11 Хешван — Илула Рахель Имейну
Одним из самых важных дней в месяце Хешван является 11-й – день ухода нашей праматери Рахель.
Рахель была любимой женой Яакова и главой всего дома Израиля. Если считать с первого дня года (1- го Тишрей) – то 11-й Хешван является 41-м днем. А 41 = гематрия слова אם – «мать» — 11-ого Хешвана — День еврейской матери.
«Так говорит Господь: голос слышен в Раме, вопль и горькое рыдание; Рахель плачет о детях своих и не хочет утешиться о детях своих, ибо их нет. Так говорит Господь: удержи голос твой от рыдания и глаза твои от слез… и возвратятся сыновья твои в пределы свои». (Йермиягу, 31, 14)
Когда Рахель постоянно оплакивает изгнания своих детей, еврейского народа, Вс-вышний утешает ее словами: «Удержи свой голос от плача и свои глаза от рыдания, ибо есть награда за твои поступки… твои дети вернутся в их границы». Буквально, «вернутся к своей границе» — относится к возвращению еврейского народа на Землю Израиля. Но, на более глубоком уровне, это относится к возвращению нашего народа к своим духовным корням – вере предков — к своим границам.
Гематрия слова «границы» — גבול точно такая же, как гематрия слова «мать» אם = 41. На иврите Хешван записывается четырьмя буквами: חשון. Границы (первая и последняя буквы) Хешвана являются «хет» ח и «нун» ן, которые вместе пишется слово «хен» — חן, что означает «красота». Слово «хен» — חן, «красота» = 58. 58-й день года — это 28-й день Хешвана.
Рахель описана как самая красивая женщина в Торе. Гематрия двух средних букв, «шин» и «вав» — שו— равно «иша» — אשה, что означает «женщина».
Гематрия слова Хешван = гематрии слов хен иша (женская красота). Это намекает на то, что месяц Хешван носит женскую и материнскую природу.
11-того хешвана ушла в лучший мир Рахель Имейну — проматерь всего еврейского народа. В хронологическом порядке месяц Тишрей, предшествующий Хешвану, считается имеющим отцовскую природу и будучи наполненным еврейскими праздниками, влияет на следующий за ним месяц подобно солнцу, изливающему на луну свой свет.
(по урокам Рав Ицхака Гизбурга)
Известно, что Брискер Ребе посещал в основном Мерон и могилу Рахель Имейну.
Но именно на могиле Рахель он сказал: «это место Тфилы».
В «Эшет Хайиль» пасук «Она, подобно кораблям торговым, издалека приносит хлеб свой» — связан с Рахель.
Торговому кораблю приходится проделывать немалый и нелегкий путь, чтобы доставить в гавань нужный товар. Так и Рахель должна была пройти большой путь в молитве, прежде, чем смогла выпросить себе сына у Б-га. Подобно кораблю, одинокому в своем плавании, она тоже была одинока. Ей никто не помог, даже любимый муж. Когда она попросила его помолиться, чтоб Б-г дал ей сына, он ответил: «Я что, вместо Вс-вышнего?». Мидраш говорит, что о рождении Йосефа сказано: «И вспомнил Вс-вышний Рахель». (Рахель, а не Яакова!)
У всех потомков Рахели символика цадиким (праведников), а у потомков Леи – баалей-тшува. Из потомков Леи страсти неизбежно будут вырываться, неправильные поступки совершаться, и только потом, постфактум, им нужно будет исправлять содеянное.
(Хава Куперман, Оалей Яаков)
11 Хешвана — сгула на рождение детей:
«Вайизкор Элоhим эт-Рахель вайишма элеhа Элоhим вайифтах эт-Рахма. Ватаhар ватэлэд бен ватомер асаф Элоhим эт-хэрпати. Ватикра эт-шемо Йосеф лэмор Йосеф Ад-най ли бен Ахэр».
(И вспомнил Всесильный о Рахель, и услышал ее Всесильный, и отверз утробу ее. И зачала она, и родила сына, и сказала: «Снял Всесильный позор мой». И нарекла ему имя Йосеф, говоря: «да прибавит мне Б-г другого сына».
(Берешит, Ваецэ 30:22)
Одним из самых важных дней в месяце Хешван является 11-й – день ухода нашей праматери Рахель.
Рахель была любимой женой Яакова и главой всего дома Израиля. Если считать с первого дня года (1- го Тишрей) – то 11-й Хешван является 41-м днем. А 41 = гематрия слова אם – «мать» — 11-ого Хешвана — День еврейской матери.
«Так говорит Господь: голос слышен в Раме, вопль и горькое рыдание; Рахель плачет о детях своих и не хочет утешиться о детях своих, ибо их нет. Так говорит Господь: удержи голос твой от рыдания и глаза твои от слез… и возвратятся сыновья твои в пределы свои». (Йермиягу, 31, 14)
Когда Рахель постоянно оплакивает изгнания своих детей, еврейского народа, Вс-вышний утешает ее словами: «Удержи свой голос от плача и свои глаза от рыдания, ибо есть награда за твои поступки… твои дети вернутся в их границы». Буквально, «вернутся к своей границе» — относится к возвращению еврейского народа на Землю Израиля. Но, на более глубоком уровне, это относится к возвращению нашего народа к своим духовным корням – вере предков — к своим границам.
Гематрия слова «границы» — גבול точно такая же, как гематрия слова «мать» אם = 41. На иврите Хешван записывается четырьмя буквами: חשון. Границы (первая и последняя буквы) Хешвана являются «хет» ח и «нун» ן, которые вместе пишется слово «хен» — חן, что означает «красота». Слово «хен» — חן, «красота» = 58. 58-й день года — это 28-й день Хешвана.
Рахель описана как самая красивая женщина в Торе. Гематрия двух средних букв, «шин» и «вав» — שו— равно «иша» — אשה, что означает «женщина».
Гематрия слова Хешван = гематрии слов хен иша (женская красота). Это намекает на то, что месяц Хешван носит женскую и материнскую природу.
11-того хешвана ушла в лучший мир Рахель Имейну — проматерь всего еврейского народа. В хронологическом порядке месяц Тишрей, предшествующий Хешвану, считается имеющим отцовскую природу и будучи наполненным еврейскими праздниками, влияет на следующий за ним месяц подобно солнцу, изливающему на луну свой свет.
(по урокам Рав Ицхака Гизбурга)
Известно, что Брискер Ребе посещал в основном Мерон и могилу Рахель Имейну.
Но именно на могиле Рахель он сказал: «это место Тфилы».
В «Эшет Хайиль» пасук «Она, подобно кораблям торговым, издалека приносит хлеб свой» — связан с Рахель.
Торговому кораблю приходится проделывать немалый и нелегкий путь, чтобы доставить в гавань нужный товар. Так и Рахель должна была пройти большой путь в молитве, прежде, чем смогла выпросить себе сына у Б-га. Подобно кораблю, одинокому в своем плавании, она тоже была одинока. Ей никто не помог, даже любимый муж. Когда она попросила его помолиться, чтоб Б-г дал ей сына, он ответил: «Я что, вместо Вс-вышнего?». Мидраш говорит, что о рождении Йосефа сказано: «И вспомнил Вс-вышний Рахель». (Рахель, а не Яакова!)
У всех потомков Рахели символика цадиким (праведников), а у потомков Леи – баалей-тшува. Из потомков Леи страсти неизбежно будут вырываться, неправильные поступки совершаться, и только потом, постфактум, им нужно будет исправлять содеянное.
(Хава Куперман, Оалей Яаков)
11 Хешвана — сгула на рождение детей:
«Вайизкор Элоhим эт-Рахель вайишма элеhа Элоhим вайифтах эт-Рахма. Ватаhар ватэлэд бен ватомер асаф Элоhим эт-хэрпати. Ватикра эт-шемо Йосеф лэмор Йосеф Ад-най ли бен Ахэр».
(И вспомнил Всесильный о Рахель, и услышал ее Всесильный, и отверз утробу ее. И зачала она, и родила сына, и сказала: «Снял Всесильный позор мой». И нарекла ему имя Йосеф, говоря: «да прибавит мне Б-г другого сына».
(Берешит, Ваецэ 30:22)
11 Cheshvan - Ilula Rachel Imeinu
One of the most important days in the month of Cheshvan is the 11th - the day of the departure of our foremother Rachel.
Rachel was Jacob's beloved wife and head of the whole house of Israel. If you count from the first day of the year (1st Tishrei) - then the 11th Cheshvan is the 41st day. And 41 = the gematria of the word אם - "mother" - 11th Heswan - Jewish Mother’s Day.
“Thus saith the Lord: a voice is heard in Rama, a cry and a bitter sob; Rachel weeps for her children and does not want to console herself about her children, for they are not. Thus says the Lord: keep your voice from sobbing and your eyes from tears ... and your sons will return to their borders. " (Yermiyahu, 31, 14)
When Rachel constantly mourns the expulsion of her children, the Jewish people, Almighty consoles her with the words: "Keep your voice from crying and your eyes from sobbing, for there is a reward for your actions ... your children will return to their borders." Literally, “return to their border” - refers to the return of the Jewish people to the Land of Israel. But, at a deeper level, this refers to the return of our people to their spiritual roots - the faith of their ancestors - to their borders.
The gematria of the word “borders” - גבול is exactly the same as the gematria of the word “mother” אם = 41. In Hebrew, Heswan is written in four letters: חשון. The boundaries (first and last letters) of Heshwan are “hat” ח and “nun” ן, which together spell the word “hen” - חן, which means “beauty”. The word “hen” is חן, “beauty” = 58. The 58th day of the year is the 28th day of Heswan.
Rachel is described as the most beautiful woman in the Torah. Gematria of two middle letters, “shin” and “vav” - שו - is equal to “isha” - אשה, which means “woman”.
Gematria words Heshan = gematria words hen isha (female beauty). This alludes to the fact that the month of Cheshvan is of a female and maternal nature.
On the 11th of hashvana, Rachel Imeinu went into the better world - the promater of the entire Jewish people. In chronological order, the month of Tishrei, preceding Cheshvan, is considered to have a paternal nature and, being filled with Jewish holidays, affects the next month after it like the sun pouring its light onto the moon.
(based on the lessons of Rav Yitzhak Gizburg)
It is known that Brisker Rebbe visited mainly Meron and the grave of Rachel Imein.
But it was on the grave of Rachel that he said: "this is the place of Tefila."
In "Eshet Hail" pasuk "She, like merchant ships, brings her bread from afar" - connected with Rachel.
A merchant ship has to make a considerable and difficult journey to deliver the necessary goods to the harbor. So Rachel had to go a long way in prayer before being able to beg her son from Gd. Like a ship alone in her voyage, she was also alone. Nobody helped her, even her beloved husband. When she asked him to pray that Gd would give her a son, he replied: "What am I, instead of the Almighty?" Midrash says that about the birth of Yosef it is said: "And the Most High Rachel remembered." (Rachel, not Yaakov!)
All the descendants of Rachel have the symbolism of the tzadikim (righteous), and the descendants of Leah have the Baalei Tshuva. Passions will inevitably break out from Leia’s descendants, wrong actions will be committed, and only then, after the fact, they will need to correct their deeds.
(Hawa Kuperman, Oalei Yaakov)
11 Heshvana - child birth reckoning:
“Vayizkor Elohim et-Rachel vayishma eleha Elohim vayiftah et-Rahma. Vatahar vatelad ben vatomer asaf Elohim et-herpati. The Vaticra et Shemo Yosef Laemor Yosef Ad-Nai Li Bin Aher. "
(And the Almighty remembered Rachel, and the Almighty heard her, and opened her womb. And she conceived, and gave birth to a son, and said: “My Almighty took off his shame.” And she called his name Yosef, saying: “May Gd give me another son. "
(Bereshit, Waecae 30:22)
One of the most important days in the month of Cheshvan is the 11th - the day of the departure of our foremother Rachel.
Rachel was Jacob's beloved wife and head of the whole house of Israel. If you count from the first day of the year (1st Tishrei) - then the 11th Cheshvan is the 41st day. And 41 = the gematria of the word אם - "mother" - 11th Heswan - Jewish Mother’s Day.
“Thus saith the Lord: a voice is heard in Rama, a cry and a bitter sob; Rachel weeps for her children and does not want to console herself about her children, for they are not. Thus says the Lord: keep your voice from sobbing and your eyes from tears ... and your sons will return to their borders. " (Yermiyahu, 31, 14)
When Rachel constantly mourns the expulsion of her children, the Jewish people, Almighty consoles her with the words: "Keep your voice from crying and your eyes from sobbing, for there is a reward for your actions ... your children will return to their borders." Literally, “return to their border” - refers to the return of the Jewish people to the Land of Israel. But, at a deeper level, this refers to the return of our people to their spiritual roots - the faith of their ancestors - to their borders.
The gematria of the word “borders” - גבול is exactly the same as the gematria of the word “mother” אם = 41. In Hebrew, Heswan is written in four letters: חשון. The boundaries (first and last letters) of Heshwan are “hat” ח and “nun” ן, which together spell the word “hen” - חן, which means “beauty”. The word “hen” is חן, “beauty” = 58. The 58th day of the year is the 28th day of Heswan.
Rachel is described as the most beautiful woman in the Torah. Gematria of two middle letters, “shin” and “vav” - שו - is equal to “isha” - אשה, which means “woman”.
Gematria words Heshan = gematria words hen isha (female beauty). This alludes to the fact that the month of Cheshvan is of a female and maternal nature.
On the 11th of hashvana, Rachel Imeinu went into the better world - the promater of the entire Jewish people. In chronological order, the month of Tishrei, preceding Cheshvan, is considered to have a paternal nature and, being filled with Jewish holidays, affects the next month after it like the sun pouring its light onto the moon.
(based on the lessons of Rav Yitzhak Gizburg)
It is known that Brisker Rebbe visited mainly Meron and the grave of Rachel Imein.
But it was on the grave of Rachel that he said: "this is the place of Tefila."
In "Eshet Hail" pasuk "She, like merchant ships, brings her bread from afar" - connected with Rachel.
A merchant ship has to make a considerable and difficult journey to deliver the necessary goods to the harbor. So Rachel had to go a long way in prayer before being able to beg her son from Gd. Like a ship alone in her voyage, she was also alone. Nobody helped her, even her beloved husband. When she asked him to pray that Gd would give her a son, he replied: "What am I, instead of the Almighty?" Midrash says that about the birth of Yosef it is said: "And the Most High Rachel remembered." (Rachel, not Yaakov!)
All the descendants of Rachel have the symbolism of the tzadikim (righteous), and the descendants of Leah have the Baalei Tshuva. Passions will inevitably break out from Leia’s descendants, wrong actions will be committed, and only then, after the fact, they will need to correct their deeds.
(Hawa Kuperman, Oalei Yaakov)
11 Heshvana - child birth reckoning:
“Vayizkor Elohim et-Rachel vayishma eleha Elohim vayiftah et-Rahma. Vatahar vatelad ben vatomer asaf Elohim et-herpati. The Vaticra et Shemo Yosef Laemor Yosef Ad-Nai Li Bin Aher. "
(And the Almighty remembered Rachel, and the Almighty heard her, and opened her womb. And she conceived, and gave birth to a son, and said: “My Almighty took off his shame.” And she called his name Yosef, saying: “May Gd give me another son. "
(Bereshit, Waecae 30:22)
У записи 7 лайков,
1 репостов,
316 просмотров.
1 репостов,
316 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский