Новый сайт — с интересом слежу за ним.
Новое интервью автора одной из важнейших, я считаю, церковных книг нашего времени (потому что это книга запустила долго назревавший процесс гласности).
Я не буду разбирать интервью Мария Кикоть или тем более полемизировать с ней. Но вот одна цитата привлекла моё внимание:
«Даже если Бог есть, и есть страшный суд в итоге — что с того? Судя по Евангелию, нравственное поведение к окружающим — это все, что с нас спросят на том же страшном суде, если он все-таки состоится. Остальные опции, необходимые верующим, вроде непоколебимой веры и покаяния чуть ли не до смерти, досочинили уже святые отцы церкви намного позже Христа, чтобы было чем шантажировать верующих и отличать их от остальных людей».
Теперь отрешимся от автора цитаты, от интервью и нового сайта и порассуждаем вот на какую тему. Вчера была Неделя о Страшном суде — и действительно, во всех проповедях на разные лады обыгрывалось то, что сказала Мария. А нецерковные люди — уж тем более «западают» на этот евангельский отрывок. Я помню свой разговор десятилетней давности с человеком, живущим... как бы это сказать помягче... нецеломудренно, но занимающимся благотворительностью. И человек хороший, на самом деле. Так вот, он, ссылаясь на этот евангельский текст, доказывал мне, что с ним всё в порядке.
Но ведь это не всё, что сказано о Суде. Есть общий принцип: чтобы узнать, что говорит Писание о том или ином предмете, нужно собрать все соответствующие места Писания. Да и саму 25-ю главу от Матфея, где говорится о Страшном суде, нужно рассматривать обязательно целиком (не читал и не слышал ни одного проповедника, который бы так делал). Если мы пойдём этим путём, то увидим следующие три ступени:
1) «Верующий в Сына Божия не судится» (Ин. 3, 18); «Истинно, истинно говорю вам: слушающий слово Моё и верующий в Пославшего Меня имеет жизнь вечную, и на суд не приходит, но перешёл от смерти в жизнь» (Ин. 5, 24); «Блажен и свят имеющий участие в воскресении первом: над ними смерть вторая (т.е. Суд) не имеет власти» (Откр. 20, 6). Это значит: истинно верующие во Христа и реализовавшие эту веру в своей жизни от Суда освобождаются. Это же соответствует и первой притче 25-й главы Матфея — у кого есть елей, тот до Суда входит на брак, и прочее его уже не касается. Так что вера (в цитате Марии Кикоть) — это не досочинённая отцами опция, а необходимое евангельское возвещение.
2) Вторая ступень — многочисленные апостольские наставления христианам, то есть верным, то есть верующим. Например: «Или не знаете, что неправедные Царства Божия не наследуют? Не обманывайтесь: ни блудники, ни идолослужители, ни прелюбодеи, ни малакии, ни мужеложники, ни воры, ни лихоимцы, ни пьяницы, ни злоречивые, ни хищники — Царства Божия не наследуют. И такими были некоторые из вас; но омылись, но освятились, но оправдались именем Господа нашего Иисуса Христа и Духом Бога нашего» (1 Кор. 6, 9-11). Ещё раз повторю: это Апостол пишет к членам христианской общины, которые в жизни своей, следуя за Христом, непременно должны проходить через те или иные искушения. Если они пренебрегут своим христианским достоинством, то они Царства Божия не наследуют. Этому соответствует вторая притча 25-й главы Матфея — о талантах. Можно приумножить талант, а можно и «профукать» его.
3) Ну и, наконец, наша притча об овцах и козлищах. Тут очевидно, что речь идёт о всех народах, о язычниках, которые вообще-то Господа впервые видят. И вот к ним Господь действительно применяет самую низкую планку требований. И по идее все проповеди на этот текст для христиан должны содержать два наставления: а) что и для христиан эта планка, разумеется, необходима — потому что без этого не может быть никакой веры, поскольку вера действует любовью, и она не есть мёртвая вещь (Гал. 5, 6; Иак. 2, 20); б) но при этом для христиан она (эта планка), во-первых, далеко недостаточна, потому что есть ещё и §§ 1 и 2, а во-вторых, христианин не может себя оправдывать тем, что он, отринув веру и покаяние, довольствуется только исполнением того, что Господь требует от язычников. «Ибо если, избегнув скверн мира чрез познание Господа и Спасителя нашего Иисуса Христа, опять запутываются в них и побеждаются ими, то последнее бывает для таковых хуже первого. Лучше бы им не познать пути правды, нежели, познав, возвратиться назад от преданной им святой заповеди» (2 Петр. 20-21).
Итак, мы сталкиваемся здесь с недостатком того, что Карл Барт называл «возвещением Церкви». На примере сегодняшнего церковного толкования истины о Страшном суде мы видим, что многосторонняя истина Евангелия не возвещается в полноте. Поэтому люди и не знают ничего о вере Христовой. Я думаю, если бы Марии вместо «Лествицы» было изначально преподано «точное изложение христианской веры» (не Дамаскина, а такого, которое до сих пор не составлено ещё православной церковью), — то и жизнь её была бы совсем другой.
И вообще здесь общий и важный вопрос, касающийся проблемы расцерковления. Почему люди, расцерковляющиеся от властолюбивых игумений (и правильно, от них и надо расцерковляться), так скоро и легко отказываются от Самого Христа, проскакивают, так сказать, в обратном движении главную и самую важную точку? Потому что не было этой точки в том, что предлагалось людям в качестве церковного возвещения.
Так что, дорогие церковные товарищи, не ругайте «Ахиллу» и Марию Кикоть. Лучше позаботьтесь о том, чтобы церковное возвещение было таким, каким оно должно быть. (с)
Новое интервью автора одной из важнейших, я считаю, церковных книг нашего времени (потому что это книга запустила долго назревавший процесс гласности).
Я не буду разбирать интервью Мария Кикоть или тем более полемизировать с ней. Но вот одна цитата привлекла моё внимание:
«Даже если Бог есть, и есть страшный суд в итоге — что с того? Судя по Евангелию, нравственное поведение к окружающим — это все, что с нас спросят на том же страшном суде, если он все-таки состоится. Остальные опции, необходимые верующим, вроде непоколебимой веры и покаяния чуть ли не до смерти, досочинили уже святые отцы церкви намного позже Христа, чтобы было чем шантажировать верующих и отличать их от остальных людей».
Теперь отрешимся от автора цитаты, от интервью и нового сайта и порассуждаем вот на какую тему. Вчера была Неделя о Страшном суде — и действительно, во всех проповедях на разные лады обыгрывалось то, что сказала Мария. А нецерковные люди — уж тем более «западают» на этот евангельский отрывок. Я помню свой разговор десятилетней давности с человеком, живущим... как бы это сказать помягче... нецеломудренно, но занимающимся благотворительностью. И человек хороший, на самом деле. Так вот, он, ссылаясь на этот евангельский текст, доказывал мне, что с ним всё в порядке.
Но ведь это не всё, что сказано о Суде. Есть общий принцип: чтобы узнать, что говорит Писание о том или ином предмете, нужно собрать все соответствующие места Писания. Да и саму 25-ю главу от Матфея, где говорится о Страшном суде, нужно рассматривать обязательно целиком (не читал и не слышал ни одного проповедника, который бы так делал). Если мы пойдём этим путём, то увидим следующие три ступени:
1) «Верующий в Сына Божия не судится» (Ин. 3, 18); «Истинно, истинно говорю вам: слушающий слово Моё и верующий в Пославшего Меня имеет жизнь вечную, и на суд не приходит, но перешёл от смерти в жизнь» (Ин. 5, 24); «Блажен и свят имеющий участие в воскресении первом: над ними смерть вторая (т.е. Суд) не имеет власти» (Откр. 20, 6). Это значит: истинно верующие во Христа и реализовавшие эту веру в своей жизни от Суда освобождаются. Это же соответствует и первой притче 25-й главы Матфея — у кого есть елей, тот до Суда входит на брак, и прочее его уже не касается. Так что вера (в цитате Марии Кикоть) — это не досочинённая отцами опция, а необходимое евангельское возвещение.
2) Вторая ступень — многочисленные апостольские наставления христианам, то есть верным, то есть верующим. Например: «Или не знаете, что неправедные Царства Божия не наследуют? Не обманывайтесь: ни блудники, ни идолослужители, ни прелюбодеи, ни малакии, ни мужеложники, ни воры, ни лихоимцы, ни пьяницы, ни злоречивые, ни хищники — Царства Божия не наследуют. И такими были некоторые из вас; но омылись, но освятились, но оправдались именем Господа нашего Иисуса Христа и Духом Бога нашего» (1 Кор. 6, 9-11). Ещё раз повторю: это Апостол пишет к членам христианской общины, которые в жизни своей, следуя за Христом, непременно должны проходить через те или иные искушения. Если они пренебрегут своим христианским достоинством, то они Царства Божия не наследуют. Этому соответствует вторая притча 25-й главы Матфея — о талантах. Можно приумножить талант, а можно и «профукать» его.
3) Ну и, наконец, наша притча об овцах и козлищах. Тут очевидно, что речь идёт о всех народах, о язычниках, которые вообще-то Господа впервые видят. И вот к ним Господь действительно применяет самую низкую планку требований. И по идее все проповеди на этот текст для христиан должны содержать два наставления: а) что и для христиан эта планка, разумеется, необходима — потому что без этого не может быть никакой веры, поскольку вера действует любовью, и она не есть мёртвая вещь (Гал. 5, 6; Иак. 2, 20); б) но при этом для христиан она (эта планка), во-первых, далеко недостаточна, потому что есть ещё и §§ 1 и 2, а во-вторых, христианин не может себя оправдывать тем, что он, отринув веру и покаяние, довольствуется только исполнением того, что Господь требует от язычников. «Ибо если, избегнув скверн мира чрез познание Господа и Спасителя нашего Иисуса Христа, опять запутываются в них и побеждаются ими, то последнее бывает для таковых хуже первого. Лучше бы им не познать пути правды, нежели, познав, возвратиться назад от преданной им святой заповеди» (2 Петр. 20-21).
Итак, мы сталкиваемся здесь с недостатком того, что Карл Барт называл «возвещением Церкви». На примере сегодняшнего церковного толкования истины о Страшном суде мы видим, что многосторонняя истина Евангелия не возвещается в полноте. Поэтому люди и не знают ничего о вере Христовой. Я думаю, если бы Марии вместо «Лествицы» было изначально преподано «точное изложение христианской веры» (не Дамаскина, а такого, которое до сих пор не составлено ещё православной церковью), — то и жизнь её была бы совсем другой.
И вообще здесь общий и важный вопрос, касающийся проблемы расцерковления. Почему люди, расцерковляющиеся от властолюбивых игумений (и правильно, от них и надо расцерковляться), так скоро и легко отказываются от Самого Христа, проскакивают, так сказать, в обратном движении главную и самую важную точку? Потому что не было этой точки в том, что предлагалось людям в качестве церковного возвещения.
Так что, дорогие церковные товарищи, не ругайте «Ахиллу» и Марию Кикоть. Лучше позаботьтесь о том, чтобы церковное возвещение было таким, каким оно должно быть. (с)
New site - I follow it with interest.
A new interview with the author of one of the most important, I believe, church books of our time (because this book launched a long-overdue process of publicity).
I will not analyze Maria Kikot’s interview, or even more polemicize with her. But here is one quote that caught my attention:
“Even if God is, and there is a final judgment, what’s so? Judging by the Gospel, moral behavior towards others is all that will be asked of us at the same final judgment, if it does take place. The rest of the options needed by believers, such as unshakable faith and repentance almost to death, were already completed by the holy fathers of the church much later than Christ, so that they could blackmail the believers and distinguish them from other people. ”
Now we disavow the author of the quote, from the interview and the new site and discuss this topic. Yesterday was the Last Judgment Week - and indeed, in all the sermons in different ways, what Mary said was played out. And non-church people - all the more so, “fall into” this gospel passage. I remember my conversation a decade ago with a man who lives ... how to put it mildly ... not chaste, but involved in charity work. And a good man, really. So, he, referring to this gospel text, proved to me that everything was fine with him.
