Теперь скажу, как сам вижу свой личный выход из проблемы "Нет, и в церкви всё не так" (слова из песни Высоцкого, если кто не опознал). Описать это в двух-трех словах трудно, но если подробно - это совокупность всех моих статей и книг последних пяти-шести лет.
Напомню, мы говорили не о личных грехах и недостатках, которые безусловно у каждого есть, а о системных перекосах.
Итак, предание (совокупность церковных мнений, текстов и практик) - не хрустальный шар, где всё целостно и ценно. Это скорее сокровищница или просто склад, где есть вещи очень разного рода. Некоторые из них чрезвычайно ценны и полезны, другие утратили свою ценность, третьи полезны, но не мне и не сейчас. Надо долго и подробно разбираться во всем этим, не боясь пересмотра привычных мнений. Например, каноны Трулльского собора, запрещающие лечиться у евреев и мыться с ними в бане, я воспринимаю как бессмысленные и бесполезные в нынешних условиях.
Серьезные трудности возникают тогда, когда в дверях этой сокровищницы встречается сторож с колотушкой, который считает, что его задача - выдавать всем пришедшим им самим определенный набор, довольно скудный и не очень полезный. И, главное, поколотить за любое нестандартное выражение лица. И что очень многие пришедшие только такого сторожа и жаждут, им даже и не нужно внутрь. Собственно, вот это я и называю "клерикализмом" и считаю ключевой проблемой современного русского православия. И я не знаю, что с ней можно и нужно делать.
Разумеется, помимо сторожей с колотушками есть очень много других людей, настоящих помощников, братьев и даже духовных отцов. Но им приходится трудно, и чем дальше - тем труднее. Колотушки на данный момент побеждают.
И, повторюсь, как тут быть, мне пока не очень самому понятно. (c) Десницкий
Напомню, мы говорили не о личных грехах и недостатках, которые безусловно у каждого есть, а о системных перекосах.
Итак, предание (совокупность церковных мнений, текстов и практик) - не хрустальный шар, где всё целостно и ценно. Это скорее сокровищница или просто склад, где есть вещи очень разного рода. Некоторые из них чрезвычайно ценны и полезны, другие утратили свою ценность, третьи полезны, но не мне и не сейчас. Надо долго и подробно разбираться во всем этим, не боясь пересмотра привычных мнений. Например, каноны Трулльского собора, запрещающие лечиться у евреев и мыться с ними в бане, я воспринимаю как бессмысленные и бесполезные в нынешних условиях.
Серьезные трудности возникают тогда, когда в дверях этой сокровищницы встречается сторож с колотушкой, который считает, что его задача - выдавать всем пришедшим им самим определенный набор, довольно скудный и не очень полезный. И, главное, поколотить за любое нестандартное выражение лица. И что очень многие пришедшие только такого сторожа и жаждут, им даже и не нужно внутрь. Собственно, вот это я и называю "клерикализмом" и считаю ключевой проблемой современного русского православия. И я не знаю, что с ней можно и нужно делать.
Разумеется, помимо сторожей с колотушками есть очень много других людей, настоящих помощников, братьев и даже духовных отцов. Но им приходится трудно, и чем дальше - тем труднее. Колотушки на данный момент побеждают.
И, повторюсь, как тут быть, мне пока не очень самому понятно. (c) Десницкий
Now I’ll say how I myself see my personal way out of the “No, and the church is not like that” problem (words from Vysotsky’s song, if someone didn’t recognize it). It is difficult to describe this in two or three words, but if in detail - this is the totality of all my articles and books of the last five to six years.
Let me remind you that we were talking not about personal sins and shortcomings, which everyone certainly has, but about systemic imbalances.
So, tradition (a combination of church opinions, texts and practices) is not a crystal ball, where everything is holistic and valuable. It is rather a treasury or just a warehouse where there are very different kinds of things. Some of them are extremely valuable and useful, others have lost their value, others are useful, but not for me and not now. It is necessary to understand all this for a long time and in detail, without fear of revising the usual opinions. For example, the canons of the Cathedral of Troll, prohibiting the treatment of Jews and bathing with them in the bath, I perceive as meaningless and useless in the current conditions.
Serious difficulties arise when a watchman with a mallet meets at the door of this treasury, who believes that his task is to give out to everyone who comes to them a certain set, rather meager and not very useful. And, most importantly, beat for any non-standard facial expression. And that so many people who came just such a watchman and crave, they do not even need to go inside. Actually, this is what I call "clericalism" and I consider it to be a key problem of modern Russian Orthodoxy. And I do not know what can and should be done with it.
Of course, in addition to the watchmen with clappers, there are a lot of other people, real helpers, brothers, and even spiritual fathers. But they find it difficult, and the further the more difficult. The beater is currently winning.
And, I repeat, what should I do here, it’s not very clear to me yet. (c) Desnitsky
Let me remind you that we were talking not about personal sins and shortcomings, which everyone certainly has, but about systemic imbalances.
So, tradition (a combination of church opinions, texts and practices) is not a crystal ball, where everything is holistic and valuable. It is rather a treasury or just a warehouse where there are very different kinds of things. Some of them are extremely valuable and useful, others have lost their value, others are useful, but not for me and not now. It is necessary to understand all this for a long time and in detail, without fear of revising the usual opinions. For example, the canons of the Cathedral of Troll, prohibiting the treatment of Jews and bathing with them in the bath, I perceive as meaningless and useless in the current conditions.
Serious difficulties arise when a watchman with a mallet meets at the door of this treasury, who believes that his task is to give out to everyone who comes to them a certain set, rather meager and not very useful. And, most importantly, beat for any non-standard facial expression. And that so many people who came just such a watchman and crave, they do not even need to go inside. Actually, this is what I call "clericalism" and I consider it to be a key problem of modern Russian Orthodoxy. And I do not know what can and should be done with it.
Of course, in addition to the watchmen with clappers, there are a lot of other people, real helpers, brothers, and even spiritual fathers. But they find it difficult, and the further the more difficult. The beater is currently winning.
And, I repeat, what should I do here, it’s not very clear to me yet. (c) Desnitsky
У записи 3 лайков,
0 репостов,
211 просмотров.
0 репостов,
211 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Сергей Рогожкин