Слово Огласительное во святый и светоносный день преславнаго и спасительнаго Христа Бога нашего Воскресения иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константинопольскаго, Златоустаго
Аще кто благочестив и боголюбив, да насладится сего добраго и светлаго торжества. Аще кто раб благоразумный, да внидет, радуяся, в радость Господа своего. Аще кто потрудися постяся, да восприимет ныне динарий. Аще кто от перваго часа делал есть, да приимет днесь праведный долг. Аще кто по третием часе прииде, благодаря да празднует. Аще кто по шестом часе достиже, ничтоже да сумнится, ибо ничимже отщетевается. Аще кто лишися и девятаго часа, да приступит, ничтоже сумняся, ничтоже бояся. Аще кто точию достиже и во единонадесятый час, да не устрашится замедления: любочестив бо Сый Владыка, приемлет последняго якоже и перваго: упокоевает в единонадесятый час пришедшаго, якоже делавшаго от перваго часа. И последняго милует, и первому угождает, и оному дает, и сему дарствует, и дела приемлет, и намерение целует, и деяние почитает, и предложение хвалит. Темже убо внидите вси в радость Господа своего: и первии и втории, мзду приимите. Богатии и убозии, друг со другом ликуйте. Воздержницы и ленивии, день почтите. Постившиися и непостившиися, возвеселитеся днесь. Трапеза исполнена, насладитеся вси. Телец упитанный, никтоже да изыдет алчай, вси насладитеся пира веры: вси восприимите богатство благости. Никтоже да рыдает убожества, явися бо общее Царство. Никтоже да плачет прегрешений, прощение бо от гроба возсия. Никтоже да убоится смерти, свободи бо нас Спасова смерть, угаси ю, Иже от нея держимый, плени ада, Сошедый во ад! Огорчи его вкусивша плоти Его. И сие предприемый Исаиа возопи: ад, глаголет, огорчися, срет Тя доле: огорчися, ибо упразднися: огорчися, ибо поруган бысть: огорчися, ибо умертвися: огорчися, ибо низложися: огорчися, ибо связася. Прият тело, и Богу приразися: прият землю, и срете небо: прият еже видяше, и впаде во еже не видяше. Где твое, смерте, жало? Где твоя, аде, победа? Воскресе Христос, и ты низверглся еси. Воскресе Христос, и падоша демони. Воскресе Христос, и радуются Ангели. Воскресе Христос, и жизнь жительствует. Воскресе Христос, и мертвый ни един во гробе. Христос бо, востав от мертвых, Начаток усопших бысть. Тому слава и держава во веки веков. Аминь.
Перевод
Кто благочестив и боголюбив, — тот пусть насладится этим прекрасным и светлым торжеством. Кто раб благоразумный, — тот пусть с радостно войдет в радость Господа своего (Мф. 25, 21). Кто потрудился, постясь, — тот пусть возьмет ныне динарий (Мф. 20, 13). Кто работал с первого часа, — тот пусть получить сегодня должную плату. Кто пришел после третьего часа, — пусть с благодарностью празднует. Кто успел придти после шестого часа, — пусть нисколько не беспокоится; ибо ничего не лишится. Кто замедлил до девятого часа, — пусть приступить, нисколько не сомневаясь (ничего не боясь). Кто успел придти только в одиннадцатый час, — пусть и тот не страшится за свое промедление. Ибо щедрый Владыка принимает и последнего, как первого; успокаивает пришедшего в одиннадцатый час так же, как и работавшего с первого часа; и последнего милует, и о первом печется; и тому дает, и этому дарует; и дела принимает, и намерение приветствует; и деятельности отдает честь и расположение хвалит (Мф. 20, 1–10). Итак, все войдите в радость Господа нашего; и первые и вторые получите награду; богатые и бедные