But this is not all that is said about the Court. There is a general principle: in order to find out what the Scripture says about a particular subject, you need to collect all the relevant Scriptures. And the very 25th chapter from Matthew, which speaks of the Last Judgment, must be considered in its entirety (I have not read or heard a single preacher who would do this). If we go this route, we will see the following three steps:
1) “He who believes in the Son of God is not judged” (John 3, 18); “Verily, verily, I say unto you, hearer of my word, and believing in him who sent me, has everlasting life, and does not come to judgment, but has passed from death to life” (John 5, 24); “Blessed and holy is he who takes part in the first resurrection: the second death over them (that is, the judgment) has no power” (Rev. 20, 6). This means: true believers in Christ and who have realized this faith in their lives are freed from the Court. This also corresponds to the first parable of the 25th chapter of Matthew - whoever has oil, goes to marriage before the Court, and so on. So faith (as quoted by Mary Kikot) is not an option that the fathers have completed, but a necessary gospel proclamation.
2) The second stage - numerous apostolic instructions to Christians, that is, faithful, that is, believers. For example: “Or do you not know that the unrighteous kingdoms of God will not inherit? Do not be fooled: neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor malakia, nor homosexuals, nor thieves, nor extortionists, nor drunkards, nor abusive, nor predators - will not inherit the kingdom of God. And so were some of you; but we washed ourselves, but sanctified ourselves, but were justified in the name of our Lord Jesus Christ and in the Spirit of our God ”(1 Cor. 6, 9-11). I repeat once again: this is the Apostle writing to the members of the Christian community, who in their life, following Christ, must certainly go through certain temptations. If they neglect their Christian dignity, they will not inherit the kingdom of God. This corresponds to the second parable of the 25th chapter of Matthew - about talents. You can increase your talent, but you can also “fool” him.
3) Well, and finally, our parable about the sheep and goats. Here it is obvious that we are talking about all the nations, about the Gentiles, who actually see the Lord for the first time. And the Lord really applies the lowest standard of requirements to them. And in theory, all the sermons on this text for Christians should contain two instructions: a) that for Christians this level is, of course, necessary - because without this there can be no faith, since faith works with love, and it is not a dead thing ( Gal. 5, 6; James 2, 20); b) but at the same time for Christians it (this level) is, firstly, far from sufficient, because there are also §§ 1 and 2, and secondly, a Christian cannot justify himself by rejecting faith and repentance , is content only with the fulfillment of what the Lord requires of the Gentiles. “For if, having avoided the filth of the world through the knowledge of the Lord and Savior Jesus Christ, they are again entangled in them and overcome by them, then the latter is worse for those worse than the former. It would be better for them not to know the paths of truth, than, having known, to return back from the holy commandment given them ”(2 Peter 20-21).
So here we are faced with a lack of what Karl Barth called the "proclamation of the Church." Using the example of today's church interpretation of the truth of the Last Judgment, we see that the multilateral truth of the Gospel is not fully announced. Therefore, people do not know anything about the faith of Christ. I think that if instead of “Ladder” Mary was originally taught “an accurate exposition of the Christian faith” (not Damaskin, but one that has not yet been compiled by the Orthodox Church), then her life would have been completely different.
And in general there is a general and important issue regarding the problem of churching. Why are people dissecting from the power-hungry abbess
A new interview with the author of one of the most important, I believe, church books of our time (because this book launched a long-overdue process of publicity).
I will not analyze Maria Kikot’s interview, or even more polemicize with her. But here is one quote that caught my attention:
“Even if God is, and there is a final judgment, what’s so? Judging by the Gospel, moral behavior towards others is all that will be asked of us at the same final judgment, if it does take place. The rest of the options needed by believers, such as unshakable faith and repentance almost to death, were already completed by the holy fathers of the church much later than Christ, so that they could blackmail the believers and distinguish them from other people. ”
Now we disavow the author of the quote, from the interview and the new site and discuss this topic. Yesterday was the Last Judgment Week - and indeed, in all the sermons in different ways, what Mary said was played out. And non-church people - all the more so, “fall into” this gospel passage. I remember my conversation a decade ago with a man who lives ... how to put it mildly ... not chaste, but involved in charity work. And a good man, really. So, he, referring to this gospel text, proved to me that everything was fine with him.
But this is not all that is said about the Court. There is a general principle: in order to find out what the Scripture says about a particular subject, you need to collect all the relevant Scriptures. And the very 25th chapter from Matthew, which speaks of the Last Judgment, must be considered in its entirety (I have not read or heard a single preacher who would do this). If we go this route, we will see the following three steps:
1) “He who believes in the Son of God is not judged” (John 3, 18); “Verily, verily, I say unto you, hearer of my word, and believing in him who sent me, has everlasting life, and does not come to judgment, but has passed from death to life” (John 5, 24); “Blessed and holy is he who takes part in the first resurrection: the second death over them (that is, the judgment) has no power” (Rev. 20, 6). This means: true believers in Christ and who have realized this faith in their lives are freed from the Court. This also corresponds to the first parable of the 25th chapter of Matthew - whoever has oil, goes to marriage before the Court, and so on. So faith (as quoted by Mary Kikot) is not an option that the fathers have completed, but a necessary gospel proclamation.
2) The second stage - numerous apostolic instructions to Christians, that is, faithful, that is, believers. For example: “Or do you not know that the unrighteous kingdoms of God will not inherit? Do not be fooled: neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor malakia, nor homosexuals, nor thieves, nor extortionists, nor drunkards, nor abusive, nor predators - will not inherit the kingdom of God. And so were some of you; but we washed ourselves, but sanctified ourselves, but were justified in the name of our Lord Jesus Christ and in the Spirit of our God ”(1 Cor. 6, 9-11). I repeat once again: this is the Apostle writing to the members of the Christian community, who in their life, following Christ, must certainly go through certain temptations. If they neglect their Christian dignity, they will not inherit the kingdom of God. This corresponds to the second parable of the 25th chapter of Matthew - about talents. You can increase your talent, but you can also “fool” him.
3) Well, and finally, our parable about the sheep and goats. Here it is obvious that we are talking about all the nations, about the Gentiles, who actually see the Lord for the first time. And the Lord really applies the lowest standard of requirements to them. And in theory, all the sermons on this text for Christians should contain two instructions: a) that for Christians this level is, of course, necessary - because without this there can be no faith, since faith works with love, and it is not a dead thing ( Gal. 5, 6; James 2, 20); b) but at the same time for Christians it (this level) is, firstly, far from sufficient, because there are also §§ 1 and 2, and secondly, a Christian cannot justify himself by rejecting faith and repentance , is content only with the fulfillment of what the Lord requires of the Gentiles. “For if, having avoided the filth of the world through the knowledge of the Lord and Savior Jesus Christ, they are again entangled in them and overcome by them, then the latter is worse for those worse than the former. It would be better for them not to know the paths of truth, than, having known, to return back from the holy commandment given them ”(2 Peter 20-21).
So here we are faced with a lack of what Karl Barth called the "proclamation of the Church." Using the example of today's church interpretation of the truth of the Last Judgment, we see that the multilateral truth of the Gospel is not fully announced. Therefore, people do not know anything about the faith of Christ. I think that if instead of “Ladder” Mary was originally taught “an accurate exposition of the Christian faith” (not Damaskin, but one that has not yet been compiled by the Orthodox Church), then her life would have been completely different.
And in general there is a general and important issue regarding the problem of churching. Why are people dissecting from the power-hungry abbess
У записи 1 лайков,
0 репостов,
195 просмотров.
0 репостов,
195 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Сергей Рогожкин