring about what awaits you tomorrow, you said: "He's the arsonist!" - and Christ remembered the words
yours. For your malice and lies have gone from your heart, and only great sorrow remains in it.
Come with me and listen to what I tell you: after all, I also hated him and persecuted his chosen ones. I didn’t recognize him, don’t ve
У записи 6 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Катя Андреева