ликуйте друг с другом; воздержные и нерадивые почтите этот день; постившиеся и непостившиеся веселитесь ныне. Трапеза обильна, —насыщайтесь все; телец велик, — никто пусть не уходить голодным; все наслаждайтесь пиршеством веры; все, пользуйтесь богатством благости. Никто пусть не жалуется на бедность; ибо открылось общее царство. Никто пусть не плачет о грехах; ибо из гроба воссияло прощение. Никто пусть не боится смерти; ибо освободила нас смерть Спасителя. Он истребил ее, быв объят ею; Он опустошил ад, сошедши во ад; огорчил того, который коснулся плоти Его. Об этом и Исаия, предузнав, воскликнул: «Ад, — говорить он, — огорчися, срет тя доле» (Ис. 14, 9). Он огорчился, ибо стал праздным; огорчился, ибо посрамлен; огорчился, ибо умерщвлен; огорчился, ибо низложен; огорчился, ибо связан. Он взял тело, и нашел в нем Бога; взял землю, и сретил в ней небо; взял то, что видел, и подвергся тому, чего не видел. «Где ти, смерте, жало? Где, ти, аде, победа?» (1 Кор. 15, 55). Воскрес Христос, — и ты низложился; воскрес Христос, — и пали бесы; воскрес Христос, — и радуются ангелы; воскрес Христос, — и водворяется жизнь; воскрес Христос, — и мертвого ни одного нет во гробе. Ибо Христос, воскресший из мертвых, — «начаток умершим бысть» (1 Кор. 15, 20). Ему слава и держава во веки веков. Аминь.
Аще кто благочестив и боголюбив, да насладится сего добраго и светлаго торжества. Аще кто раб благоразумный, да внидет, радуяся, в радость Господа своего. Аще кто потрудися постяся, да восприимет ныне динарий. Аще кто от перваго часа делал есть, да приимет днесь праведный долг. Аще кто по третием часе прииде, благодаря да празднует. Аще кто по шестом часе достиже, ничтоже да сумнится, ибо ничимже отщетевается. Аще кто лишися и девятаго часа, да приступит, ничтоже сумняся, ничтоже бояся. Аще кто точию достиже и во единонадесятый час, да не устрашится замедления: любочестив бо Сый Владыка, приемлет последняго якоже и перваго: упокоевает в единонадесятый час пришедшаго, якоже делавшаго от перваго часа. И последняго милует, и первому угождает, и оному дает, и сему дарствует, и дела приемлет, и намерение целует, и деяние почитает, и предложение хвалит. Темже убо внидите вси в радость Господа своего: и первии и втории, мзду приимите. Богатии и убозии, друг со другом ликуйте. Воздержницы и ленивии, день почтите. Постившиися и непостившиися, возвеселитеся днесь. Трапеза исполнена, насладитеся вси. Телец упитанный, никтоже да изыдет алчай, вси насладитеся пира веры: вси восприимите богатство благости. Никтоже да рыдает убожества, явися бо общее Царство. Никтоже да плачет прегрешений, прощение бо от гроба возсия. Никтоже да убоится смерти, свободи бо нас Спасова смерть, угаси ю, Иже от нея держимый, плени ада, Сошедый во ад! Огорчи его вкусивша плоти Его. И сие предприемый Исаиа возопи: ад, глаголет, огорчися, срет Тя доле: огорчися, ибо упразднися: огорчися, ибо поруган бысть: огорчися, ибо умертвися: огорчися, ибо низложися: огорчися, ибо связася. Прият тело, и Богу приразися: прият землю, и срете небо: прият еже видяше, и впаде во еже не видяше. Где твое, смерте, жало? Где твоя, аде, победа? Воскресе Христос, и ты низверглся еси. Воскресе Христос, и падоша демони. Воскресе Христос, и радуются Ангели. Воскресе Христос, и жизнь жительствует. Воскресе Христос, и мертвый ни един во гробе. Христос бо, востав от мертвых, Начаток усопших бысть. Тому слава и держава во веки веков. Аминь.
Перевод
Кто благочестив и боголюбив, — тот пусть насладится этим прекрасным и светлым торжеством. Кто раб благоразумный, — тот пусть с радостно войдет в радость Господа своего (Мф. 25, 21). Кто потрудился, постясь, — тот пусть возьмет ныне динарий (Мф. 20, 13). Кто работал с первого часа, — тот пусть получить сегодня должную плату. Кто пришел после третьего часа, — пусть с благодарностью празднует. Кто успел придти после шестого часа, — пусть нисколько не беспокоится; ибо ничего не лишится. Кто замедлил до девятого часа, — пусть приступить, нисколько не сомневаясь (ничего не боясь). Кто успел придти только в одиннадцатый час, — пусть и тот не страшится за свое промедление. Ибо щедрый Владыка принимает и последнего, как первого; успокаивает пришедшего в одиннадцатый час так же, как и работавшего с первого часа; и последнего милует, и о первом печется; и тому дает, и этому дарует; и дела принимает, и намерение приветствует; и деятельности отдает честь и расположение хвалит (Мф. 20, 1–10). Итак, все войдите в радость Господа нашего; и первые и вторые получите награду; богатые и бедные ликуйте друг с другом; воздержные и нерадивые почтите этот день; постившиеся и непостившиеся веселитесь ныне. Трапеза обильна, —насыщайтесь все; телец велик, — никто пусть не уходить голодным; все наслаждайтесь пиршеством веры; все, пользуйтесь богатством благости. Никто пусть не жалуется на бедность; ибо открылось общее царство. Никто пусть не плачет о грехах; ибо из гроба воссияло прощение. Никто пусть не боится смерти; ибо освободила нас смерть Спасителя. Он истребил ее, быв объят ею; Он опустошил ад, сошедши во ад; огорчил того, который коснулся плоти Его. Об этом и Исаия, предузнав, воскликнул: «Ад, — говорить он, — огорчися, срет тя доле» (Ис. 14, 9). Он огорчился, ибо стал праздным; огорчился, ибо посрамлен; огорчился, ибо умерщвлен; огорчился, ибо низложен; огорчился, ибо связан. Он взял тело, и нашел в нем Бога; взял землю, и сретил в ней небо; взял то, что видел, и подвергся тому, чего не видел. «Где ти, смерте, жало? Где, ти, аде, победа?» (1 Кор. 15, 55). Воскрес Христос, — и ты низложился; воскрес Христос, — и пали бесы; воскрес Христос, — и радуются ангелы; воскрес Христос, — и водворяется жизнь; воскрес Христос, — и мертвого ни одного нет во гробе. Ибо Христос, воскресший из мертвых, — «начаток умершим бысть» (1 Кор. 15, 20). Ему слава и держава во веки веков. Аминь.
The word proclamation on the holy and luminiferous day of the glorious and saving Christ of God our Resurrection, as well as in the saints of our father John, Archbishop of Constantinople, Zlatoustago
If anyone is pious and God-loving, let him enjoy this good and luminous celebration. If anyone is a prudent slave, let him go down, rejoicing, into the joy of his Lord. As soon as someone laboring fasting, let him now perceive the denarius. Whoever did it from the first hour, let him accept a righteous duty today. Whoever, by the third hour of coming, thanks, let him celebrate. As soon as someone reaches the sixth hour, let it be worthless, for it is no longer taking offense. As soon as someone who is deprived and of the ninth hour, let him begin, hesitating for nothing, fearing nothing. As if someone will achieve it at the eleventh hour, let them not be afraid of slowing down: having pious God the Sovereign, he accepts the last one and the first one: he rests at the eleventh hour when he comes, as if he had done from the first hour. And he pleases the last, and pleases the first, and gives to him, and bestows upon this, and accepts deeds, and kisses the intention, and honors the act, and praises the offer. All the same, put all into the joy of your Lord: both first and second, receive bribes. Wealth and mischief, rejoice with each other. Forbearance and laziness, honor the day. Fasting and not fasting, have fun today. The meal is done, enjoy everything. A well-fed Taurus, let no one go out for hunger, all enjoy the feast of faith: all receive the wealth of goodness. Let no one cry wretchedness, manifest the common kingdom. No one cries sins, forgiveness from the tomb of ascension. Let no one be afraid of death, free us from the Savior's death, quench it, Even from it held, captive of hell, Come down to hell! Grieving him tasted his flesh. And this is what Isaiah undertook, cry out: hell, speaks, grieved, shalt Thou share: afflicted, for it is abolished: afflicted, for it is reproached quickly: afflicted, for it is mortified: afflicted, for it is deposed: afflicted, for it is bound. It pleases the body, and prirasya prirashsya: it pleases the earth, and erase the sky: it is pleasant to see the hedgehog, and the hedgehog is not seen in the hedgehog. Where's your death sting? Where is your hell victory? Christ is risen, and thou hast cast off. Christ is resurrected, and the devil is a scum. Risen Christ, and the Angels rejoice. Christ is risen, and life dwells. Christ is risen, and not one dead in the tomb. Christ bo, rising from the dead, The beginnings of the departed swiftly. Tom glory and power forever and ever. Amen.
Transfer
Whoever is pious and God-loving, let him enjoy this beautiful and bright celebration. Whoever is a prudent slave, let him joyfully enter into the joy of his Lord (Matthew 25:21). Whoever bothers while fasting, let him take the denarius now (Matthew 20, 13). Who worked from the first hour - let him get the proper pay today. Who came after the third hour - let him gratefully celebrate. Whoever managed to arrive after the sixth hour - let him not at all worry; for nothing is lost. Who slowed down to the ninth hour - let him proceed without any doubt (without fear). Whoever managed to arrive only at the eleventh hour, even if he does not fear for his delay. For the generous Lord accepts the latter as the first; reassures the one who arrived at the eleventh hour as well as the one who worked from the first hour; and the last mercy, and the first cares; and gives it, and it gives it; and accepts deeds, and intention welcomes; and activity salutes and favor praises (Matt. 20, 1–10). So all enter into the joy of our Lord; and the first and second will receive a reward; rich and poor rejoice with each other; temperate and negligent, honor this day; fasting and fasting have fun now. The meal is plentiful — saturate everything; the calf is great - let no one go hungry; all enjoy the feast of faith; all, take advantage of the wealth of goodness. Let no one complain about poverty; for a common kingdom has been revealed. Let no one cry for sins; for pardon shone from the sepulcher. Let no one be afraid of death; for the death of the Savior has set us free. He destroyed her, being embraced by her; He devastated hell, descending into hell; afflicted the one who touched His flesh. Isaiah, knowing this, exclaimed: “Hell,” he says, “disappointed, he will swear at you” (Isa. 14, 9). He was upset, for he became idle; afflicted, for it is confounded; afflicted, for it is put to death; afflicted, for deposed; afflicted, for bound. He took the body, and found God in it; He took the earth, and made heaven in it; he took what he saw and underwent what he did not see. “Where's the death, the sting?” Where, tee, hell, victory? ” (1 Cor. 15, 55). Risen Christ, - and you are deposed; Christ has risen, and demons have fallen; Christ has risen - and the angels rejoice; Christ has risen, and life is established; Christ has risen, - and not one dead is not in the tomb. For Christ, risen from the dead, is “the firstfruits of the dead, swift” (1 Cor. 15, 20). To him be glory and power forever and ever. Amen.
If anyone is pious and God-loving, let him enjoy this good and luminous celebration. If anyone is a prudent slave, let him go down, rejoicing, into the joy of his Lord. As soon as someone laboring fasting, let him now perceive the denarius. Whoever did it from the first hour, let him accept a righteous duty today. Whoever, by the third hour of coming, thanks, let him celebrate. As soon as someone reaches the sixth hour, let it be worthless, for it is no longer taking offense. As soon as someone who is deprived and of the ninth hour, let him begin, hesitating for nothing, fearing nothing. As if someone will achieve it at the eleventh hour, let them not be afraid of slowing down: having pious God the Sovereign, he accepts the last one and the first one: he rests at the eleventh hour when he comes, as if he had done from the first hour. And he pleases the last, and pleases the first, and gives to him, and bestows upon this, and accepts deeds, and kisses the intention, and honors the act, and praises the offer. All the same, put all into the joy of your Lord: both first and second, receive bribes. Wealth and mischief, rejoice with each other. Forbearance and laziness, honor the day. Fasting and not fasting, have fun today. The meal is done, enjoy everything. A well-fed Taurus, let no one go out for hunger, all enjoy the feast of faith: all receive the wealth of goodness. Let no one cry wretchedness, manifest the common kingdom. No one cries sins, forgiveness from the tomb of ascension. Let no one be afraid of death, free us from the Savior's death, quench it, Even from it held, captive of hell, Come down to hell! Grieving him tasted his flesh. And this is what Isaiah undertook, cry out: hell, speaks, grieved, shalt Thou share: afflicted, for it is abolished: afflicted, for it is reproached quickly: afflicted, for it is mortified: afflicted, for it is deposed: afflicted, for it is bound. It pleases the body, and prirasya prirashsya: it pleases the earth, and erase the sky: it is pleasant to see the hedgehog, and the hedgehog is not seen in the hedgehog. Where's your death sting? Where is your hell victory? Christ is risen, and thou hast cast off. Christ is resurrected, and the devil is a scum. Risen Christ, and the Angels rejoice. Christ is risen, and life dwells. Christ is risen, and not one dead in the tomb. Christ bo, rising from the dead, The beginnings of the departed swiftly. Tom glory and power forever and ever. Amen.
Transfer
Whoever is pious and God-loving, let him enjoy this beautiful and bright celebration. Whoever is a prudent slave, let him joyfully enter into the joy of his Lord (Matthew 25:21). Whoever bothers while fasting, let him take the denarius now (Matthew 20, 13). Who worked from the first hour - let him get the proper pay today. Who came after the third hour - let him gratefully celebrate. Whoever managed to arrive after the sixth hour - let him not at all worry; for nothing is lost. Who slowed down to the ninth hour - let him proceed without any doubt (without fear). Whoever managed to arrive only at the eleventh hour, even if he does not fear for his delay. For the generous Lord accepts the latter as the first; reassures the one who arrived at the eleventh hour as well as the one who worked from the first hour; and the last mercy, and the first cares; and gives it, and it gives it; and accepts deeds, and intention welcomes; and activity salutes and favor praises (Matt. 20, 1–10). So all enter into the joy of our Lord; and the first and second will receive a reward; rich and poor rejoice with each other; temperate and negligent, honor this day; fasting and fasting have fun now. The meal is plentiful — saturate everything; the calf is great - let no one go hungry; all enjoy the feast of faith; all, take advantage of the wealth of goodness. Let no one complain about poverty; for a common kingdom has been revealed. Let no one cry for sins; for pardon shone from the sepulcher. Let no one be afraid of death; for the death of the Savior has set us free. He destroyed her, being embraced by her; He devastated hell, descending into hell; afflicted the one who touched His flesh. Isaiah, knowing this, exclaimed: “Hell,” he says, “disappointed, he will swear at you” (Isa. 14, 9). He was upset, for he became idle; afflicted, for it is confounded; afflicted, for it is put to death; afflicted, for deposed; afflicted, for bound. He took the body, and found God in it; He took the earth, and made heaven in it; he took what he saw and underwent what he did not see. “Where's the death, the sting?” Where, tee, hell, victory? ” (1 Cor. 15, 55). Risen Christ, - and you are deposed; Christ has risen, and demons have fallen; Christ has risen - and the angels rejoice; Christ has risen, and life is established; Christ has risen, - and not one dead is not in the tomb. For Christ, risen from the dead, is “the firstfruits of the dead, swift” (1 Cor. 15, 20). To him be glory and power forever and ever. Amen.
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Иван Мельник