рубрика "с шаманизмом по жизни" - Обряд камлания
Основной обряд, во время которого шаман «общается» и «вызывает» духов, называется камланием. По ходу камлания шаман демонстрирует мимикой, жестами и другими средствами значение бубна, то как ездового животного, то как оружия (лук и стрелы). Нужно сочетать частоту ударов с пением — обращением кама к божествам и духам. Бубен же свидетельствовал о квалификации шамана, в отличие от облачения, которого кам мог и не иметь. Диалог с духами происходит в разной тональности, отражающей голос божества и самого кама. Камы умеют подражать голосам зверей и птиц, в образе которых выступают его духи-помощники, ржанию жертвенного коня, ездового коня божества. За процессом всегда наблюдают рядовые участники камлания.
Для общения с духами кам мог уходить в другой мир — например, подземный. В путешествии по подземному миру кама сопровождает помощник — зверь кер-тютпа. Кер-тютпа также забирает души умерших, проводя их по подземному миру.
После камлания, когда духи покидают шамана, он превращается в обычного человека, и его уже ни о чём не спрашивают.
Основной обряд, во время которого шаман «общается» и «вызывает» духов, называется камланием. По ходу камлания шаман демонстрирует мимикой, жестами и другими средствами значение бубна, то как ездового животного, то как оружия (лук и стрелы). Нужно сочетать частоту ударов с пением — обращением кама к божествам и духам. Бубен же свидетельствовал о квалификации шамана, в отличие от облачения, которого кам мог и не иметь. Диалог с духами происходит в разной тональности, отражающей голос божества и самого кама. Камы умеют подражать голосам зверей и птиц, в образе которых выступают его духи-помощники, ржанию жертвенного коня, ездового коня божества. За процессом всегда наблюдают рядовые участники камлания.
Для общения с духами кам мог уходить в другой мир — например, подземный. В путешествии по подземному миру кама сопровождает помощник — зверь кер-тютпа. Кер-тютпа также забирает души умерших, проводя их по подземному миру.
После камлания, когда духи покидают шамана, он превращается в обычного человека, и его уже ни о чём не спрашивают.
rubric "with shamanism in life" - rite of ritual
The main rite, during which the shaman "communicates" and "summons" the spirits, is called ritual. During the ritual, the shaman demonstrates by facial expressions, gestures and other means the meaning of the tambourine, either as a mount, or as a weapon (bow and arrow). It is necessary to combine the frequency of strikes with chanting - the appeal of the kama to the deities and spirits. The tambourine testified to the qualifications of the shaman, in contrast to the vestments, which the kam might not have. The dialogue with the spirits takes place in a different tone, reflecting the voice of the deity and the kama itself. Kams are able to imitate the voices of animals and birds, in the form of which his spirits-helpers appear, the neigh of the sacrificial horse, the riding horse of the deity. The process is always watched by ordinary participants in the ritual.
To communicate with spirits, kam could go to another world - for example, the underground. On a journey through the underworld, the kama is accompanied by an assistant - the beast ker-tyutpa. Ker-tyutpa also takes the souls of the dead, leading them through the underworld.
After the ritual, when the spirits leave the shaman, he turns into an ordinary person, and he is no longer asked about anything.
The main rite, during which the shaman "communicates" and "summons" the spirits, is called ritual. During the ritual, the shaman demonstrates by facial expressions, gestures and other means the meaning of the tambourine, either as a mount, or as a weapon (bow and arrow). It is necessary to combine the frequency of strikes with chanting - the appeal of the kama to the deities and spirits. The tambourine testified to the qualifications of the shaman, in contrast to the vestments, which the kam might not have. The dialogue with the spirits takes place in a different tone, reflecting the voice of the deity and the kama itself. Kams are able to imitate the voices of animals and birds, in the form of which his spirits-helpers appear, the neigh of the sacrificial horse, the riding horse of the deity. The process is always watched by ordinary participants in the ritual.
To communicate with spirits, kam could go to another world - for example, the underground. On a journey through the underworld, the kama is accompanied by an assistant - the beast ker-tyutpa. Ker-tyutpa also takes the souls of the dead, leading them through the underworld.
After the ritual, when the spirits leave the shaman, he turns into an ordinary person, and he is no longer asked about anything.
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Юлия Разумовская