Значение Слова БогаТырь. Предлагаю этимологию из древнеиндийского (или...

Значение Слова БогаТырь.

Предлагаю этимологию из древнеиндийского (или персидского) bhāgadhara. "bhāga" = "удача, счатье, богатство, и т.п." (= перс. baga) + "dhara" = "несущий, наделённый, обладающий" (= перс. dar). Вполне возможно, что через тюркские (бо в них оно всё равно не этимологизируется, как известно). А может, сразу из персидского.
Взято отсюда: http://lingvoforum.net/index.php/topic,3985.msg1415263.html?PHPSESSID=63d2ab532a159a81ec036f0b3ac58a9b#msg1415263

V. Мало того, именно осмысленное понимание слова может быть более плодотворным, чем его препарирование при помощи полумифических законов лингвистики. Например, и Фасмер и Циганенко согласны, что БОГАТЫРЬ от тюрков. Типа БАТЫР. Мало того, у индусов тоже БАХАДУР (в переводе - "Храбрец"). Далее, нашатырь, пустырь, псалтырь, монастырь, алатырь (алтарь). Тёмное дело. Над Задорновым смеются. Но древняя этимология слова тырить ни у Фасмера, ни у Циганенко не раскрыта. Однако известно, что обычно слова, образованные в одной культуре и легко поддающиеся осмыслению, в другой культуре сокращаются и становятся бессмысленными. Так Солнце (со-луна-це) в английском становится Сан. Луна (лучна) -Мун. Корова - ков. Так бхага(бог)-дур, как и бога-тырь имеет определённый смысл и структуру. Даже в смысле (Богатырь – разбойник («бога» – богатство, «тырь» – тырить, воровать, грабить). Так назывался "спецназ" при дворе князя Владимира, задачей которого было разрушение славянских капищ и ниспровержение кумиров). А батыр для нас смысла не имеет. Кроме того, если бы это слово от тюрков пришло к славянам, то оно быстрее стало звучать как "батирь". Как Казань, сарай, имбирь. Поэтому есть все основания считать, что и слово богатырь, и слово багатур пришло и к славянам, и к индийцам ещё во времена расселения древних Ариев. Но в среде тюрков оно скукожилось до слова батыр.
Как видим, окончание -тырь широко представлено в русском, славянском и греческом, как индоевропейском языке (псалтырь - то, что несёт в себе псалмы, монастырь - место, где несут послушание монахи. Странно было бы думать, что монастырь - место, где монахи тырят всё из монастыря.). (Остромирово ев.) ПОУСТЫРЬ - опустевшее место между жильём. Место, откуда всё вынесено. ПЛАСТ - пласт. ПЛАСТЫРЬ - пласт наложенный (принесённый на рану). Поскольку слово ТЫРЬ как окончание используется как в древнегреческом, так и славянском языках, то оно уже было во времена расселения пеласгов, этрусков, дорийцев, ахейцев, эллинов с Балкан на юг Пелопоннеса и по средиземноморью. То есть во времена поздних Ариев. Тогда, когда и появилось богатырь и бахадур. И в те времена ТЫРЬ и означало просто нести, точнее нечто перемещать. Со временем меняются не только слова, но их смысл. Так ведьма с приходом христианства стало нести крайне отрицательный оттенок, а во времена древних славян было в почёте, поскольку медицины не было и помочь могла только ведающая мать (ведьма, ведунья). Также урод, значило у-Рода (у бога). Но с приходом христианства также приобрело негативный оттенок и его вытеснило у-богий.
Кроме того, стырить далеко не единственное, и даже не главное, слово со смыслом - украсть. В Остр. ев его нет. Кроме него есть синонимы: украсть, стащить, спереть, унести (несун), слямзить, спи... э-э-э... Кроме того, нужно и понимать, что в древние времена, в условиях сельской общины, дверей не запирали, а клали палочку у порога, если в хате никого не было. Воровство отсутствовало начисто. Это сейчас ворья развелось немерено, от домушников, до абрамовичей. А потому гипотеза, озвученная Задорновым, (БОГА-ТЫРЬ -несущий Бога) ничем не опровергается, и лучшего не придумано ничего. И единственно те, кто только поступил на филологический факультет и начав слушать лекции по основам филологии, лишённые всяческой культуры и воспитанности, спрятавшись за логины и аватары могут писать в блогах и на форумах "что за придурок это написал?"
Взято отсюда: http://grigam.narod.ru/publiknau/pn45.htm
The meaning of God's Word

I propose an etymology from the ancient Indian (or Persian) bhāgadhara. "bhāga" = "luck, fortune, wealth, etc." (= pers. baga) + "dhara" = "carrier, endowed, possessing" (= pers. dar). It is quite possible that through the Türkic (it is still not etymologized in them, as you know). Or maybe just from Persian.
Taken from here: http://lingvoforum.net/index.php/topic,3985.msg1415263.html?PHPSESSID=63d2ab532a159a81ec036f0b3ac58a9b#msg1415263

V. Moreover, it is precisely a meaningful understanding of a word that can be more fruitful than its preparation with the help of semi-mythical laws of linguistics. For example, both Fasmer and Tsiganenko agree that BOGATYR is from the Turks. BATTER type. Moreover, the Indians also have BAHADUR (translated as "Brave"). Further, ammonia, wasteland, psalter, monastery, alatyr (altar). Dark business. They laugh at Zadornov. But the ancient etymology of the word tyrit is not disclosed by either Fasmer or Tsiganenko. However, it is known that usually words, formed in one culture and easily amenable to comprehension, in another culture are shortened and become meaningless. So the Sun (so-luna-tse) in English becomes San. Moon (archer) -Mun. The cow is a cov. So bhaga (god) -dur, like god-tyr, has a certain meaning and structure. Even in the sense (Bogatyr is a robber ("god" - wealth, "tyr" - tyrit, steal, rob). That was the name of the "special forces" at the court of Prince Vladimir, whose task was to destroy Slavic temples and overthrow idols). And the batyr does not make sense to us. In addition, if this word came from the Türks to the Slavs, it would sooner sound like "batir". Like Kazan, shed, ginger. Therefore, there is every reason to believe that both the word bogatyr and the word bagatur came to both the Slavs and the Indians even during the settlement of the ancient Aryans. But among the Turks, it shrank to the word batyr.
As you can see, the ending -tyr is widely represented in Russian, Slavic and Greek, as the Indo-European language (the psalter is that which carries the psalms, the monastery is the place where monks obey. It would be strange to think that a monastery is a place where monks tyryat everything from the monastery.). (Ostromirovo ev.) WASTE - an empty place between dwellings. The place where everything is taken out. FORMAT - reservoir. PLASTER - applied layer (brought to the wound). Since the word TYR as an ending is used in both ancient Greek and Slavic languages, it was already at the time of the settlement of the Pelasgians, Etruscans, Dorians, Achaeans, Hellenes from the Balkans to the south of the Peloponnese and along the Mediterranean. That is, in the time of the later Aryans. Then, when the hero and the bahadur appeared. And in those days TYR meant simply to carry, or rather to move something. Over time, not only words change, but their meaning. So the witch with the advent of Christianity began to carry an extremely negative connotation, and in the days of the ancient Slavs it was held in high esteem, since there was no medicine and only a knowledgeable mother (witch, witch) could help. Also ugly, it meant u-Rod (god). But with the advent of Christianity, it also acquired a negative connotation and was supplanted by y-god.
In addition, stealing is far from the only, and not even the main, word with meaning - to steal. In Ostr. he is gone. In addition to it, there are synonyms: steal, steal, steal, carry away (nesun), slam, sleep ... uh-uh ... In addition, you need to understand that in ancient times, in a rural community, the doors were not locked , and put a stick at the threshold, if there was no one in the hut. Theft was completely absent. This is now thieves thieves divorced immeasurably, from burglars to Abramovich. Therefore, the hypothesis voiced by Zadornov, (GOD-TYR-bearing God) is not refuted by anything, and nothing better has been invented. And the only ones who just entered the Faculty of Philology and starting to listen to lectures on the basics of philology, deprived of any culture and upbringing, hiding behind logins and avatars, can write in blogs and forums "what kind of moron wrote that?"
Taken from here: http://grigam.narod.ru/publiknau/pn45.htm
У записи 1 лайков,
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Игорь Тепляков

Понравилось следующим людям