МААМАР 1
Состоит из 4 частей:
-Отклонение от путей Торы-глупость
-Несколько аспектов удовольствий
-Человек, высший из созданий, должен получать удовольствия от того, что выше его.
-Обесценивание человека, увлекающегося за материальными целями.
1-1
"И источник из дома Б-га забьёт и напоит долину Шитим"/Йоэль.4-18/
В книге"Мидраш Раба" ("Балак",20) объясняется значение слова "Шитим" как "глупость". В книге "Корни" корень "שטה" объяснён как "отклониться с пути". Например: "Ки тистэ ишто"/Если отклонится его жена/ объясняет РАШИ:"если отклонится с пути скромности". И таков же перевод выражения:"Вает элея" ("...уста лвата..." в арамейском переводе) - "И завернул к ней..." /Брейшит 38-16/. Поэтому называется "йецер ара"/"злое начало"/ - ибо уводит человека изподтишка с верного пути, а потом доносит наверх и свидетельствует обвинению. И это соответствует объяснению в "Мидраше" слова "Шитим" как "Глупость",ибо глупость - отклонение с пути истины. Находим также у благословенной памяти наших мудрецов, что они объединили оба эти значения,как сказано в гмаре /Сота 3-1/ о том, как "отклониться жена": "Не грешит человек иначе, чем если вселился в него дух глупости." Ведь "отклонение /с верного пути/ " и "глупость"- одно и то же,ибо это – отклонение с пути верного, пути истины. /см. также сказанное Маарша в "Хидушей агадот" об изложенном выше/.
Дело в том, что если человек преступает пути Торы увлекается за вожделениями своего сердца получать удовольствия человеческие /даже в дозволенном/, если услаждает душу негой и наслаждениями человеческими больше, чем необходимо для существования его тела, это также нарушение путей Торы, согласно которым обязан каждый человек освящать себя в дозволенном ему.
Как сказано в книге "Хинух", это - повелительная заповедь из Торы. И так же сказано в "Книге средних" /Тания,1-30/, что дозволенным является лишь необходимое для существования тела и даже это нежелательно путём телесных наслаждений, как, например, в еде, а каждый раз лишь чтобы служить Создателю силами, полученными от этой еды.
И так в каждом деле должно быть преднамерение во имя Небес. Но если преднамерение - получить удовольствие и усладить душу свою даже разрешённым, но только для гурманных удовольствий – влечение за этим является преступлением путей Торы и абсолютным "злом" в данный момент и т.д., как сказано в " Книге средних" /Тания,1-7/, что причина влечения за вожделениями и наслаждениями материальными – "отклонение" за "йецер ара"-"злым началом, говорящим ему: "ибо хорошо, что перед тобой и услада для глаз", как сказано о грехе "дерева познания добра и зла" /Брейшит 3-6/ "... И увидела жена,что хорошо дерево в пищу и вожделение для глаз."и т.д." и взяла из плодов его и ела и дала мужу и он ел с ней."
КРАТКОЕ СОДЕРЖАНИЕ: В слове "Шитим"- корень слова "שטה" имеет 2 значения: 1 - отклонение /с пути/, 2 - глупость. Телесное наслаждение даже вещами разрешенными – преступление путей Торы, вызываемое "йецер ара "/"злым началом"/, побуждающим человека "отклониться" с пути истинного. И он же поднимается затем на "небесный суд", чтобы обвинять, ибо он – сатана-обвинитель.
http://chassidus.ru/mayanotecha/admur_rashab/kontros_umayon.htm
Состоит из 4 частей:
-Отклонение от путей Торы-глупость
-Несколько аспектов удовольствий
-Человек, высший из созданий, должен получать удовольствия от того, что выше его.
-Обесценивание человека, увлекающегося за материальными целями.
1-1
"И источник из дома Б-га забьёт и напоит долину Шитим"/Йоэль.4-18/
В книге"Мидраш Раба" ("Балак",20) объясняется значение слова "Шитим" как "глупость". В книге "Корни" корень "שטה" объяснён как "отклониться с пути". Например: "Ки тистэ ишто"/Если отклонится его жена/ объясняет РАШИ:"если отклонится с пути скромности". И таков же перевод выражения:"Вает элея" ("...уста лвата..." в арамейском переводе) - "И завернул к ней..." /Брейшит 38-16/. Поэтому называется "йецер ара"/"злое начало"/ - ибо уводит человека изподтишка с верного пути, а потом доносит наверх и свидетельствует обвинению. И это соответствует объяснению в "Мидраше" слова "Шитим" как "Глупость",ибо глупость - отклонение с пути истины. Находим также у благословенной памяти наших мудрецов, что они объединили оба эти значения,как сказано в гмаре /Сота 3-1/ о том, как "отклониться жена": "Не грешит человек иначе, чем если вселился в него дух глупости." Ведь "отклонение /с верного пути/ " и "глупость"- одно и то же,ибо это – отклонение с пути верного, пути истины. /см. также сказанное Маарша в "Хидушей агадот" об изложенном выше/.
Дело в том, что если человек преступает пути Торы увлекается за вожделениями своего сердца получать удовольствия человеческие /даже в дозволенном/, если услаждает душу негой и наслаждениями человеческими больше, чем необходимо для существования его тела, это также нарушение путей Торы, согласно которым обязан каждый человек освящать себя в дозволенном ему.
Как сказано в книге "Хинух", это - повелительная заповедь из Торы. И так же сказано в "Книге средних" /Тания,1-30/, что дозволенным является лишь необходимое для существования тела и даже это нежелательно путём телесных наслаждений, как, например, в еде, а каждый раз лишь чтобы служить Создателю силами, полученными от этой еды.
И так в каждом деле должно быть преднамерение во имя Небес. Но если преднамерение - получить удовольствие и усладить душу свою даже разрешённым, но только для гурманных удовольствий – влечение за этим является преступлением путей Торы и абсолютным "злом" в данный момент и т.д., как сказано в " Книге средних" /Тания,1-7/, что причина влечения за вожделениями и наслаждениями материальными – "отклонение" за "йецер ара"-"злым началом, говорящим ему: "ибо хорошо, что перед тобой и услада для глаз", как сказано о грехе "дерева познания добра и зла" /Брейшит 3-6/ "... И увидела жена,что хорошо дерево в пищу и вожделение для глаз."и т.д." и взяла из плодов его и ела и дала мужу и он ел с ней."
КРАТКОЕ СОДЕРЖАНИЕ: В слове "Шитим"- корень слова "שטה" имеет 2 значения: 1 - отклонение /с пути/, 2 - глупость. Телесное наслаждение даже вещами разрешенными – преступление путей Торы, вызываемое "йецер ара "/"злым началом"/, побуждающим человека "отклониться" с пути истинного. И он же поднимается затем на "небесный суд", чтобы обвинять, ибо он – сатана-обвинитель.
http://chassidus.ru/mayanotecha/admur_rashab/kontros_umayon.htm
MAAMAR 1
Consists of 4 parts:
- Deviation from the ways of the Torah is stupidity
-A few aspects of pleasure
-A man, the highest of creatures, must receive pleasure from that which is higher than him.
- The depreciation of a person who is fond of material goals.
1-1
“And the spring from the house of Gd will slaughter and give water to the valley of Shitim” / Joel. 4-18/
The book Midrash Raba (Balak, 20) explains the meaning of the word Shitim as "stupidity." In the book "Roots" the root "שטה" is explained as "stray." For example: "Ki tiste ishto" / If his wife deviates / explains RASHI: "if he deviates from the path of modesty." And the translation of the expression is the same: “The Elea is howling” (“... the mouth of a latvah ...” in Aramaic translation) - “And he turned to her ...” / Breishit 38-16 /. Therefore, it is called "yetzer ara" / "evil beginning" / - for it leads a person stealthily out of the right path, and then brings him upstairs and testifies to the accusation. And this corresponds to the explanation in the Midrash of the word Shitim as “Stupidity,” for stupidity is a deviation from the path of truth. We also find in the blessed memory of our sages that they combined both of these meanings, as stated in gmar / Sota 3-1 / on how to "deviate the wife": "A man does not sin otherwise than if he was inspired by the spirit of stupidity." Indeed, “deviation / from the right path /” and “stupidity” are one and the same thing, for it is a deviation from the path of the right, the path of truth. /cm. also said by Maarsha in the "Hidusha Agadot" about the above.
The fact is that if a person violates the Torah’s paths, he is fond of lusts of his heart for human pleasures / even if allowed /, if he delights the soul with bliss and human pleasures more than is necessary for the existence of his body, this is also a violation of the Torah’s paths, according to which everyone is obliged man sanctify himself in what is permitted to him.
As stated in the Hinuh book, this is a commandment from the Torah. And it is also said in the “Book of the average” / Taniya, 1-30 / that what is permitted is only necessary for the existence of the body, and even this is undesirable through bodily pleasures, as, for example, in food, and each time only to serve the Creator with the forces received from this food.
And so in every business there must be premeditation in the name of Heaven. But if the intention is to take pleasure and delight your soul, even if it is permitted, but only for gourmet pleasures, attraction for this is a crime of the Torah’s paths and absolute “evil” at the moment, etc., as stated in the Book of the Middle / Taniya, 1-7 / that the reason for attraction for material lusts and pleasures is "rejection" for "yetzer ara" - an evil beginning, saying to him: "for it is good that before you and delight for the eyes," as it is said about the sin of the "tree of knowledge good and evil "/ Breishit 3-6 /" ... And the wife saw that the tree was good for food and lust for the eyes. "etc." and took from his fruits and ate and gave to her husband, and he ate with her. "
SUMMARY: In the word "Shitim" - the root of the word "שטה" has 2 meanings: 1 - deviation / out of the way /, 2 - stupidity. Bodily enjoyment even with things permitted is a crime of the Torah’s paths, caused by the “Yetzer Ara” / “evil principle” /, which causes a person to “deviate” from the true path. And then he rises to the “heavenly court” to blame, for he is the Satan-accuser.
http://chassidus.ru/mayanotecha/admur_rashab/kontros_umayon.htm
Consists of 4 parts:
- Deviation from the ways of the Torah is stupidity
-A few aspects of pleasure
-A man, the highest of creatures, must receive pleasure from that which is higher than him.
- The depreciation of a person who is fond of material goals.
1-1
“And the spring from the house of Gd will slaughter and give water to the valley of Shitim” / Joel. 4-18/
The book Midrash Raba (Balak, 20) explains the meaning of the word Shitim as "stupidity." In the book "Roots" the root "שטה" is explained as "stray." For example: "Ki tiste ishto" / If his wife deviates / explains RASHI: "if he deviates from the path of modesty." And the translation of the expression is the same: “The Elea is howling” (“... the mouth of a latvah ...” in Aramaic translation) - “And he turned to her ...” / Breishit 38-16 /. Therefore, it is called "yetzer ara" / "evil beginning" / - for it leads a person stealthily out of the right path, and then brings him upstairs and testifies to the accusation. And this corresponds to the explanation in the Midrash of the word Shitim as “Stupidity,” for stupidity is a deviation from the path of truth. We also find in the blessed memory of our sages that they combined both of these meanings, as stated in gmar / Sota 3-1 / on how to "deviate the wife": "A man does not sin otherwise than if he was inspired by the spirit of stupidity." Indeed, “deviation / from the right path /” and “stupidity” are one and the same thing, for it is a deviation from the path of the right, the path of truth. /cm. also said by Maarsha in the "Hidusha Agadot" about the above.
The fact is that if a person violates the Torah’s paths, he is fond of lusts of his heart for human pleasures / even if allowed /, if he delights the soul with bliss and human pleasures more than is necessary for the existence of his body, this is also a violation of the Torah’s paths, according to which everyone is obliged man sanctify himself in what is permitted to him.
As stated in the Hinuh book, this is a commandment from the Torah. And it is also said in the “Book of the average” / Taniya, 1-30 / that what is permitted is only necessary for the existence of the body, and even this is undesirable through bodily pleasures, as, for example, in food, and each time only to serve the Creator with the forces received from this food.
And so in every business there must be premeditation in the name of Heaven. But if the intention is to take pleasure and delight your soul, even if it is permitted, but only for gourmet pleasures, attraction for this is a crime of the Torah’s paths and absolute “evil” at the moment, etc., as stated in the Book of the Middle / Taniya, 1-7 / that the reason for attraction for material lusts and pleasures is "rejection" for "yetzer ara" - an evil beginning, saying to him: "for it is good that before you and delight for the eyes," as it is said about the sin of the "tree of knowledge good and evil "/ Breishit 3-6 /" ... And the wife saw that the tree was good for food and lust for the eyes. "etc." and took from his fruits and ate and gave to her husband, and he ate with her. "
SUMMARY: In the word "Shitim" - the root of the word "שטה" has 2 meanings: 1 - deviation / out of the way /, 2 - stupidity. Bodily enjoyment even with things permitted is a crime of the Torah’s paths, caused by the “Yetzer Ara” / “evil principle” /, which causes a person to “deviate” from the true path. And then he rises to the “heavenly court” to blame, for he is the Satan-accuser.
http://chassidus.ru/mayanotecha/admur_rashab/kontros_umayon.htm
У записи 7 лайков,
1 репостов,
386 просмотров.
1 репостов,
386 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский