ТРАПЕЗА МОШИАХА
Основатель хасидского движения рабби Исраэль Баал-Шем-Тов ввел обычай в последний день Песаха устраивать третью трапезу и назвал ее «трапезой Мошиаха», поскольку в этот день земля озаряется светом Мошиаха. Семь поколений спустя, в начале XX века, пятый Любавичский Ребе, рабби Шолом-Дов-Бер добавил к обычаям этой трапезы правило, уподобляющее «трапезу Мошиаха» пасхальному седеру. Принято начинать эту трапезу после дневной молитвы, и в ходе ее выпивают четыре бокала вина — как напоминание о четырех бокалах, которыми, по словам наших пророков, Всевышний утешит народ Израиля после окончательного и полного его Освобождения (Геулы). Эту трапезу можно провести также и дома, с семьей.
* * *
В последнем дне праздника Песах присутствуют два несоответствия, более того, две противоположности. С одной стороны — это единственный праздник, в который не произносят благословение «шеехеяну», но в то же время радость и веселье последнего дня Песаха больше чем в любой другой день этого праздника.
Объяснение этому дал Ребе שליט"א Король Мошиах. Он объяснил, что в первый день Песаха евреи празднуют то, что Всевышний вывел их из Египта, а последний день Песаха — это праздник в честь будущего Освобождения. Таким образом, первый день Песаха относится к прошлому, а последний день — к будущему. Это является также объяснением того, что Баал-Шем-Тов устраивал третью трапезу в последний день Песаха и называл ее «трапезой Мошиаха».
Можно предположить, что делал так он из-за того что в «афтаре» последнего дня Песаха идет речь о Мошиахе, однако это не может быть причиной для устроения третьей трапезы, хотя бы потому, что «афтара» читается утром, перед второй праздничной трапезой. Но если вдуматься, то надо признать, что и «афтара» на тему Мошиаха, и особая третья трапеза имеют одну и ту же причину. Она заключается в том, что внутренний смысл последнего дня Песаха связан с Мошиахом, и поэтому Баал-Шем-Тов, которому были открыты самые глубокие секреты Торы, установил в последний день Песаха устраивать «трапезу Мошиаха».
И так как последний день Песаха напрямую связан с Мошиахом, то большую часть хасидских лекций, которые давали все главы ХАБАДа в этот день, связаны с Освобождением и Мошиахом.
Несмотря на то, что в последний день Песаха радость евреев очень велика, в этот день не произносят благословение «шеехеяну». Потому, что это благословение мы произносим только на нечто ощущаемое телом и сердцем, то есть то, смысл чего понятен и виден нашим глазам. А так как наша радость о будущем Освобождении, которого в данный момент не видно, то благославлять «шеехеяну» нельзя.
Но, несмотря ни на что, это самая великая радость, так как ничего не может быть большей радостью, чем грядущее Освобождение.
Источник: https://www.moshiach.ru/moshiach/geula/125_5_5.html
© www.moshiach.ru
Основатель хасидского движения рабби Исраэль Баал-Шем-Тов ввел обычай в последний день Песаха устраивать третью трапезу и назвал ее «трапезой Мошиаха», поскольку в этот день земля озаряется светом Мошиаха. Семь поколений спустя, в начале XX века, пятый Любавичский Ребе, рабби Шолом-Дов-Бер добавил к обычаям этой трапезы правило, уподобляющее «трапезу Мошиаха» пасхальному седеру. Принято начинать эту трапезу после дневной молитвы, и в ходе ее выпивают четыре бокала вина — как напоминание о четырех бокалах, которыми, по словам наших пророков, Всевышний утешит народ Израиля после окончательного и полного его Освобождения (Геулы). Эту трапезу можно провести также и дома, с семьей.
* * *
В последнем дне праздника Песах присутствуют два несоответствия, более того, две противоположности. С одной стороны — это единственный праздник, в который не произносят благословение «шеехеяну», но в то же время радость и веселье последнего дня Песаха больше чем в любой другой день этого праздника.
Объяснение этому дал Ребе שליט"א Король Мошиах. Он объяснил, что в первый день Песаха евреи празднуют то, что Всевышний вывел их из Египта, а последний день Песаха — это праздник в честь будущего Освобождения. Таким образом, первый день Песаха относится к прошлому, а последний день — к будущему. Это является также объяснением того, что Баал-Шем-Тов устраивал третью трапезу в последний день Песаха и называл ее «трапезой Мошиаха».
Можно предположить, что делал так он из-за того что в «афтаре» последнего дня Песаха идет речь о Мошиахе, однако это не может быть причиной для устроения третьей трапезы, хотя бы потому, что «афтара» читается утром, перед второй праздничной трапезой. Но если вдуматься, то надо признать, что и «афтара» на тему Мошиаха, и особая третья трапеза имеют одну и ту же причину. Она заключается в том, что внутренний смысл последнего дня Песаха связан с Мошиахом, и поэтому Баал-Шем-Тов, которому были открыты самые глубокие секреты Торы, установил в последний день Песаха устраивать «трапезу Мошиаха».
И так как последний день Песаха напрямую связан с Мошиахом, то большую часть хасидских лекций, которые давали все главы ХАБАДа в этот день, связаны с Освобождением и Мошиахом.
Несмотря на то, что в последний день Песаха радость евреев очень велика, в этот день не произносят благословение «шеехеяну». Потому, что это благословение мы произносим только на нечто ощущаемое телом и сердцем, то есть то, смысл чего понятен и виден нашим глазам. А так как наша радость о будущем Освобождении, которого в данный момент не видно, то благославлять «шеехеяну» нельзя.
Но, несмотря ни на что, это самая великая радость, так как ничего не может быть большей радостью, чем грядущее Освобождение.
Источник: https://www.moshiach.ru/moshiach/geula/125_5_5.html
© www.moshiach.ru
MEAL OF MOSHIAHA
The founder of the Hasidic movement, Rabbi Yisrael Baal Shem Tov, introduced the custom on the last day of Passover to have a third meal and called it “the meal of Moshiach,” because on this day the earth is illuminated with the light of Moshiach. Seven generations later, at the beginning of the 20th century, the fifth Lubavitcher Rebbe, Rabbi Sholom-Dov-Ber, added to the customs of this meal a rule likening the “meal of Moshiach” to the Passover seder. It is customary to start this meal after a day's prayer, and during it they drink four glasses of wine - as a reminder of the four glasses with which, according to our prophets, the Almighty will comfort the people of Israel after their final and complete Liberation (Geula). This meal can also be held at home, with family.
* * *
In the last day of Passover there are two inconsistencies, moreover, two opposites. On the one hand, this is the only holiday in which they don’t pronounce the blessing to “Sheekheyan”, but at the same time, the joy and fun of the last day of Passover is more than any other day of this holiday.
The explanation was given by the Rebbe שליט"א King Moshiach, who explained that on the first day of Passover, the Jews celebrate that the Most High brought them out of Egypt, and the last day of Passover is a holiday in honor of the future Liberation. , and the last day to the future. ”This is also an explanation of the fact that the Baal Shem Tov made the third meal on the last day of Passover and called it“ the meal of Moshiach. ”
It can be assumed that he did so due to the fact that in the “aftara” of the last day of Passover we are talking about Moshiach, but this cannot be a reason for arranging a third meal, if only because the “aftara” is read in the morning, before the second festive meal . But if you think about it, you have to admit that both the “aftara” on the theme of Moshiach and the special third meal have the same reason. It lies in the fact that the inner meaning of the last day of Passover is connected with Moshiach, and therefore the Baal Shem Tov, to whom the deepest secrets of the Torah were revealed, established on the last day of Passover to arrange a "meal of Moshiach."
And since the last day of Passover is directly connected with Moshiach, most of the Hasidic lectures given by all the heads of Chabad on that day are connected with Liberation and Moshiach.
Despite the fact that the joy of the Jews is very great on the last day of Passover, the blessing of “Sheekheyan” is not pronounced on this day. Because we pronounce this blessing only on something felt by the body and heart, that is, the meaning of which is understandable and visible to our eyes. And since our joy about the future Liberation, which is currently not visible, it is impossible to bless the “sheekheyana”.
But, in spite of everything, this is the greatest joy, since nothing can be greater joy than the coming Liberation.
Source: https://www.moshiach.ru/moshiach/geula/125_5_5.html
© www.moshiach.ru
The founder of the Hasidic movement, Rabbi Yisrael Baal Shem Tov, introduced the custom on the last day of Passover to have a third meal and called it “the meal of Moshiach,” because on this day the earth is illuminated with the light of Moshiach. Seven generations later, at the beginning of the 20th century, the fifth Lubavitcher Rebbe, Rabbi Sholom-Dov-Ber, added to the customs of this meal a rule likening the “meal of Moshiach” to the Passover seder. It is customary to start this meal after a day's prayer, and during it they drink four glasses of wine - as a reminder of the four glasses with which, according to our prophets, the Almighty will comfort the people of Israel after their final and complete Liberation (Geula). This meal can also be held at home, with family.
* * *
In the last day of Passover there are two inconsistencies, moreover, two opposites. On the one hand, this is the only holiday in which they don’t pronounce the blessing to “Sheekheyan”, but at the same time, the joy and fun of the last day of Passover is more than any other day of this holiday.
The explanation was given by the Rebbe שליט"א King Moshiach, who explained that on the first day of Passover, the Jews celebrate that the Most High brought them out of Egypt, and the last day of Passover is a holiday in honor of the future Liberation. , and the last day to the future. ”This is also an explanation of the fact that the Baal Shem Tov made the third meal on the last day of Passover and called it“ the meal of Moshiach. ”
It can be assumed that he did so due to the fact that in the “aftara” of the last day of Passover we are talking about Moshiach, but this cannot be a reason for arranging a third meal, if only because the “aftara” is read in the morning, before the second festive meal . But if you think about it, you have to admit that both the “aftara” on the theme of Moshiach and the special third meal have the same reason. It lies in the fact that the inner meaning of the last day of Passover is connected with Moshiach, and therefore the Baal Shem Tov, to whom the deepest secrets of the Torah were revealed, established on the last day of Passover to arrange a "meal of Moshiach."
And since the last day of Passover is directly connected with Moshiach, most of the Hasidic lectures given by all the heads of Chabad on that day are connected with Liberation and Moshiach.
Despite the fact that the joy of the Jews is very great on the last day of Passover, the blessing of “Sheekheyan” is not pronounced on this day. Because we pronounce this blessing only on something felt by the body and heart, that is, the meaning of which is understandable and visible to our eyes. And since our joy about the future Liberation, which is currently not visible, it is impossible to bless the “sheekheyana”.
But, in spite of everything, this is the greatest joy, since nothing can be greater joy than the coming Liberation.
Source: https://www.moshiach.ru/moshiach/geula/125_5_5.html
© www.moshiach.ru
У записи 12 лайков,
2 репостов,
293 просмотров.
2 репостов,
293 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский