Тания 21 Тишрея.
Святое послание
Глава двадцать третья
עַל כֵּן, אֲהוּבַי אַחַי וְרֵעַי, אַל נָא תָּרֵעוּ הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת,
Так что, любимые мои, братья и друзья, не совершайте это великое зло
До или после молитвы устраивать сборище пустословов, не дай Б-г!
וּתְנוּ כָּבוֹד לָה' אֱלֹהֵיכֶם בְּטֶרֶם יַחְשִׁךְ, דְּהַיְנוּ בֵּין מִנְחָה לְמַעֲרִיב כָּל יְמוֹת הַחֹל,
и «почитайте Б-га, Б-га вашего, пока не стемнело», — то есть изучая вдесятером сокровенные аспекты Торы между молитвами «Минха» и «Маарив» во все будние дни.
По Йермияу, 13:16. Слушайте и внимайте; не заноситесь, ибо Б-г изрек это. Воздайте славу Всевышнему Б-гу вашему, пока еще не наступила тьма и пока еще ноги ваши не споткнулись на горах мрака; и будете вы надеяться на свет, а Он превратит его в тень смерти, обратит в густую тьму. Если же вы не послушаете этого, то будет душа моя плакать втайне из-за гордости вашей; и слезы прольются из глаз моих, и глаза мои изойдут слезами, потому что взято будет в плен стадо Всевышнего». Можно предположить, что «пока не стемнело» означает здесь «пока вы еще не погрязли окончательно во зле пустословия».
[Почему Алтер Ребе не говорит здесь о первой молитве в течение дня, об утреней молитве Шахарит? Вероятно потому, что о запрете заниматься своими личными делами до молитвы Шахарит прямо указано в Шулхан арухе. Также после молитвы есть известная обязанность заняться коллективным изучением Торы — из синагоги следуют в дом учения. Примечание Любавичского Ребе Шлита].
לִלְמֹד בַּעֲשָׂרָה פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא אַגָּדָה שֶׁבְּסֵפֶר "עֵין יַעֲקֹב", שֶׁרֹב סוֹדוֹת הַתּוֹרָה גְּנוּזִין בָּהּ, וּמְכַפֶּרֶת עֲוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם, כַּמְּבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל,
Они освящены в Агаде [— составной части Талмуда], собранной в книге «Эйн Яаков». В ней [в аллегорической форме] зашифрована большая часть тайн Торы, и [ее изучение] очищает человека от грехов, как это объясняется в трудах раби Ицхака Лурии [«Аризал»].
«Агада» — буквально «сказания». Это часть духовного учения, освещающего морально-этические и нравственные темы, а также обсуждающего тайны мироздания и Б-га — в основном, в аллегорической форме. В Агаде приводятся различные интерпретации стихов Танаха, а также описываются исторические события, жизнь исторических персонажей и мудрецов Талмуда.
О необходимости такой учебы смотре в Законах изучения Торы Алтер Ребе (2:2): Надо также посвящать часть времени толкованиям Агады, с тем, чтобы обдумывать ее этический смысл и посредством этого познавать Всевышнего. Так и говорят мудрецы: «Хочешь познать Того, Чьим словом была создана вселенная? Изучай Агаду и ты познаешь Его и присоединишься к путям Его». Большая часть таинств Торы, представляющих собой учение каббалы и знание о Всевышнем, скрыты в Агаде». Также об этом сказано в предисловии Рамбана к «Шир а-ширим».
וְהַנִּגְלוֹת שֶׁבָּהּ הֵן דַּרְכֵי ה' שֶׁיֵּלֵךְ בָּהֶם הָאָדָם, וְיָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ בְּמִלֵי דִּשְׁמַיָּא וּבְמִלֵּי דְּעָלְמָא, וְכַיָּדוּעַ לְכָל חַכְמֵי לֵב.
Прямым же текстом [в Агаде] говорится о путях Всевышнего, которыми должен идти человек; [ее содержание] заставляет нас задуматься о наших поступках по отношению к Небесам и [о поведении] в быту — это известно всем мудрым, [стремящимся познать истину не только разумом, но и] сердцем.
וְגַם לִלְמֹד מְעַט בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ אֹרַח חַיִּים הֲלָכוֹת הַצְּרִיכוֹת לְכָל אָדָם,
Следует также уделять время изучению раздела «Орах хаим» книги «Шулхан арух», где приведены законы, которые необходимо знать каждому,
Перед наступлением вечера между молитвами Минха и Маарив.
וְעַל זֶה אָמְרוּ רַזַ"ל: "כָּל הַשּׁוֹנֶה הֲלָכוֹת בְּכָל יוֹם כוּ'",
об этом говорили наши учители: «Всякому, кто ежедневно изучает законы, [обеспечен удел в грядущем мире]».
Вавилонский Талмуд, трактат Мегила, 26б.
שֶׁהֵן הֲלָכוֹת בְּרוּרוֹת וּפְסוּקוֹת הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה,
Здесь речь идет об изучении законов из таких источников, где они сформулированы четко и лаконично, чтобы ими можно было руководствоваться на практике,
כַּמְּבֹאָר בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י זַ"ל שָׁם.
как объясняется в комментарии Раши, благословенной памяти [к Талмуду].
Согласно объяснению Раши, под словом «законы» («алахот») подразумевают мудрецы четко сформулированные законы, без всей сопутствующей выводу этого закона дискуссии мудрецов. Вавилонский Талмуд, трактат Мегила, 28б; трактат Нида, 73а.
כא תשרי
אגרת הקדש
פרק כג
על כן אהוביי אחיי ורעיי אל נא תרעו הרעה הגדולה הזאת ותנו כבוד לה' אלהיכם בטרם יחשך דהיינו בין מנחה למעריב כל ימות החול ללמוד בעשרה פנימיות התורה שהיא אגדה שבס' ע"י שרוב סודות התורה גנוזין בה ומכפרת עונותיו של אדם כמבואר בכהאריז"ל והנגלות שבה הן דרכי ה' שילך בהם האדם וישית עצות בנפשו במילי דשמיא ובמילי דעלמא וכידוע לכל חכמי לב וגם ללמוד מעט בשו"ע או"ח הלכות הצריכות לכל אדם וע"ז ארז"ל כל השונה הלכות בכל יום כו' שהן הלכות ברורות ופסוקות הלכה למעשה כמבואר בפרש"י ז"ל שם
Святое послание
Глава двадцать третья
עַל כֵּן, אֲהוּבַי אַחַי וְרֵעַי, אַל נָא תָּרֵעוּ הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת,
Так что, любимые мои, братья и друзья, не совершайте это великое зло
До или после молитвы устраивать сборище пустословов, не дай Б-г!
וּתְנוּ כָּבוֹד לָה' אֱלֹהֵיכֶם בְּטֶרֶם יַחְשִׁךְ, דְּהַיְנוּ בֵּין מִנְחָה לְמַעֲרִיב כָּל יְמוֹת הַחֹל,
и «почитайте Б-га, Б-га вашего, пока не стемнело», — то есть изучая вдесятером сокровенные аспекты Торы между молитвами «Минха» и «Маарив» во все будние дни.
По Йермияу, 13:16. Слушайте и внимайте; не заноситесь, ибо Б-г изрек это. Воздайте славу Всевышнему Б-гу вашему, пока еще не наступила тьма и пока еще ноги ваши не споткнулись на горах мрака; и будете вы надеяться на свет, а Он превратит его в тень смерти, обратит в густую тьму. Если же вы не послушаете этого, то будет душа моя плакать втайне из-за гордости вашей; и слезы прольются из глаз моих, и глаза мои изойдут слезами, потому что взято будет в плен стадо Всевышнего». Можно предположить, что «пока не стемнело» означает здесь «пока вы еще не погрязли окончательно во зле пустословия».
[Почему Алтер Ребе не говорит здесь о первой молитве в течение дня, об утреней молитве Шахарит? Вероятно потому, что о запрете заниматься своими личными делами до молитвы Шахарит прямо указано в Шулхан арухе. Также после молитвы есть известная обязанность заняться коллективным изучением Торы — из синагоги следуют в дом учения. Примечание Любавичского Ребе Шлита].
לִלְמֹד בַּעֲשָׂרָה פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא אַגָּדָה שֶׁבְּסֵפֶר "עֵין יַעֲקֹב", שֶׁרֹב סוֹדוֹת הַתּוֹרָה גְּנוּזִין בָּהּ, וּמְכַפֶּרֶת עֲוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם, כַּמְּבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל,
Они освящены в Агаде [— составной части Талмуда], собранной в книге «Эйн Яаков». В ней [в аллегорической форме] зашифрована большая часть тайн Торы, и [ее изучение] очищает человека от грехов, как это объясняется в трудах раби Ицхака Лурии [«Аризал»].
«Агада» — буквально «сказания». Это часть духовного учения, освещающего морально-этические и нравственные темы, а также обсуждающего тайны мироздания и Б-га — в основном, в аллегорической форме. В Агаде приводятся различные интерпретации стихов Танаха, а также описываются исторические события, жизнь исторических персонажей и мудрецов Талмуда.
О необходимости такой учебы смотре в Законах изучения Торы Алтер Ребе (2:2): Надо также посвящать часть времени толкованиям Агады, с тем, чтобы обдумывать ее этический смысл и посредством этого познавать Всевышнего. Так и говорят мудрецы: «Хочешь познать Того, Чьим словом была создана вселенная? Изучай Агаду и ты познаешь Его и присоединишься к путям Его». Большая часть таинств Торы, представляющих собой учение каббалы и знание о Всевышнем, скрыты в Агаде». Также об этом сказано в предисловии Рамбана к «Шир а-ширим».
וְהַנִּגְלוֹת שֶׁבָּהּ הֵן דַּרְכֵי ה' שֶׁיֵּלֵךְ בָּהֶם הָאָדָם, וְיָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ בְּמִלֵי דִּשְׁמַיָּא וּבְמִלֵּי דְּעָלְמָא, וְכַיָּדוּעַ לְכָל חַכְמֵי לֵב.
Прямым же текстом [в Агаде] говорится о путях Всевышнего, которыми должен идти человек; [ее содержание] заставляет нас задуматься о наших поступках по отношению к Небесам и [о поведении] в быту — это известно всем мудрым, [стремящимся познать истину не только разумом, но и] сердцем.
וְגַם לִלְמֹד מְעַט בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ אֹרַח חַיִּים הֲלָכוֹת הַצְּרִיכוֹת לְכָל אָדָם,
Следует также уделять время изучению раздела «Орах хаим» книги «Шулхан арух», где приведены законы, которые необходимо знать каждому,
Перед наступлением вечера между молитвами Минха и Маарив.
וְעַל זֶה אָמְרוּ רַזַ"ל: "כָּל הַשּׁוֹנֶה הֲלָכוֹת בְּכָל יוֹם כוּ'",
об этом говорили наши учители: «Всякому, кто ежедневно изучает законы, [обеспечен удел в грядущем мире]».
Вавилонский Талмуд, трактат Мегила, 26б.
שֶׁהֵן הֲלָכוֹת בְּרוּרוֹת וּפְסוּקוֹת הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה,
Здесь речь идет об изучении законов из таких источников, где они сформулированы четко и лаконично, чтобы ими можно было руководствоваться на практике,
כַּמְּבֹאָר בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י זַ"ל שָׁם.
как объясняется в комментарии Раши, благословенной памяти [к Талмуду].
Согласно объяснению Раши, под словом «законы» («алахот») подразумевают мудрецы четко сформулированные законы, без всей сопутствующей выводу этого закона дискуссии мудрецов. Вавилонский Талмуд, трактат Мегила, 28б; трактат Нида, 73а.
כא תשרי
אגרת הקדש
פרק כג
על כן אהוביי אחיי ורעיי אל נא תרעו הרעה הגדולה הזאת ותנו כבוד לה' אלהיכם בטרם יחשך דהיינו בין מנחה למעריב כל ימות החול ללמוד בעשרה פנימיות התורה שהיא אגדה שבס' ע"י שרוב סודות התורה גנוזין בה ומכפרת עונותיו של אדם כמבואר בכהאריז"ל והנגלות שבה הן דרכי ה' שילך בהם האדם וישית עצות בנפשו במילי דשמיא ובמילי דעלמא וכידוע לכל חכמי לב וגם ללמוד מעט בשו"ע או"ח הלכות הצריכות לכל אדם וע"ז ארז"ל כל השונה הלכות בכל יום כו' שהן הלכות ברורות ופסוקות הלכה למעשה כמבואר בפרש"י ז"ל שם
Tania 21 Tishrea.
Holy message
Chapter twenty three
עַל כֵּן, אֲהוּבַי אַחַי וְרֵעַי, אַל נָא תָּרֵעוּ הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת,
So, my beloved, brothers and friends, do not commit this great evil
Before or after the prayer to arrange a bunch of idle chatter, God forbid!
וּתְנוּ כָּבוֹד לָה 'אֱלֹהֵיכֶם בְּטֶרֶם יַחְשִׁךְ, דְּהַיְנוּ בֵּין מִנְחָה לְמַעֲרִיב כָּל יְמוֹת הַחֹל,
and “read Gd, your Gd until it got dark”, that is, studying ten times the innermost aspects of the Torah between the prayers of “Minha” and “Maariv” on all weekdays.
According to Yermiyau, 13:16. Listen and listen; do not skid, for Gd has spoken it. Give glory to your Almighty Gd until darkness has come and your feet have not yet stumbled in the mountains of darkness; and you will hope for the light, and He will turn it into a shadow of death, turn into thick darkness. If you do not listen to this, then my soul will cry in secret because of your pride; and tears will be shed from my eyes, and my eyes will go forth with tears, because the flock of the Most High will be captured. ” It can be assumed that “until it got dark” means here “until you are completely bogged down in the wickedness of idle talk”.
[Why is Alter Rebbe not talking here about the first prayer during the day, about the morning prayer of Shaharit? Probably because of the ban on personal affairs before prayer, Shaharit is explicitly indicated in Shulchan Aruch. Also, after prayer, there is a certain obligation to engage in collective study of the Torah - from the synagogue they follow to the house of teaching. Note of the Lubavitcher Rebbe Schlit].
לִלְמֹד בַּעֲשָׂרָה פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא אַגָּדָה שֶׁבְּסֵפֶר "עֵין יַעֲקֹב", שֶׁרֹב סוֹדוֹת הַתּוֹרָה גְּנוּזִין ָשֶׁ עֲבָָּעֲעֲעֲבְּכִבְּכִבְּכִ
They are sanctified in the Haggadah [- part of the Talmud], collected in the book "Ein Yaakov." It [in allegorical form] encrypts most of the secrets of the Torah, and [its study] cleanses a person of sins, as explained in the writings of Rabbi Yitzhak Luria [“Arizal”].
"Haggadah" is literally "tales." This is part of the spiritual teaching, covering moral, ethical and moral topics, as well as discussing the secrets of the universe and Gd - mainly in allegorical form. In the Haggadah, various interpretations of the verses of the Tanakh are given, as well as historical events, the life of the historical characters and sages of the Talmud are described.
On the need for such studies, see the laws of the study of the Torah Alter Rebbe (2: 2): We must also devote some time to the interpretation of the Haggadah in order to ponder its ethical meaning and thereby cognize the Almighty. So say the sages: “Do you want to know the One, by Whose word the universe was created? Study the Haggadah and you will know Him and join in His ways. ” Most of the sacraments of the Torah, which are the teachings of Kabbalah and knowledge of the Almighty, are hidden in Agad. ” This is also stated in the introduction of the Ramban to “Shir ha-shirim”.
וְהַנִּגְלוֹת שֶׁבָּהּ הֵן דַּרְכֵי ה 'שֶׁיֵּלֵךְ בָּהֶם הָאָדָם, וְיָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ בְּמִלֵי דִּשְׁמַיָּא וּבְמִלֵּי דְּעָלְמָא, וְכַיָּדוחַכְ לְכָלחַכְל.
The direct text [in the Haggadah] speaks of the ways of the Most High, which man must walk; [its content] makes us think about our actions in relation to Heaven and [about behavior] in everyday life - this is known to all wise people [striving to know the truth not only by reason, but also] by heart.
וְגַם לִלְמֹד מְעַט בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ אֹרַח חַיִּים הֲלָכוֹת הַצְּרִיכוֹת לְכָל אָדָם,
You should also take the time to study the section “Orach Haim” of the book “Shulkhan Arukh”, which contains the laws that everyone needs to know,
Before evening, between the prayers of Minha and Maariv.
וְעַל זֶה אָמְרוּ רַזַ"ל: "כָּל הַשּׁוֹנֶה הֲלָכוֹת בְּכָל יוֹם כוּ '",
our teachers spoke about this: "To everyone who studies the laws daily, [a destiny is provided in the world to come]."
Babylonian Talmud, Megalus treatise, 26b.
שֶׁהֵן הֲלָכוֹת בְּרוּרוֹת וּפְסוּקוֹת הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה,
Here we are talking about studying laws from such sources, where they are formulated clearly and concisely so that they can be guided in practice,
כַּמְּבֹאָר בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י זַ"ל שָׁם.
as explained in the commentary of Rashi, blessed memory [of the Talmud].
According to Rashi’s explanation, the words “laws” (“alahot”) mean the sages clearly articulated laws, without all the discussion of the sages associated with the conclusion of this law. Babylonian Talmud, Megalus treatise, 28b; treatise Nida, 73a.
כא תשרי
אגרת הקדש
פרק כג
על כן אהוביי אחיי ורעיי אל נא תרעו הרעה הגדולה הזאת ותנו כבוד לה 'אלהיכם בטרם יחשך דהיינו בין מנחה למעריב כל ימות החול ללמוד בעשרה פנימיות התורה שהיא אגדה שבס' ע"י שרוב סודות התורה גנוזין בה ומכפרת עונותיו של אדם כמבואר בכהאריז"ל והנגלות שבה הן דרכי ה 'שילך בהם האדם וישית עצות בנפשו במילי דשמיא ובמילי דעלמא וכידוע לכל חכמי לב וגם ללמוד מעט בשו"ע או"ח הלכות הצריכות לכל אדם וע"ז ארז"ל כל השונה הלכות בכל יום כו' שהן הלכות ברורות ופסוקות הלכה למעשה כמבואר בפרש"י ז"ל שם
Holy message
Chapter twenty three
עַל כֵּן, אֲהוּבַי אַחַי וְרֵעַי, אַל נָא תָּרֵעוּ הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת,
So, my beloved, brothers and friends, do not commit this great evil
Before or after the prayer to arrange a bunch of idle chatter, God forbid!
וּתְנוּ כָּבוֹד לָה 'אֱלֹהֵיכֶם בְּטֶרֶם יַחְשִׁךְ, דְּהַיְנוּ בֵּין מִנְחָה לְמַעֲרִיב כָּל יְמוֹת הַחֹל,
and “read Gd, your Gd until it got dark”, that is, studying ten times the innermost aspects of the Torah between the prayers of “Minha” and “Maariv” on all weekdays.
According to Yermiyau, 13:16. Listen and listen; do not skid, for Gd has spoken it. Give glory to your Almighty Gd until darkness has come and your feet have not yet stumbled in the mountains of darkness; and you will hope for the light, and He will turn it into a shadow of death, turn into thick darkness. If you do not listen to this, then my soul will cry in secret because of your pride; and tears will be shed from my eyes, and my eyes will go forth with tears, because the flock of the Most High will be captured. ” It can be assumed that “until it got dark” means here “until you are completely bogged down in the wickedness of idle talk”.
[Why is Alter Rebbe not talking here about the first prayer during the day, about the morning prayer of Shaharit? Probably because of the ban on personal affairs before prayer, Shaharit is explicitly indicated in Shulchan Aruch. Also, after prayer, there is a certain obligation to engage in collective study of the Torah - from the synagogue they follow to the house of teaching. Note of the Lubavitcher Rebbe Schlit].
לִלְמֹד בַּעֲשָׂרָה פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא אַגָּדָה שֶׁבְּסֵפֶר "עֵין יַעֲקֹב", שֶׁרֹב סוֹדוֹת הַתּוֹרָה גְּנוּזִין ָשֶׁ עֲבָָּעֲעֲעֲבְּכִבְּכִבְּכִ
They are sanctified in the Haggadah [- part of the Talmud], collected in the book "Ein Yaakov." It [in allegorical form] encrypts most of the secrets of the Torah, and [its study] cleanses a person of sins, as explained in the writings of Rabbi Yitzhak Luria [“Arizal”].
"Haggadah" is literally "tales." This is part of the spiritual teaching, covering moral, ethical and moral topics, as well as discussing the secrets of the universe and Gd - mainly in allegorical form. In the Haggadah, various interpretations of the verses of the Tanakh are given, as well as historical events, the life of the historical characters and sages of the Talmud are described.
On the need for such studies, see the laws of the study of the Torah Alter Rebbe (2: 2): We must also devote some time to the interpretation of the Haggadah in order to ponder its ethical meaning and thereby cognize the Almighty. So say the sages: “Do you want to know the One, by Whose word the universe was created? Study the Haggadah and you will know Him and join in His ways. ” Most of the sacraments of the Torah, which are the teachings of Kabbalah and knowledge of the Almighty, are hidden in Agad. ” This is also stated in the introduction of the Ramban to “Shir ha-shirim”.
וְהַנִּגְלוֹת שֶׁבָּהּ הֵן דַּרְכֵי ה 'שֶׁיֵּלֵךְ בָּהֶם הָאָדָם, וְיָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ בְּמִלֵי דִּשְׁמַיָּא וּבְמִלֵּי דְּעָלְמָא, וְכַיָּדוחַכְ לְכָלחַכְל.
The direct text [in the Haggadah] speaks of the ways of the Most High, which man must walk; [its content] makes us think about our actions in relation to Heaven and [about behavior] in everyday life - this is known to all wise people [striving to know the truth not only by reason, but also] by heart.
וְגַם לִלְמֹד מְעַט בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ אֹרַח חַיִּים הֲלָכוֹת הַצְּרִיכוֹת לְכָל אָדָם,
You should also take the time to study the section “Orach Haim” of the book “Shulkhan Arukh”, which contains the laws that everyone needs to know,
Before evening, between the prayers of Minha and Maariv.
וְעַל זֶה אָמְרוּ רַזַ"ל: "כָּל הַשּׁוֹנֶה הֲלָכוֹת בְּכָל יוֹם כוּ '",
our teachers spoke about this: "To everyone who studies the laws daily, [a destiny is provided in the world to come]."
Babylonian Talmud, Megalus treatise, 26b.
שֶׁהֵן הֲלָכוֹת בְּרוּרוֹת וּפְסוּקוֹת הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה,
Here we are talking about studying laws from such sources, where they are formulated clearly and concisely so that they can be guided in practice,
כַּמְּבֹאָר בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י זַ"ל שָׁם.
as explained in the commentary of Rashi, blessed memory [of the Talmud].
According to Rashi’s explanation, the words “laws” (“alahot”) mean the sages clearly articulated laws, without all the discussion of the sages associated with the conclusion of this law. Babylonian Talmud, Megalus treatise, 28b; treatise Nida, 73a.
כא תשרי
אגרת הקדש
פרק כג
על כן אהוביי אחיי ורעיי אל נא תרעו הרעה הגדולה הזאת ותנו כבוד לה 'אלהיכם בטרם יחשך דהיינו בין מנחה למעריב כל ימות החול ללמוד בעשרה פנימיות התורה שהיא אגדה שבס' ע"י שרוב סודות התורה גנוזין בה ומכפרת עונותיו של אדם כמבואר בכהאריז"ל והנגלות שבה הן דרכי ה 'שילך בהם האדם וישית עצות בנפשו במילי דשמיא ובמילי דעלמא וכידוע לכל חכמי לב וגם ללמוד מעט בשו"ע או"ח הלכות הצריכות לכל אדם וע"ז ארז"ל כל השונה הלכות בכל יום כו' שהן הלכות ברורות ופסוקות הלכה למעשה כמבואר בפרש"י ז"ל שם
У записи 3 лайков,
0 репостов,
167 просмотров.
0 репостов,
167 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский