"И СОТКЕШЬ МАНТИЮ, НА КОТОРУЮ ОДЕВАЕТСЯ ЭЙФОД, ЦЕЛИКОМ ИЗ ГОЛУБОЙ ШЕРСТИ... И СДЕЛАЕШЬ НА ПОДОЛЕ ЕЕ... ЗОЛОТОЙ КОЛОКОЛЬЧИК И ГРАНАТ, ЗОЛОТОЙ КОЛОКОЛЬЧИК И ГРАНАТ, ПУСТЬ БУДУТ ПО ВСЕМУ ПОДОЛУ МАНТИИ ВОКРУГ... И БУДЕТ СЛЫШЕН ЗВУК ЕГО, КОГДА БУДЕТ ОН [ПЕРВОСВЯЩЕННИК] ВХОДИТЬ В СВЯТИЛИЩЕ"
["Тецаве" 28:31-35]
Звучание колокольчиков при входе Первосвященника в Святилище было настолько принципиальной [деталью Служения], что, заканчивает Тора: "...и не умрет", - звук колокольчиков делает службу Первосвященника полной. Отсутствие же этого звука влечет за собой для Первосвященника смерть!
Объяснение этому - в следующем:
Первосвященник служит от имени всего народа, является его посланником. Когда он входит в Святилище, то "берет с собой", внутрь Святилища, весь народ, - даже тех, кто является "подолом мантии" - тех, кто далек от Все-вышнего и Его Торы. Такие люди, когда решают удалиться от своего плачевного духовного состояния, "убежать" от зла, не делают это постепенно, спокойно. Напротив, они "прорываются ко Святилищу" сразу, с великим шумом, со всем "штурмом", [на который способен], подобно тонущему в море, изо всех сил кричащему, чтобы его вытащили из губительной для его жизни воды.
И поскольку Первосвященник является посланцем евреев также и такого типа, - его вхождение в Святилище сопровождается звоном колокольчиков, символизируя "побег ото зла" евреев, находящихся в положении "подола мантии".
* * *
Наше поколение - последнее поколение Изгнания - "поколение подола мантии", и мы должны позаботиться, чтобы у него нашлись "колокольчики".
- Занимаясь святым Служением, приближая сердца Израиля к их Отцу, что в Небесах, нельзя делать это тихо и скрыто, надо это делать со "святым шумом".
Не надо стыдиться выйти на улицу города и закричать: "Евреи! Слушайте слово Все-вышнего! Одевайте тфилин! Устанавливайте на своих дверях мезузу!.." - И в заслугу этого крика мы удостоимся в скорости осуществления обещания: "И будет в тот день: протрубит великий шофар", - шофар Избавления, мы услышим звук шофара, "возвещающий, возвещающий и говорящий": вот пришел Мошиах!
["Тецаве" 28:31-35]
Звучание колокольчиков при входе Первосвященника в Святилище было настолько принципиальной [деталью Служения], что, заканчивает Тора: "...и не умрет", - звук колокольчиков делает службу Первосвященника полной. Отсутствие же этого звука влечет за собой для Первосвященника смерть!
Объяснение этому - в следующем:
Первосвященник служит от имени всего народа, является его посланником. Когда он входит в Святилище, то "берет с собой", внутрь Святилища, весь народ, - даже тех, кто является "подолом мантии" - тех, кто далек от Все-вышнего и Его Торы. Такие люди, когда решают удалиться от своего плачевного духовного состояния, "убежать" от зла, не делают это постепенно, спокойно. Напротив, они "прорываются ко Святилищу" сразу, с великим шумом, со всем "штурмом", [на который способен], подобно тонущему в море, изо всех сил кричащему, чтобы его вытащили из губительной для его жизни воды.
И поскольку Первосвященник является посланцем евреев также и такого типа, - его вхождение в Святилище сопровождается звоном колокольчиков, символизируя "побег ото зла" евреев, находящихся в положении "подола мантии".
* * *
Наше поколение - последнее поколение Изгнания - "поколение подола мантии", и мы должны позаботиться, чтобы у него нашлись "колокольчики".
- Занимаясь святым Служением, приближая сердца Израиля к их Отцу, что в Небесах, нельзя делать это тихо и скрыто, надо это делать со "святым шумом".
Не надо стыдиться выйти на улицу города и закричать: "Евреи! Слушайте слово Все-вышнего! Одевайте тфилин! Устанавливайте на своих дверях мезузу!.." - И в заслугу этого крика мы удостоимся в скорости осуществления обещания: "И будет в тот день: протрубит великий шофар", - шофар Избавления, мы услышим звук шофара, "возвещающий, возвещающий и говорящий": вот пришел Мошиах!
"AND CUT OFF THE MANTLE ON WHICH THE EIPHOD IS DRESSED WHOLE OF BLUE WOOL ... AND WILL MAKE IT ON HERE ... GOLDEN BELL AND GARNET, GOLD BELL AND GARNET, I WILL BE LITTLE WHEN I WILL BE AWAY ... WHEN HE [PRIEST] WILL ENTER THE SANCTUARY "
[Tetsave 28: 31-35]
The sound of the bells at the entrance of the High Priest to the Sanctuary was so principled [a detail of the Service] that the Torah ends: “... and he will not die,” the sound of the bells makes the High Priest's service complete. The absence of this sound entails death for the High Priest!
The explanation for this is as follows:
The high priest serves on behalf of the whole people, is his messenger. When he enters the Sanctuary, he "takes" with him, inside the Sanctuary, all the people - even those who are the "hem of the mantle" - those who are far from the Almighty and His Torah. Such people, when they decide to move away from their deplorable spiritual state, "run away" from evil, do not do it gradually, calmly. On the contrary, they “break through to the Sanctuary” at once, with great noise, with all the “assault” [which they are capable of], like a man drowning in the sea, screaming with all his might to be pulled out of the destructive water for his life.
And since the High Priest is also a messenger of Jews of this type as well, his entry into the Sanctuary is accompanied by the ringing of bells, symbolizing the "flight from evil" of Jews who are in the "hem of the mantle" position.
* * *
Our generation is the last generation of the Exile - the “generation of the hem of the mantle,” and we must make sure that he has “bells”.
- Engaged in holy Service, bringing the hearts of Israel closer to their Father, that in Heaven, you can’t do it quietly and secretly, you need to do this with a "holy noise."
Do not be ashamed to go out into the streets of the city and shout: "Jews! Listen to the word of the Almighty! Wear tefillin! Install mezuzah on your door! .." - And to the credit of this cry we will be rewarded with the speed of the promise: "And it will be that day : the great shofar will blow, "the shofar of Deliverance, we will hear the sound of the shofar," proclaiming, proclaiming and speaking ": here came Moshiach!
[Tetsave 28: 31-35]
The sound of the bells at the entrance of the High Priest to the Sanctuary was so principled [a detail of the Service] that the Torah ends: “... and he will not die,” the sound of the bells makes the High Priest's service complete. The absence of this sound entails death for the High Priest!
The explanation for this is as follows:
The high priest serves on behalf of the whole people, is his messenger. When he enters the Sanctuary, he "takes" with him, inside the Sanctuary, all the people - even those who are the "hem of the mantle" - those who are far from the Almighty and His Torah. Such people, when they decide to move away from their deplorable spiritual state, "run away" from evil, do not do it gradually, calmly. On the contrary, they “break through to the Sanctuary” at once, with great noise, with all the “assault” [which they are capable of], like a man drowning in the sea, screaming with all his might to be pulled out of the destructive water for his life.
And since the High Priest is also a messenger of Jews of this type as well, his entry into the Sanctuary is accompanied by the ringing of bells, symbolizing the "flight from evil" of Jews who are in the "hem of the mantle" position.
* * *
Our generation is the last generation of the Exile - the “generation of the hem of the mantle,” and we must make sure that he has “bells”.
- Engaged in holy Service, bringing the hearts of Israel closer to their Father, that in Heaven, you can’t do it quietly and secretly, you need to do this with a "holy noise."
Do not be ashamed to go out into the streets of the city and shout: "Jews! Listen to the word of the Almighty! Wear tefillin! Install mezuzah on your door! .." - And to the credit of this cry we will be rewarded with the speed of the promise: "And it will be that day : the great shofar will blow, "the shofar of Deliverance, we will hear the sound of the shofar," proclaiming, proclaiming and speaking ": here came Moshiach!
У записи 10 лайков,
2 репостов,
285 просмотров.
2 репостов,
285 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский